Krig IGEN!!! *långt*

Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Utmärkt, det är ju bra att köra ett race som man är väl förtrogen med.
För då kan man ha en säker attityd och så blir det inte lika jobbigt för en själv.
Man är ju i sin invanda miljö, så att säga.
Metoder som man är van vid är ju lättare att använda.

Lycka till nu och hoppas att det går bra!
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

_carmenzita_ skrev:
de tror att ridplanen tillhör travbanan, men vi har ju trots allt kvitto på varenda gruskorn, VI äger planen och arrenderar marken den ligger på

Kopia på arrendekontraktet anslaget vid ridplanen + i travstallarna? Vem är det ni har kontrakt med, travklubben eller t ex kommunen?

Vad står i kontraktet de som missbrukar planen har med travklubben? Finns det någon formulering där som ger upphov till missförstånd? Om det blir "ett himla liv" är det väl rimligt att tro att de som släpper sina hästar också vara ganska säkra på att de har rätt och i så fall är det förmodligen bättre att gå in för att markägare, travklubb och ridklubb tillsammans gör klart vad som gäller.

Hmm, varför inte göra en kalkyl på om ni kan få mer inkomster på att arrendera en bit mark till och hyra ut som rasthage till travfolket? Det verkar som det inte finns behov av minst en till :angel:
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Kontraktet ha de sett och tyvärr står det där att vi inte får ta ut ngn avgift enligt travklubb=markägaren. MEN detta har vi fått en muntlig ändring på, travklubben har meddelat sina hyresgäster att vi får ta ut medlemsavgift för planen samt hyra ut den osv osv. De vill emellertid inte ändra på kontraktet så att det muntliga avtalet även ska stå med. Ett dilemma för alla parter. Kan inte förstå varför de inte vill ändra det skriftligen när de gått ut med det till alla muntligen .
Arrendera ytterligare mark av travklubben är inte aktuellt pga platsbrist.De skulle heller inte gå med på att hyra "rasthage" av ridklubben då det egentligen är travklubben som äger all mark.
Kommunen är inte inblandad på annat sätt annat än att jag begärt hjälp då båda förenigarna sökt/söker stöd från kommunen och de kräver samarbete mellan oss. De anser att travklubben behandlat oss illa och att vi har rätten på vår sida, det har gått så långt att de funderar på att neka travklubben kommunala stöd.
Vi skall försöka arrangera ett möte med de berörda parterna, tror dock att de inte kommer för de har uteblivit tidigare, därför funderar vi allvarligt på att flytta planen för att få ett arbetsklimat i vår förening och kunna gå vidare.
Alltihopa är löjligt tjafs som kört fast, men det är synd att 3 pers skall förstöra stämningen för två föreningar som trots allt försöker samarbeta, tex i form av hjälp under travdagarna(vi ställer upp med arbetskraft). Tyvärr är travklubben inte lika intresserade av att hjälpa oss på våra träningstävlingar m.m, sä hjälpen är rätt ensidig precis som intresset för verksamheten.
Vi bor i en enorm hästbygd där nästan alla har häst, detta borde vara en stor gemenskap att vårda.
Inskränkheten är stor, misstänksamheten mot ridhästarna är förödande och nedslående, att vi även har travhästar för träning och tävling hör tydligen inte hit. för jag har ju faktiskt ett halvblod också....
Enkelspårigt? Japp
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Då förstår jag i alla fall varför travhästägerna anser sig ha rätt att disponera banan kostnadsfritt! Men ett arrendekontrakt som både arrenderar ut marken och kräver att "de egna" ska disponera den och dessutom kostnadsfritt, borde väl vara oskäligt?

Har man arrenderat ut till en förening så är det rimligtvis föreningen, dvs dess medlemmar, som disponerar marken och att det inte hur blir man medlem i föreningen utan att betala medlemsavgift? Att man sedan, enligt kontraktet, inte får ta ut extra avgifter av de medlemmar som vill disponera banan (som när man ofta får betala manegeavgift trots att man är medlem i ridklubben) är väl en helt annan sak?

Har ni bett någon på arrendenämnden titta på kontraktet?

Tyvärr så är det väl så att det inte skulle hjälpa så mycket om ni fick 3 nya medlemmar i er klubb...
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

fast dessa tre personer har faktiskt efter 3 års tjat från travklubben samt ridklubben äntligen blivit medlemmar, det är det minsta "problemet" för de har ju rätt numera att vara på plan, inget snack om den saken. Problemet är att de använde den som rasthage och sedan gick därifrån. Vi har saht att det är OK att rasta av hästen där om de står kvar och sedan krattar in kanterna (för det speedas rätt bra), det är ogjort och nu har vi 20 cm vallar runt om, det blir ju gulligt till vintern......
de hade hotat med att sätt upp ett eget staket runt om men har hittills inte gjort det, jag har heller inte fått ett samtal än från travklubbens ordf. ännu, men jag väntar ett inom det snaraste.
Ibland hoppas jag nästan att vi blir vräkta för du kan ju tänka dig vad de kommer att säga om vi en dag schaktar bort planen(ljuva tanke :) )
Tjälen är en dm djup så risken är att vi måste lugna oss till våren, men tanken att vi BÖR ha rätten på vår sida och dessutom vårt på det torra med annan mark känns bra.
Lite synd egentligen för vi vill ha många medlemmar men inte bli respektlöst behandlade, för som sagt, detta är en travbygd där ridhästarna inte har ngn plats och inget att tillföra dessa gamla gubbar....
Jag anses också vara okunnig för att jag rider halvblod, trots att jag äger 2 travhästar varav en tränas för trav.
Min dröm vore att kunna få till stånd en hästallians där alla jobbar mot samma mål, travklubben vill gärna att jag sitter med i deras styrelse för att vi skall få ökad förståelse för deras verksamhet, gärna säger jag men då vill jag ha in av dem i vår styrelse. men ser du det går absolut inte!
BLÄ!!!!!
 
Sv: Krig IGEN!!! *långt*

Lena_B skrev:
Har ni bett någon på arrendenämnden titta på kontraktet?

nej, vi har ju bundit ris åt egen rygg genom att godkänna kontraktet, vårt val var att 1997 skriva på eller bli utan mark. Vi hade inga andra markalternativ då. Travklubben skulle ju bli perfekt....

vi har ju fått muntligt bekräftat våra krav på att få rätt att ta ut medlemsavgift samt hyra ut med ensamrätt(för kurs t ex) men de vägrar skriva in det i vårt nuvarande kontrakt. :mad:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 744
Senast: tex
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 720
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 647
Senast: Domino_s
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 759
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp