Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad rubrik tid. Västasien)

Läste Iranska nyheterna för några dagar sedan. En lista över vad som blivit bombat den dagen och såg att Israel till och med hade bombat sönder en synagoga i Iran.

Idag besökte en Rabbi platsen och det hela filmades. Klipp finns på anadolu agency på Facebook

Idén om att gemensamt ta ut avgifter från Hormuzsundet av Iran och USA utreds just nu!

Reporter: Presidenten föreslog att han skulle stödja en gemensam investering för att ta ut avgifter från fartyg i sundet. Tror han att USA framöver ska tjäna pengar på sundet?
Det här har jag inte hört förrut, men instinktivt känner jag att det är fullt möjligt att idéen finns och frodas i den Amerikanska administrationen.

Skulle det vara så, så är jag dock helt säker på att sista meningen är falsk; Nej, det är inte USA som ska tjäna pengar. Det ska oavkortat till en av den Orange Spelevinkens kryptokonton.

JD Vance: Jag tror att det har uppstått ett missförstånd!

Iranierna trodde att eldupphör också skulle omfatta Libanon, men så blev det inte – vi gav aldrig det löftet.
Det vi sa var att eldupphöret skulle fokusera på Iran och eldupphör för USA:s allierade, vare sig det är Israel eller Gulfstaterna.

Det är för fruktansvärt alltihop

Macron har sagt att Libanon måste omfattas av eldupphörsavtalet; Kina har uppmanat Israel att dra sig tillbaka redan för en vecka sedan... Påven har fördömt kriget mot Iran som orättvist...

Vad kan vi göra för att rädda Libanon? Bara titta på igen, precis som med Gaza...?

Det som skulle fungera är väl om EU, som väl är Israels största handelspartner, införde ett handelsembargo och KÄNNBARA sanktioner - men det lär väl inte hända, och även om den politiska viljan fanns (vilket den inte gör) så är processen för långsam eftersom det skulle behöva inträffa nu

USA borde dra sig tillbaka och låta gulfstaterna starta ett krig mot Iran. Just nu gömmer de sig bakom USA (gulfstaterna är extremt mycket mot vapenstilleståndet) och försöker ihärdigt att få USA att fortsätta attackera Iran. Saudiarabien mfl borde shut up or put up. De har köpt tillräckligt med vapen från USA för att kunna attackera Iran utan USA.

USA borde dra sig tillbaka och låta gulfstaterna starta ett krig mot Iran. Just nu gömmer de sig bakom USA (gulfstaterna är extremt mycket mot vapenstilleståndet) och försöker ihärdigt att få USA att fortsätta attackera Iran. Saudiarabien mfl borde shut up or put up. De har köpt tillräckligt med vapen från USA för att kunna attackera Iran utan USA.
I just det här fallet verkar det inte vara Gulfstaterna som insisterat på att kriget ska fortsätta utan Israel som insisterar på att fortsätta sina olagliga attacker på Libanon. Jag tror inte att Saudiarabien annat än välkomnat eldupphör, de har mycket att förlora på ett krig rent ekonomiskt

Jag tror Saudierna är riktigt, riktigt pissed off på den Orange, efter att han sagt att han tvingat Ers Kungliga Högheten Prinsen att "kissed my ass" i en av hans osammanhängande ranter.

Undrar hur länge det tar tills Trump ser Netanyahu som en förrädare (till Trump). Vi har sett hur Trump kan svänga och hämnas. Och Netanyahu har lurat in honom i ett krig som blivit en katastrof för många länder, inklusive USA och gjort att Trumps opinionssiffror lyser blodrött.
Putin står ju i bakgrunden mitt i det här också.. Honom skulle Trump aldrig till förrädare (har läst teorier om att Putin har tillgång till epstein filmer och tja, det känns inte helt otroligt...), men han står väl inte bakom Israel någonstans va? Blir lite rörigt med geopolitiken i mitt huvud här men Putin står väl mera bakom Iran?

Putin står ju i bakgrunden mitt i det här också.. Honom skulle Trump aldrig till förrädare (har läst teorier om att Putin har tillgång till epstein filmer och tja, det känns inte helt otroligt...), men han står väl inte bakom Israel någonstans va? Blir lite rörigt med geopolitiken i mitt huvud här men Putin står väl mera bakom Iran?
Stämmer att Putte stöttar Iran, Putte får ju drönare från Iran och har hjälpt Iran med satellitbilder. Putte har hållhakar på tRumpen, förmodligen från 80-talet när tRumpen var i gamla goda SSSR och knöt kontakter.

USA betalar Irans krig mot USA eftersom de lyfte sanktionerna mot Iran. Iran kräver betalning i yuan (eller krypto) för att försöka bryta petrodollar monopolet. Putin stötar Iran och har givit dem tillgång till säkerhetsklassad information och satellitbilder av amerikanska baser i gulfstaterna. Ungern har erbjudit hjälp till Iran. Ukraina har erbjudit USA/Israel hjälp att öppna Hormuz.

Det är en röra, för att uttrycka sig milt.

Alltså Israel blir dessvärre mer och mer radikaliserat för var år som går. Folket där är " bortom all räddning" rent ideologiskt. Alla mätningar har visat att hatet mot muslimer och stödet för krig och ockupation är enormt.
Jag förstår inte detta när det inte är ens hundra år sedan som jättemånga av deras eget folk blev utsatta för en liknande utrotning.

Läste dock för ett tag sedan inlägg på tumblr från en israeli som försökte svara på den frågan här:
Kort fattat: propaganda baserad på rädsla.

Edit: ursäkta det blev ett långt inlägg direkt inlagt! Men högst intressant och liten insyn i Israel.

USA betalar Irans krig mot USA eftersom de lyfte sanktionerna mot Iran. Iran kräver betalning i yuan (eller krypto) för att försöka bryta petrodollar monopolet. Putin stötar Iran och har givit dem tillgång till säkerhetsklassad information och satellitbilder av amerikanska baser i gulfstaterna. Ungern har erbjudit hjälp till Iran. Ukraina har erbjudit USA/Israel hjälp att öppna Hormuz.

Det är en röra, för att uttrycka sig milt.
Ibland funderar jag på hur världen hade sett ut om inte Ryssland hade attackerat Ukraina. Förmodligen hade Ryssland setts som en närmare allierade idag än USA

Nej, alla gulfstater är inte extremt emot vapenvilan? UAE och Saudi är nog, men andra som Qatar verkar förstå att det det trots allt är Israel som är anledningen till attackerna även om de är upprörda- och Oman har helt enkelt en vettigare relation till Iran, trots allt.

Ibland funderar jag på hur världen hade sett ut om inte Ryssland hade attackerat Ukraina. Förmodligen hade Ryssland setts som en närmare allierade idag än USA
Fast vi vet inte riktigt huruvida det ens är Ryssland som försett Iran med satellitbilder och intel (vi vet dock att de har en rätt nära relation och säljer vapen till varandra), tycker att jag läst minst lika många analyser som påstår att det är mer troligt att det är Kina som gett Iran tillgång till deras satellitbilder etc. Kanske är det båda länderna.

När tex. Ukraina säger att de har uppgifter som tyder på att det är Ryssland, så måste man ha i åtanke att det är i deras intresse att alla tror det. Lite som när Israel kommer med opportunistiska uttalanden om att de har uppgifter om att det är Iran som ligger bakom valfri horribel händelse (som attacken i Sydney i vintras...), även om Ukraina inte är lika skamlösa. Sedan har ju Ryssland, trots att de är nära Iran, en komplex/neutral-lutande relation med Israel, inte minst eftersom att det finns en stor population i Israel som talar ryska.

Både Kina och Ryssland la in var sitt veto i FNs säkerhetsråd för att stoppa en resolution från Bahrain om att öppna Hormuz med en internationell militärstyrka (Frankrike var skeptisk innan, och jag tycker att det är objektivt bra att Ryssland och Kina stoppade resolutionen).

Så.. som svar på dina fråga så är jag osäker på om dynamiken i just den här konflikten hade varit annorlunda utan Rysslands invasion av Ukraina. Däremot så har nog alla målposter som flyttats fram i den konflikten, samt folkmordet i Gaza, bidragit till hur urskillningslösa både Israel och USA är i sina "militäroperationer".

Kanske fel forum men nu kom Trump på att han fortfarande vill ha Grönland. Eller hur ska man tolka det här

FB_IMG_1775735318540.webp

På vad grundar du att han är en katastrof som generalsekreterare?
Bara för att han talar med en mental femåring på en femårings vis?
Att jag tycker att han smickrar Trump för mycket och inte står upp för NATO. Vad jag läste hade han nu sagt att ”vissa” länder i Nato misslyckats under Irankriget. Jag fattar att han försöker hålla Trump på gott humör men att berömma honom för att han bombar Iran är lite magstarkt.

Liknande trådar

• Israels och USAs krig mot Iran
  • Israel vs. stora delar av världen
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur