Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående listan över fientliga länder som @Jeffery la ut i sista inlägget i förra tråden. Det där med Taiwan är definitivt suspekt, Ryssland vill uppenbarligen hålla sig vän med Kina och visar tydligt vart Kinas intresse ligger också.

Men det jag tyckte var intressant också var att Sverige och Finland (men däremot Norge) inte fanns med på listan. Speciellt då Ryssland muttrat lite om att vi skulle gå med i NATO eller inte.
Kanske de hoppas på att vi fortsätter hålla oss lite neutrala?
Men varför Norge? Blev lite förvånad där nu när Sverige och Finland inte stod med. (Minns inte om Danmark stod med eller inte, ursäkta.) 🤔
Om jag inte minns fel så var "the EU states" med på listan och eftersom Sverige och Finland är med i EU så antar jag att vi går under den punkten?

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel, jag är inte så bra på sånt här…
 
Angående listan över fientliga länder som @Jeffery la ut i sista inlägget i förra tråden. Det där med Taiwan är definitivt suspekt, Ryssland vill uppenbarligen hålla sig vän med Kina och visar tydligt vart Kinas intresse ligger också.

Men det jag tyckte var intressant också var att Sverige och Finland (men däremot Norge) inte fanns med på listan. Speciellt då Ryssland muttrat lite om att vi skulle gå med i NATO eller inte.
Kanske de hoppas på att vi fortsätter hålla oss lite neutrala?
Men varför Norge? Blev lite förvånad där nu när Sverige och Finland inte stod med. (Minns inte om Danmark stod med eller inte, ursäkta.) 🤔
Alla Eu-länder är med pa listan.
 
Angående listan över fientliga länder som @Jeffery la ut i sista inlägget i förra tråden. Det där med Taiwan är definitivt suspekt, Ryssland vill uppenbarligen hålla sig vän med Kina och visar tydligt vart Kinas intresse ligger också.

Men det jag tyckte var intressant också var att Sverige och Finland (men däremot Norge) inte fanns med på listan. Speciellt då Ryssland muttrat lite om att vi skulle gå med i NATO eller inte.
Kanske de hoppas på att vi fortsätter hålla oss lite neutrala?
Men varför Norge? Blev lite förvånad där nu när Sverige och Finland inte stod med. (Minns inte om Danmark stod med eller inte, ursäkta.) 🤔

Står det inte EU-länder på den listan?
Norge är väl? inte medlemmar och därför nämns de separat.
 
Angående listan över fientliga länder som @Jeffery la ut i sista inlägget i förra tråden. Det där med Taiwan är definitivt suspekt, Ryssland vill uppenbarligen hålla sig vän med Kina och visar tydligt vart Kinas intresse ligger också.

Men det jag tyckte var intressant också var att Sverige och Finland (men däremot Norge) inte fanns med på listan. Speciellt då Ryssland muttrat lite om att vi skulle gå med i NATO eller inte.
Kanske de hoppas på att vi fortsätter hålla oss lite neutrala?
Men varför Norge? Blev lite förvånad där nu när Sverige och Finland inte stod med. (Minns inte om Danmark stod med eller inte, ursäkta.) 🤔
Fast det stod väl EU-stater? Och det är vi ju, däremot inte Norge viket skulle förklara varför de nämns separat
 
Om jag inte minns fel så var "the EU states" med på listan och eftersom Sverige och Finland är med i EU så antar jag att vi går under den punkten?

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel, jag är inte så bra på sånt här…
Alla Eu-länder är med pa listan.
Står det inte EU-länder på den listan?
Norge är väl? inte medlemmar och därför nämns de separat.
Aha! Måste ha missat/glömt det! Tack :up:

Edit: Och @TeamLundVer som lyckades slinka in innan jag hann klicka på svara knappen :p
 
När jag läste kravlistan funderade jag pa varför Krimhalvön är sa viktig för Putin och insag att jag nog missat det. Varför vill han ha den?

Den är extremt viktig strategiskt sett, Sevastopol är deras bas för Svarta havs-flottan.

Edit: En bra kortfattad bakgrund https://svenska.yle.fi/a/7-764891

Edit 2: Krim har som sagt en blodig historia som går långt tillbaka. Alfred Lord Tennysons poem behandlar ett slag på Krimhalvön under Krimkriget 1853-1856: https://www.doe.mass.edu/mcas/pdf/2012/250799.pdf
 
Senast ändrad:
Den är extremt viktig strategiskt sett, Sevastopol är deras bas för Svarta havs-flottan.

Då Sovjet kollapsade årsskiftet 1991/1992 tillföll Krim inklusive Sevastopol-basen Ukraina.
Den flotta som var baserad där tillföll även den Ukraina.

Men många av flottans befäl var lojala till Ryssland, och för att reda ut denna soppa hittade man på att Ukraina och Ryssland skulle ha en gemensam Svarta Havs-flotta, under gemensamt kommando, under Sovjetisk flagg - i väntan på en bättre permanent lösning.

1997 delade man äntligen upp flottan i två delar, en Ukrainsk och en Rysk. Sevastopol-basen tillhörde fortfarande Ukraina, eftersom den låg på Ukrainska Krim.
MEN i avtalet ingick att flottbasen ifråga skulle hyras ut till Ryssland i tjugo år, fram till 2017.
 
Koncernen som äger företaget jag jobbar för köpte för några månader sedan en enorm kontorsfastighet i centrala Göteborg. Tanken var egentligen att ett av deras andra bolag skulle flytta in i lokalerna men på grund av kriget har ägarfamiljen nu ändrat sig. De har skjutit upp alla flyttplaner och håller istället på att göra om fastigheten nu så att de inom kort kan ta emot ett stort antal flyktingfamiljer istället 😍
 
Enligt en källa med "kunskaper" om ämnet så funderar Biden-administrationen på att lätta på sanktionerna som infördes då Venezuelas president "vann" valet under mycket suspekta omständigheter. Detta för att kunna importera olja därifrån istället för Ryssland och förhoppningsvis komplicera deras vänskap.
Så, handla med en annan diktator istället?
https://edition.cnn.com/europe/live...s-03-07-22/h_894ce03c0877b28555875b7995a8a950
 
Fy fan rent ut sagt att inte respektera vapenvila och låta människor fly undan kriget. En av flyktvägarna var minerad men det upptäcktes i tid av Röda Korset. Nu är Putin så gentil att han har flyktvägar till *tada* Ryssland och Belarus åt Ukrainas befolkning, antagligen laddat med TV-kameror och fotografer för att föreviga hur de stackars flyktingarna flyr narkomanerna och nynazisterna som styr i Kiev. 🤬
 
Vi fortsätter diskutera konflikten här. Slava Ukraini!

Och en påminnelse:
Visa bifogad fil 87000

Lägg inte ut något olämpligt gällande vårt försvar. Glöm heller inte källkritik som alltid.
274528659_10226927249557627_5141079412610194545_n.jpg
 
Fy fan rent ut sagt att inte respektera vapenvila och låta människor fly undan kriget. En av flyktvägarna var minerad men det upptäcktes i tid av Röda Korset. Nu är Putin så gentil att han har flyktvägar till *tada* Ryssland och Belarus åt Ukrainas befolkning, antagligen laddat med TV-kameror och fotografer för att föreviga hur de stackars flyktingarna flyr narkomanerna och nynazisterna som styr i Kiev. 🤬
Ja, sånt hyckleri.
Vi skjuter ner ett land (och er) men ni är välkomna till oss för att slippa kriget. Riktigt lågvattenmärke!
 
Enligt en källa med "kunskaper" om ämnet så funderar Biden-administrationen på att lätta på sanktionerna som infördes då Venezuelas president "vann" valet under mycket suspekta omständigheter. Detta för att kunna importera olja därifrån istället för Ryssland och förhoppningsvis komplicera deras vänskap.
Så, handla med en annan diktator istället?
https://edition.cnn.com/europe/live...s-03-07-22/h_894ce03c0877b28555875b7995a8a950
Känns ju som ett ypperligt tillfälle att göra storsatsning på förnybart istället, menmen
 
Känns ju som ett ypperligt tillfälle att göra storsatsning på förnybart istället, menmen
Ja du. Berätta hur snabbt det kommer gå.

Att skala upp förnybart så att det skulle täcka Rysslands energiexport skulle ta 2 år? 5 år?
Och under tiden ska vi alltså köpa rysk olja istället för venezuelansk?


Jag är helt övertygad om att energipriserna är det allra snabbaste incitamentet till att gå över till förnybart - med det är IDAG vi vill strypa Ryssland.
 
Känns ju som ett ypperligt tillfälle att göra storsatsning på förnybart istället, menmen
Problemet är väl att det inte finns tillräckligt många politiker som skulle kunna tänka sig rösta för något sådant, oavsett hur sugen Biden skulle kunna vara på det.
 
Enligt SvT har det inkommit rapporter om att Gostomels borgmästare har dödats under förmiddagen.

Gostomels borgmästare Yuri Prylypko har skjutits ihjäl av ryska styrkor, enligt ukrainska myndigheter.

Prylypko ska ha dödats på förmiddagen när han tillsammans med två andra delade ut förnödenheter till behövande, rapporterar den ukrainska statliga nyhetsbyrån Ukrinform, och hänvisar till ett offentligt uttalande från kommunfullmäktige på Facebook.

Staden ligger nära den ukrainska huvudstaden Kiev, och där ligger också flygplatsen Gostomel, även benämnd Antonov-flygplatsen. Den är en av tre flygplatser i Kiev, och har sedan invasionen inleddes utsatts för luftangrepp och varit plats för strider mellan ryska och ukrainska styrkor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 194
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 255
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 480
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 336
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp