Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är extremt viktig strategiskt sett, Sevastopol är deras bas för Svarta havs-flottan.

Edit: En bra kortfattad bakgrund https://svenska.yle.fi/a/7-764891

Edit 2: Krim har som sagt en blodig historia som går långt tillbaka. Alfred Lord Tennysons poem behandlar ett slag på Krimhalvön under Krimkriget 1853-1856: https://www.doe.mass.edu/mcas/pdf/2012/250799.pdf

Charge of the Light Brigade var iofs ren och skär brittisk krigspropaganda som förvandlade ett totalt onödigt slaktande pga kass eller ingen strategi till något nobelt uppoffrande :D

 
Ukrainas försvarsministeriym har nu publicerat en lista över ryska stridspiloter där de hängs ut med bland annat bild och a dress uppgifter. Det finns även en annan lista som anger ryska befälhavare som ligger offentligt på deras hemsida.
 
Angående Krims värde skall man ju inte glömma de mycket stora gasfyndigheterna I havet utanför också. Värdefulla för Ryssland, antingen att utvinna själv eller också hindra Ukraina att göra det och konkurrera på gasmarknaden
 
Charge of the Light Brigade var iofs ren och skär brittisk krigspropaganda som förvandlade ett totalt onödigt slaktande pga kass eller ingen strategi till något nobelt uppoffrande :D


Nu sa jag ju inte att det var något ädelt med det anfallet utan använde det som en illustration till att onödig blodsspillan inte är något nytt på Krim.

Sedan tar ju faktiskt Tennyson upp i poemet att någon (dvs högre befäl) "had blunderd" så det är ju inte någon odelad hyllning till militären. Snarast kritik mot högre befäl som obefogat skickar soldater i döden. Vilket också känns som en rimlig parallell till dagens situation.

Edit: Den orsak jag fått lära mig att det gick så fel där var misskommunikation av order, förvärrad av rivalitet mellan olika befälhavare.
 
Nu sa jag ju inte att det var något ädelt med det anfallet utan använde det som en illustration till att onödig blodsspillan inte är något nytt på Krim.

Sedan tar ju faktiskt Tennyson upp i poemet att någon (dvs högre befäl) "had blunderd" så det är ju inte någon odelad hyllning till militären. Snarast kritik mot högre befäl som obefogat skickar soldater i döden. Vilket också känns som en rimlig parallell till dagens situation.

Edit: Den orsak jag fått lära mig att det gick så fel där var misskommunikation av order, förvärrad av rivalitet mellan olika befälhavare.
Lägg därtill att britterna var ett jäkla tjuvarpack som drog fram över resten av världen som en farsot.
 
Låter för bra för att vara sant!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220307-213032_Facebook.jpg
    Screenshot_20220307-213032_Facebook.jpg
    99 KB · Visningar: 226
Ja du. Berätta hur snabbt det kommer gå.

Att skala upp förnybart så att det skulle täcka Rysslands energiexport skulle ta 2 år? 5 år?
Och under tiden ska vi alltså köpa rysk olja istället för venezuelansk?


Jag är helt övertygad om att energipriserna är det allra snabbaste incitamentet till att gå över till förnybart - med det är IDAG vi vill strypa Ryssland.
Jag förstår att det inte görs över en natt, men det är inte bara energipriserna som pressar, utan just en yttre fiende skulle kunna motivera en sådan ansträngning i USA tänker jag. Sen finns det olja på fler platser än Venezuela och Ryssland.
 
Enligt en källa med "kunskaper" om ämnet så funderar Biden-administrationen på att lätta på sanktionerna som infördes då Venezuelas president "vann" valet under mycket suspekta omständigheter. Detta för att kunna importera olja därifrån istället för Ryssland och förhoppningsvis komplicera deras vänskap.
Så, handla med en annan diktator istället?
https://edition.cnn.com/europe/live...s-03-07-22/h_894ce03c0877b28555875b7995a8a950
Venezuela var väl med och inte ville fördöma Ryssland internationellt.
 
Tyskland skulle ju kunna bygga ut sitt sabla elnät istället för att bygga om hamnarna, så kunde de tar reda på sitt jäkla vindöverskott själva istället för att dumpa det på Danmark att reglera bort. :crazy:
Vi skulle enkelt kunna starta upp Kärnkraftverk som nu läggs ner, skulle ta några veckor men...taaadaaaa de gröna sitter vid makten så nix på det. Vi skulle också kunna höja produktionen i kolkraftverken på studs men samma där. Nixpix säger de gröna.
 
Vi skulle enkelt kunna starta upp Kärnkraftverk som nu läggs ner, skulle ta några veckor men...taaadaaaa de gröna sitter vid makten så nix på det. Vi skulle också kunna höja produktionen i kolkraftverken på studs men samma där. Nixpix säger de gröna.
Kolkraftverk? Finns det ens i Sverige idag :confused:

Edit: nej det är utfasat (var tvungen att dubbelkolla)
Ser inte heller att det finns någon anledning att starta igen trots krig mm. Måste väl ändå finnas vettigare alternativ
 
Vilka gröna sitter vid makten var då nånstans, och säger vadå, sade du?

Kolkraftverk? Finns det ens i Sverige idag :confused:

Edit: nej det är utfasat (var tvungen att dubbelkolla)
Ser inte heller att det finns någon anledning att starta igen trots krig mm. Måste väl ändå finnas vettigare alternativ
@WhoIsItAgain bor väl i Tyskland om jag inte minns fel och svarade på en fråga om Tysklands energiförsörjning. 🙂
 
När jag läste kravlistan funderade jag pa varför Krimhalvön är sa viktig för Putin och insag att jag nog missat det. Varför vill han ha den?

Orsaken är till stor del den före detta sovjetiska flottbasen i Sevastopol. Med sina radaranläggningar, reparationsdocker, ubåtsskydd och enorma underjordiska tunnel system kan Ryssland kontrollera all sjötrafik in och ut av Svartahavet mycket enklare än om de vore hänvisade till östkusten.

Odessa torde vara nästa på listan, då de har lika stora marinfaciliteter. om inte större.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 040
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 922
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 997
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp