Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ytterligare massgravar upptäckta, denna gång utanför Mariupol där det fortfarande finns ca 100 000 civila som inte kommer därifrån. Helt sinnessjukt att detta händer rakt framför våra ögon och otroligt frustrerande att omvärlden fortfarande inte stöttar Ukraina mer. Hur många folkmord i hur många länder accepterar vi innan vi säger stopp till Ryssland?

https://www.dn.se/varlden/nya-satellitbilder-avslojar-massgrav-utanfor-mariupol/
Vi i väst är väl rätt egoistiska på det sättet. Jag hörde Ingvar Carlsson prata om Rwanda som exempel. Han hade skrivit en rapport om Rwanda för FN's räkning. Hans slutsats var att en ganska liten FN-styrka hade kunnat stoppa folkmordet. Men det fanns ingen beredskap och Rwanda har inga naturtillgångar.

Och det är väl med Ukraina som i Syrien? Vi är rädda för hur stora egna förluster det skulle innebära om vi ingrep. För förluster skulle det så klart bli. Plus att vi är oroliga för vilka andra konsekvenser ett sådant ingripande skulle innebära.
 
Man undrar vad som egentligen händer inne i Ryssland just nu.

Åtskilliga mönstringsbyggnader har brunnit de senaste veckorna, igår brann flera byggnader i olika delar av landet som framställer saker åt militären, idag har sådana bränder fortsatt - och under dagen har en damm utanför Krasnodar brustit, bara milen från Kerch-bron.

Idag: Det Tekniska Universitetet för Flyg- och Rymdfart i Korolyov - förort till Moskva.
 
Man undrar vad som egentligen händer inne i Ryssland just nu.

Åtskilliga mönstringsbyggnader har brunnit de senaste veckorna, igår brann flera byggnader i olika delar av landet som framställer saker åt militären, idag har sådana bränder fortsatt - och under dagen har en damm utanför Krasnodar brustit, bara milen från Kerch-bron.

Idag: Det Tekniska Universitetet för Flyg- och Rymdfart i Korolyov - förort till Moskva.
Medborgare som fått nog, kanske.
 
Vi i väst är väl rätt egoistiska på det sättet. Jag hörde Ingvar Carlsson prata om Rwanda som exempel. Han hade skrivit en rapport om Rwanda för FN's räkning. Hans slutsats var att en ganska liten FN-styrka hade kunnat stoppa folkmordet. Men det fanns ingen beredskap och Rwanda har inga naturtillgångar.

Och det är väl med Ukraina som i Syrien? Vi är rädda för hur stora egna förluster det skulle innebära om vi ingrep. För förluster skulle det så klart bli. Plus att vi är oroliga för vilka andra konsekvenser ett sådant ingripande skulle innebära.
Den största risken om Sverige ingrep i Ukraina är att Ryssland skulle svara med att hämnas, om de inte skulle förklara fullt krig så skulle de troligen sabortera. Behövs bara några bomber på rätt ställe så blir till ex storstäderna utan elförsörjning.
 
Den största risken om Sverige ingrep i Ukraina är att Ryssland skulle svara med att hämnas, om de inte skulle förklara fullt krig så skulle de troligen sabortera. Behövs bara några bomber på rätt ställe så blir till ex storstäderna utan elförsörjning.
Naturligtvis är det inte Sverige som ska ingripa i Ukraina.

I det här läget är det FN som ska styra upp med fredsbevarande styrkor - och det är inte heller EU och/eller NATO som ska fylla på. Styrkorna skulle istället komma från länder som Australien, Brasilien, Nigeria, Saudiarabien…

Och veto i säkerhetsrådet går att trassla sig förbi.
 
UncleVladimirPoloniumTea.png
 
Den största risken om Sverige ingrep i Ukraina är att Ryssland skulle svara med att hämnas, om de inte skulle förklara fullt krig så skulle de troligen sabortera. Behövs bara några bomber på rätt ställe så blir till ex storstäderna utan elförsörjning.
Det finns förstås en uppsjö risker med att Sverige/FN/NATO ingriper i konflikten. Den största/farligaste risken är kanske att Ryssland tar till kärnvapen för att hävda sin vilja. Men det är bedömt inte den troligaste utvecklingen. Men visst skulle det vara en dramatisk förändring av konflikten om omvärlden ställer trupp i Ukraina.
 
Såg ett inslag nyss på nyheterna. Där ryssarna lämnat efter sig ett fullständigt kaos. Grejer och smuts överallt. Bajs och annan avföring på golvet. Alltså finns det ett äckligare folk :yuck:
 
Ja de är ju de jag syftar på. Alltså inte nog med att döda folk till höger och vänster utan blev på riktigt illamående av att se det inslaget.
Ja de är ju de jag syftar på. Alltså inte nog med att döda folk till höger och vänster utan blev på riktigt illamående av att se det inslaget.
Ja, jag trodde det men det gick att läsa som att ryssarna är ett dåligt folk och jag fixade inte riktigt att inte kommentera då.
 
Ja, jag trodde det men det gick att läsa som att ryssarna är ett dåligt folk och jag fixade inte riktigt att inte kommentera då.
Jaha nej så menade jag ju inte. Ryssland är stort och har själv en ryss som är god vän så och han är ju en vettig människa liksom. Nej dessa som härjar jag syftar på. Folk var kanske fel ordval. Äckliga odjur hade varit mer av en korrekt benämning.
Jag ska nog undvika generellt att se inslag liknande dessa. En sak att läsa om det och en helt annan sak att se och höra historien bakom. Tycker så synd om de som tvingas städa upp och samtidigt får man väl vara glad att de inte blev ihjälskjutna. En alldeles nästan död blomma fick iaf lite vatten av hon som jobbade där. Då brast det för mig :cry:
 
En sak att läsa om det och en helt annan sak att se och höra historien bakom.
En historia ännu mer bakom är den att väldigt många av de ryska soldater som varit längst fram vid fronterna är minoritetsfolk från Långtbortistan-avkrokar i jättelandet. De här människorna har ytterst sannolikt utedass på gården hemmavid, och aldrig nånsin sett en vattenklosett. Det finns gott om historier där äldre kvinnor har fått förklara för ryska soldater hur skitandet fungerar i just deras hus. Och med stor förvåning har det fått höra att det sker inne i bostadshuset.

Det finns säkert också hus som kapats av ryska soldater, där ingen varit kvar för att tala om hur skitandet funkar.
 
Haha inser nu att det är lite sjukt. Döda kroppar kan jag se men det blir för mycket av att se en törstig blomma :rofl:

Det är inte så konstigt. Krigets brutalitet är för mycket för de flesta av oss att ta in som verkligt. För mig gör det brutalt ont att se djur övergivna eller på flykt, just för att jag på allvar kan känna hur det känns att behöva lämna och inte få med sig sin hund eller katt.

Alla genomvidriga krigsbrott gör mig förbannad och jag vill seriöst döda folk, men jag vet att jag inte kan känna vad de känner, trots att jag är orolig för människor jag känner på plats (och har sett mycket av smärta efter krig i min familj och bland vänner).
 
En historia ännu mer bakom är den att väldigt många av de ryska soldater som varit längst fram vid fronterna är minoritetsfolk från Långtbortistan-avkrokar i jättelandet. De här människorna har ytterst sannolikt utedass på gården hemmavid, och aldrig nånsin sett en vattenklosett. Det finns gott om historier där äldre kvinnor har fått förklara för ryska soldater hur skitandet fungerar i just deras hus. Och med stor förvåning har det fått höra att det sker inne i bostadshuset.

Det finns säkert också hus som kapats av ryska soldater, där ingen varit kvar för att tala om hur skitandet funkar.Så

Ja, så kan det ju vara. Eller så var de helt enkelt skitskraja, "kanske lurar fienden bak huset och pangar mig om jag går ut o skiter". Vattenledningen kanske var av pga någon bomb och då funkar inte toan. Kanske fick de en sig en massa hemsk propaganda till livs innan de begav sig ut i kriget... om att Ukrainarna är si o så, man opersionifierar fienden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 038
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 914
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 930
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp