Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eskalering på gång?

Brittiska tidningar (t.ex The Telegraph) har information att invånare i (Moldaviska) Transnistrien fått SMS som säger att de ska evakuera, eftersom Ukraina står inför en omedelbar invasion av området. De senaste dagarna har det varit lite rörigt där, radiomaster har fällts, explosioner kors och tvärs, och raketer mot myndighetsbyggnader.

Desinformationskampanj, för att motivera ett ryskt ingripande i utbrytarrepubliken?
I så fall är de ryska armarna i otakt, för de tycks inte vara redo för ett på-marken-ingripande just nu.


Inte världens bästa källa, men hellre läsbart än betalvägg...
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...fake-texts-claiming-Ukrainians-kill-them.html
 
Det är inget fel på försvarsviljan och skönt att även vanliga civila i milisen får lite träning så de har en chans att överleva... eller iaf ställa till med maximal skada (isande nog).

Jag tycker väldigt illa om den här typen av publiceringar - närvaron av en militia och beväpnade civila öht gör att civilbefolkningen blir måltavlor (och egentligen också enligt de konventioner som gäller krig)

Så var lite försiktiga med att sprida sådant material
 
Jag tycker väldigt illa om den här typen av publiceringar - närvaron av en militia och beväpnade civila öht gör att civilbefolkningen blir måltavlor (och egentligen också enligt de konventioner som gäller krig)

Så var lite försiktiga med att sprida sådant material

Jag förstår vad du menar men nu ligger det ute på YT och CNN (dvs spridningen är redan enorm) och i det här fallet är de civila mål redan.
 
Eskalering på gång?

Brittiska tidningar (t.ex The Telegraph) har information att invånare i (Moldaviska) Transnistrien fått SMS som säger att de ska evakuera, eftersom Ukraina står inför en omedelbar invasion av området. De senaste dagarna har det varit lite rörigt där, radiomaster har fällts, explosioner kors och tvärs, och raketer mot myndighetsbyggnader.

Desinformationskampanj, för att motivera ett ryskt ingripande i utbrytarrepubliken?
I så fall är de ryska armarna i otakt, för de tycks inte vara redo för ett på-marken-ingripande just nu.


Inte världens bästa källa, men hellre läsbart än betalvägg...
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...fake-texts-claiming-Ukrainians-kill-them.html
Transnistrien är ju en nästan väntad effekt av kriget. Och som du säger kan angreppen vara iscensatta. Å andra sidan finns det redan en rysk kontingent på plats så de behöver egentligen inga argument.

Men om Moldavien vill ha tillbaka regionen så har de ett fönster nu. De kan möjligen påräkna hjälp från Ukraina för de mer handgripliga delarna av en sådan operation.
 
I så fall är de ryska armarna i otakt, för de tycks inte vara redo för ett på-marken-ingripande just nu.
Jag kanske behöver peka på den här meningen, för att förtydliga vad jag tror kommer hända i Moldavien:

Inte mycket.

Det är tydligt att de ryska händerna inte vet vad den andra handen gör.
Händerna har fått klara order av huvudet Kreml av vad som ska göras. Playbooken är tydlig. Så psyops-handen har påbörjat sitt arbete inför en kommande invasion.

Destabilisera, förbereda befolkning, lite false flag för att få fullgoda skäl hos sin egen befolkning, mobilisering osv…
De runt omkring måste svara på detta, bort med utländska medborgare från området.

Se’n när detta är klart, dvs ungefär nu, ska den andra handen påbörja invasion på marken, ”för att ställa allt till rätta”.


Problemet är dock att hand två är extremt långt ifrån att vara redo för sin del. Hand två taktar sällsynt dåligt just nu, och kommer som det ser ut aldrig nånsin nå fram.
Pyspunka, och inte mer än så, blir det Transnistriska resultatet.

Tror jag.
Baserat på magkänsla.
 
Idag kom jag för första gången i direkt kontakt med någon som flytt från Ukraina, och jag blev nog lite mer tagen än jag hade väntat mig faktiskt (men visade naturligtvis ingenting utåt). Det är en 25-årig tjej som kom till Skottland som flykting i torsdags, och "min" stallägare har öppnat upp sitt hem för henne. Tjejen är både supertrevlig och väldigt duktig på engelska, och vi hade många trevliga pratstunder. Hon var alldeles tagen av glädje och tacksamhet för att hon fått komma just hit, där hon är omgiven av hundar, katter, hästar, snälla människor och vackra landskap. Som stor djurälskare samt gammal hästtjej blev det verkligen en lyckträff för henne, mitt bland allt elände :heart

Stallägaren har nu skapat en FB-grupp för de av oss stalltjejer som är i samma ålder (ägaren själv är lite äldre), så vi ska försöka ses på en fika någon gång snart :)
 
Ett land som just nu flyger under radarn för oss i väst är Kazakstan.

Här är en rysk sida som ganska öppet och ocensurerat behandlar problemen där, från ett ryskt perspektiv - bl.a vad som hände i landet efter den ryska interventionen i januari.

Och som alltid då det gäller ryska sidor är det kommentarerna som är det verkligt intressanta, om man vill få en känsla för vad vanliga ryssar tycker och tänker.
(Jag tror jag lyckats länka en engelsk översättning av sidan…)

https://en.topcor.ru/25395-pochemu-kazahstan-prevraschaetsja-v-ukrainu-2.html
 
Artikeln känns som skrämselpropaganda. Om Sverige blir indragen i krig så är det för att det är fullskaligt krig i Europa/världen, men att Ryssland skulle specifikt ge sig på Sverige är inte sannolikt.
Sverige har väl alltid varit hyfsat neutrala så de borde ju lämna oss ifred hoppas jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 192
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 244
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 408
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 333
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp