Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet du hur insamlingen av svar görs?

YouGov är väl den där man själv kan anmäla sig till med en godtycklig e-postadress och som haft en överrepresentation av främlingsfientliga åsikter vid undersökningar i Sverige? Eurobarometern känner jag inte till.

Eurobarometern ligger under EUs statistikcenter, och metodik för varje undersökning redovisas under respektive statistikrapport.
 
Man blir glad när ryssar offentligt kritiserar kriget.

Eftersom det är från SVT:s löpande uppdatering, så kopierar jag in hela notisen.
Rysk FN-diplomat lämnar i protest
Boris Bondarev, senior rådgivare vid Rysslands delegation i FN, avgår från sitt uppdrag i protest mot kriget i Ukraina, rapporterar Reuters. Detta efter 20 års tjänst.
I ett uttalande skriver han att han skäms för sitt land.
"Det aggressiva krig som Putin riktat mot Ukraina, faktiskt mot hela västvärlden, utgör inte bara ett brott mot det ukrainska folket utan också, kanske, det värsta brottet mot det ryska folket, den fetstilta bokstaven Z kryssar över allt hopp för ett välmående och fritt samhälle i vårt land."
Boris Bondarev uppger också att han flera gånger kritiserat Rysslands invasion av Ukraina internt, men att han blivit ombedd att sluta med det. Han riktar hård kritik mot den ryske utrikesministern Lavrov och det ryska utrikesdepartementet, som han menar inte längre ägnar sig åt diplomati.
"Det handlar bara om krigshets, lögner och hat. Departementet tjänar bara fåtalets intressen och bidrar därmed till ytterligare isolering och förfall. Ryssland har inte längre några allierade." skriver han.

Oscar Schau
SVT
 
Man blir glad när ryssar offentligt kritiserar kriget.

Eftersom det är från SVT:s löpande uppdatering, så kopierar jag in hela notisen.

Då kopierar jag in hela statementet:

BorisBondarevStatement.jpg
 
Visst , det gäller att se vartåt vinden blåser eller ska jag säga att råttorna överger skeppet. Fint Boris efter ett fullständigt vettlöst krig med en enorm tragedi på alla fronter så efter tre månader så tar han et initierat beslut.
 
Jag tror inte du fattar vilket land Ryssland är, hur det fungerar och vad han nu utsatt sig själv och sin familj för.
Ajdå. Näej, jag känner inte till landet.

Å andra sidan så är det här en person med inflytande och därmed ansvar och en karriärist. En extremt framgångsrik karriärist som känner vart vindarna blåser. Det är en person som har internationella kopplingar och att göra karriär i ett land som Ryssland är ett val han gjort. I Ryssland bör man väl vara vän med KGB och gärna medverka till att navaljny sitter inspärrad , journalister skjuts och korruptionen är extrem. utomlands behöver han dessutom försvara det. Det är ett val han gjort. Nu har han gjort ett annat val som är mer utsatt idag men möjligen mer framgångsrikt i framtiden. Ett karriärsval nu när KGB är upptagen.
 
Senast ändrad:
Ajdå. Näej, jag känner inte till landet.

Å andra sidan så är det här en person med inflytande och därmed ansvar och en karriärist. En extremt framgångsrik karriärist som känner vart vindarna blåser. Det är en person som har internationella kopplingar och att göra karriär i ett land som Ryssland är ett val han gjort. I Ryssland bör man väl vara vän med KGB och gärna medverka till att navaljny sitter inspärrad , journalister skjuts och korruptionen är extrem. utomlands behöver han dessutom försvara det. Det är ett val han gjort. Nu har han gjort ett annat val som är mer utsatt idag men möjligen mer framgångsrikt i framtiden. Ett karriärsval nu när KGB är upptagen.
Han har varit i tjänst i 20 år och under tiden har mycket vatten runnit under broarna och framförallt har mycket hänt i Ryssland. Det kan vara som du antar eller så är han precis som många andra att de försöker ändra saker internt och när de inser att det blir värre så bestämmer de sig för att de inte kan stå för organisationen längre. Jag tycker det är sorgligt att det är så lätt att anta det värsta som första läsning istället för att försöka se människor som mer komplexa varelser än god/ond individ.
 
Den här med 'kriget i Ukraina' är väl i princip dött härinne nuförtiden,
men jag kan inte låta bli att posta något som vi i väst har missat fullständigt;
denna anledning om varför "USA krigar mot Ryssland":

Som TV-presentatören Ruslan Ostashko nyligen rapporterade sa en av de ikoniska representanterna för det amerikanska demokratiska partiet, Hillary Clinton,
att ett utbrott av vulkanen Yellowstone förväntas, och i det här fallet kommer USA:s invånare att behöva flyttas till Europa, och mer specifikt till Ukrainas territorium.
Här försöker tydligen ukrainaren Zelenskij tillsammans med oligarkerna som inte är riktigt ukrainska städa upp detta territorium för vidarebosättning av amerikaner här. Och för detta organiseras en fullständig mobilisering av oförberedda medborgare (män och kvinnor) för deras slakt på östfronten. Om det stämmer är det väldigt läskigt. Först och främst för ukrainarna själva.


(uppsnappat och maskinöversatt från ett ryskt forum, ur en tråd där man nu på morgonen är upprörda över hur det nya NATO-artilleriet på löpande band slår ut ryska ammunitionsdepåer genom fusk)
 
Den här med 'kriget i Ukraina' är väl i princip dött härinne nuförtiden,
men jag kan inte låta bli att posta något som vi i väst har missat fullständigt;
denna anledning om varför "USA krigar mot Ryssland":

Som TV-presentatören Ruslan Ostashko nyligen rapporterade sa en av de ikoniska representanterna för det amerikanska demokratiska partiet, Hillary Clinton,
att ett utbrott av vulkanen Yellowstone förväntas, och i det här fallet kommer USA:s invånare att behöva flyttas till Europa, och mer specifikt till Ukrainas territorium.
Här försöker tydligen ukrainaren Zelenskij tillsammans med oligarkerna som inte är riktigt ukrainska städa upp detta territorium för vidarebosättning av amerikaner här. Och för detta organiseras en fullständig mobilisering av oförberedda medborgare (män och kvinnor) för deras slakt på östfronten. Om det stämmer är det väldigt läskigt. Först och främst för ukrainarna själva.


(uppsnappat och maskinöversatt från ett ryskt forum, ur en tråd där man nu på morgonen är upprörda över hur det nya NATO-artilleriet på löpande band slår ut ryska ammunitionsdepåer genom fusk)
Det där var den mest fantasifulla förklaringen jag har hört!
 
Den här med 'kriget i Ukraina' är väl i princip dött härinne nuförtiden,
men jag kan inte låta bli att posta något som vi i väst har missat fullständigt;
denna anledning om varför "USA krigar mot Ryssland":

Som TV-presentatören Ruslan Ostashko nyligen rapporterade sa en av de ikoniska representanterna för det amerikanska demokratiska partiet, Hillary Clinton,
att ett utbrott av vulkanen Yellowstone förväntas, och i det här fallet kommer USA:s invånare att behöva flyttas till Europa, och mer specifikt till Ukrainas territorium.
Här försöker tydligen ukrainaren Zelenskij tillsammans med oligarkerna som inte är riktigt ukrainska städa upp detta territorium för vidarebosättning av amerikaner här. Och för detta organiseras en fullständig mobilisering av oförberedda medborgare (män och kvinnor) för deras slakt på östfronten. Om det stämmer är det väldigt läskigt. Först och främst för ukrainarna själva.


(uppsnappat och maskinöversatt från ett ryskt forum, ur en tråd där man nu på morgonen är upprörda över hur det nya NATO-artilleriet på löpande band slår ut ryska ammunitionsdepåer genom fusk)
Även om jag inte riktigt förstår logiken i att det skulle vara USAs fel att Ryssland invaderat Ukraina, så är det nog bara bra att vi blir fortsatt påminda om att det pågår ett krig inte särskilt långt bort.

Frågan jag ställer mig är om det finns någon chans att kriget tar slut.
 
Även om jag inte riktigt förstår logiken i att det skulle vara USAs fel att Ryssland invaderat Ukraina,
Det är det inhemska narrativet.
Ryssland startade inte ett krig, utan en en 'militär specialoperation'.
Sedan tog NATO (vilket = USA) tillfället i akt och startade krig mot Ryssland by proxy genom att låta Ukrainas nazister använda västvärldens vapen.

Frågan jag ställer mig är om det finns någon chans att kriget tar slut.
Den enda chans som finns att kriget tar slut, är att Ryssland fullständigt och ovillkorslöst förlorar all mark de tagit i Ukraina.

Allt annat kommer tas som en form av vinst, att västvärlden är svaga och att nästa expansionsförsök *) kommer som ett brev på posten när den ryska björnen slickat sina sår, och ätit upp sitt hull igen. Om tre år, om tio år, om trettio år - tid spelar ingen större roll; den ryska björnen har inte så bråttom.

Därför är det viktigt för vår egen skull att stötta Ukraina fullt ut,
militärt, ekonomiskt och humanistiskt tills det här är helt över.


*) Tidigare har det talats om att det Ryska imperiet kommer gå från Vladivostok till Lissabon.
Nyligen exanderades den planen genom att det påpekades på statstelevisionen att också Alaska egentligen är ryskt.
 
*) Tidigare har det talats om att det Ryska imperiet kommer gå från Vladivostok till Lissabon.
Källa:
https://tass.com/politics/1432657

"The goal is for the harmony of future generations of Ukrainians and the opportunity to build an open Eurasia from Lisbon to Vladivostok," Medvedev pointed out."


Och eftersom det inte längre tycks vara allmänt känt att TASS (och dess internationella site) tass.com är den officiella statliga ryska nyhetsbyrån (och tidigare den Sovjetiska diton), påpekar jag det innan nån ifrågasätter källans legitimitet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 041
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
14 923
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 012
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp