Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
surrender3.jpg


...så Ukraina ger dem möjligheten att slippa dö.
 
Det är väl också minst runt tiotusen människor som fått sina hem befriande från en förtryckande främmande makt.
Fast ändå är det ju bara en massa lidande världen över, det jag menade var inte att det mest upplyftande kring kriget i Ukraina, utan mest upplyftande i hela världen, varför det är tämligen deprimerande att det bästa som publiceras är att folk dör.
 
Vill passa på att påpeka att Ukraina har innan sina offensiver informerat de ryska soldaterna i aktuellt område både via flygblad och SMS hur de ska bete sig för att ge sig. Det finns telefonnummer att ringa, och websidor att besöka.

Visa bifogad fil 102148
Frågan är om dom vågar ge sig. Tror inte det är så populärt i Ryssland eller av generalerna.

Såg att det även dog 5 stycken mobiliserade ryssar på 1 dag i novosibirsk, alltså under träning/upplärning. Kan inte låta bli att undra om dessa 5 möjligtvis var några av dom som egentligen var emot att kriga.
 
Frågan är om dom vågar ge sig. Tror inte det är så populärt i Ryssland eller av generalerna.
Frågan är definitivt om de vågar ge sig.
Men det handlar inte om hur populärt det är i Ryssland, eller vad generaler tycker.

Det är en utbredd uppfattning i Ryska Armén att khokhols (nedsättande ryskt uttryck för Ukrainare) behandlar sina krigsfångar mycket sämre än vad de själva gör. En inte helt ovanlig fråga som dyker upp på de här jourtelefonnumren jag nämnde igår kväll är "kommer ni kastrera mig om jag lämnar över mig?"

Deta är dock inte något Ukraina kan lastas för.
Det är ett - som så väldigt mycket annat i det här kriget - ett egenskapat ryskt problem.


Såg att det även dog 5 stycken mobiliserade ryssar på 1 dag i novosibirsk, alltså under träning/upplärning. Kan inte låta bli att undra om dessa 5 möjligtvis var några av dom som egentligen var emot att kriga.
Jag såg noteringen tre döda därifrån, varav såvitt jag förstod var alla relaterade till ett totalt alkoholstopp på platsen.
En dog av chocken av att plötsligt inte ha alkohol i sin kropp (diagnos: skrumplever), och de två andra tog sina liv för att ångesten blev för stor att inte få supa.
 
Är väl inte första (eller sista) gången han twittrar med nattmössan på :D
Nej, visst är det så.

*kl*
Jag vet att detta är lite OT men jag läste den här artikeln om Musks sms igår och jag tycker det är så intressant perspektiv på en värld där vi så gärna vill tro att personer med makt har den för att de på något sätt förtjänar den, att de är kvalificerade och helst mer kvalificerade än folk som inte har den makten. Då tänker jag på Trump, men även Putin och som nu Elon Musk.

https://www.theatlantic.com/technol...-musk-texts-twitter-trial-jack-dorsey/671619/
 
Fast ändå är det ju bara en massa lidande världen över, det jag menade var inte att det mest upplyftande kring kriget i Ukraina, utan mest upplyftande i hela världen, varför det är tämligen deprimerande att det bästa som publiceras är att folk dör.
Precis! Det var ju uppe tidigare i tråden. Och det är faktiskt möjligt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det är bra att Ukraina röner stora militära framgångar. Det är bra att de lyckas återta sitt territorium och kasta ut angriparen. Samtidigt är det möjligt att tycka att det är sorgligt att tiotusentals unga människor dör i ett krig som de inte valt eller kanske ens förstår.
 
Ukraina återtar nu stora landområden kring Chersonfronten. Delar av den ryska försvarslinjen verkar ha kollapsat. Jag vet inte riktigt hur. Ryssland hade förstärkt Chersonfronten till max med sina tunga elitförband. Just det brukar tillskrivas som orsak till varför den Ukrainska motoffensiven vid Kharkivfronten uppe i norra Ukraina blev så lyckad, Ryssland hade helt enkelt flyttat för mycket förmåga ner till Cherson i Söder. Nu förlorar Ryssland stort på två fronter samtidigt då även Ukraina fortsätter sina framgångar runt Kharkiv/Luhansk.

Kharkiv regionen är nästan helt befriad och frontlinjen är framme vid Luhansk. Norra Luhansk är väldigt glest befolkat och således även glest försvarat av ryska ockupanter. Ett genombrott där skulle sannolikt ge stora förändringar på kartan under kort tid. Även om det såklart är mer värdefullt att befria mark där många människor lever under ockupation.

Hemma i Ryssland ser det inte så bra ut för Putin. Han annekterade långt större områden än vad Ryssland faktiskt ockuperar och måste därför inta resten av regionerna han säger sig ha annekterat. Men istället förlorar han nu bara territorium.
 
Ukraina återtar nu stora landområden kring Chersonfronten. Delar av den ryska försvarslinjen verkar ha kollapsat. Jag vet inte riktigt hur. Ryssland hade förstärkt Chersonfronten till max med sina tunga elitförband. Just det brukar tillskrivas som orsak till varför den Ukrainska motoffensiven vid Kharkivfronten uppe i norra Ukraina blev så lyckad, Ryssland hade helt enkelt flyttat för mycket förmåga ner till Cherson i Söder. Nu förlorar Ryssland stort på två fronter samtidigt då även Ukraina fortsätter sina framgångar runt Kharkiv/Luhansk.
Rykten säger att i Kherson spelade Ukraina ut ett nytt kort.
De ska ha 'jammat' den ryska kommunikationen, så ingen har kunnat kommunicera med någon annan på deras hypermoderna mobilbaserade krypto-appar.
Det finns otaliga exempel på hur enskilda plutoner uppgivet bett om flyg- och artilleriunderstöd, och undrat vad som händer på sociala medier.
 
Det känns så positivt att läsa rapporteringen från krigen just nu när det går bra för Ukraina, lite som att hoppet faktiskt finns :heart

Samtidigt kan jag inte låta bli att undra vad som blir Ukrainas steg när dom motat tillbaka ryssen från Ukrainas land. Ska dom gå vidare och sänka Putin?
Jag hoppas ju dock att Putin hinner sänkas av ryssarna själva, de som börjar kunna tänka klart. Ett hopp är ju att det to.m talas kritiskt om Putin i ryska stats-tv - det trodde inte jag skulle hända ever!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 227
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 369
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 559
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp