Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om Ryssland skulle ge sig på alla som inte ger dem stöd så skulle de ha att göra just nu. Inte ens Ryssland har obegränsat med militära resurser.
Nej även om de vill få omvärlden att tro det. Tycker att man blivit förvånad också över vilken skitutrustning deras soldater (inte alla men många) har. Trodde de skulle ha bästa prylarna med tanke på vad de lägger på sin försvarsmakt.
 
Får också känslan att det ska skrämmas, såvitt jag vet är inte Finland med i Nato än heller, var ju nu i maj de skulle rösta för det.
Vad är det som säger att dessa bilder på busshållplatserna är äkta? Är ju väldigt lätt att photoshoppa och få det att se äkta ut.

Jag blir källkritiskt av en sån här artikel som i sin tur hänvisar till ett inlägg på twitter som jag inte är övertygad om att det är på riktigt. Bara sett den bilden på den busshållplatsen, om det ändå hade varit andra bilder ur andra vinklar osv så hade det känts mer trovärdigt.
Just nu väljer jag att inte tro på det förrän det är bevisat att det inte är fejk.

Det är väl sånt här ryssarna sprider via nätet å så tar det fart, så nä jag fortsätter nog va skeptisk istället för att nojja upp mig över något som jag ändå inte kan påverka i det stora hela.
 
Nej även om de vill få omvärlden att tro det. Tycker att man blivit förvånad också över vilken skitutrustning deras soldater (inte alla men många) har. Trodde de skulle ha bästa prylarna med tanke på vad de lägger på sin försvarsmakt.

Oligarker och diverse andra inom nomenklaturan som skott sig snarare än att pengarna gått till militären gissar jag...
 
Sverige har väl alltid varit hyfsat neutrala så de borde ju lämna oss ifred hoppas jag.
Nu har ju dock statsministern hoppat in i en stridsvagn och säger att vi ska gå med i Nato.
Så hon kanske bryter våran neutralitet nu.
Otäck kvinna tycker jag.
 
Om man läser lite snabbt vad sidan, som kallar sig en blogg, skriver om sig själva:

594C8721-67E0-4FBE-A1FF-5628BE453AF1.png
 
Men diskussionen finns ju redan? Eller menar du att vi ska diskutera den högst tveksamma källan du själv länkat till?
Det är alltid bra att vara källkritisk.

Men det finns nog betydligt mer tveksamma källor än den blogg @BernT länkade till.
SVT skriver bl.a. detta om bloggaren
"Spänningsförfattaren Lars Wilderängs oberoende blogg har varit en av Sveriges största inom aktuella ämnen som finans, miljö och försvar alltsedan starten 2008"
 
Nu har ju dock statsministern hoppat in i en stridsvagn och säger att vi ska gå med i Nato.
Så hon kanske bryter våran neutralitet nu.
Otäck kvinna tycker jag.

Sverige har inte varit neutrala, i den mening stora delar av svenska folket fortfarande verkar tro. Vi har haft ett samarbete med USA under kalla kriget, där vi bytte militär information mot formella löften om (väpnat) beskydd om Sovjet skulle välja att anfalla. Fundera lite på varför svenska flygplan sköts ner av Sovjet...

Nu har vi (tillsammans med NATO) konstant spaningsflyg över hela gränsområdet Kaliningrad-Ukraina (det är även de svenska spaningsflygen som täcker Finska viken). Och det här är de officiella flygningarna Sverige gör, hur den mindre officiella signalspaningen (som givetvis går till NATO) har jag ingen aning om. Informationen är superviktig för att Ukraina ska kunna ha den förmåga att slå ut viktiga positioner som de har, och för att baltstaterna och Polen ska kunna rusta på rätt sätt om de blir angripna.

Vem är det som är otäck här, Putin eller Biden?

Jag är inte ett dugg orolig för ett ryskt anfall mot Sverige i närtid. Det har de varken resurser att genomföra eller något att vinna på. Däremot är det viktigt för dem att skrämma oss, och tycker man inte som Putin är det ju rimligt att inte agera som han vill i den frågan.
 
Det är alltid bra att vara källkritisk.

Men det finns nog betydligt mer tveksamma källor än den blogg @BernT länkade till.
SVT skriver bl.a. detta om bloggaren
"Spänningsförfattaren Lars Wilderängs oberoende blogg har varit en av Sveriges största inom aktuella ämnen som finans, miljö och försvar alltsedan starten 2008"

Att man har en stor blogg = stort läsarantal inom vissa ämnen gör inte att det man skriver i bloggen är korrekt. Det betyder bara att man har en framgångsrik blogg med många läsare. Dvs det gör det inte desto mindre viktigt att fortsatt vara källkritiskt, och givetvis finns det betydligt mer tveksamma källor? Det ena utesluter inte det andra.
 
Jag har lyft in ett gäng inlägg från en nystartad tråd och ber att vi håller oss till den här tråden för att diskutera Ryssland/Ukrainakriget. Det blir väldigt lätt väldigt rörigt annars!

Har även raderat ett par inlägg som var antingen tjafsiga eller på annat sätt opassande.

/Mod
 
Får också känslan att det ska skrämmas, såvitt jag vet är inte Finland med i Nato än heller, var ju nu i maj de skulle rösta för det.
Vad är det som säger att dessa bilder på busshållplatserna är äkta? Är ju väldigt lätt att photoshoppa och få det att se äkta ut.

Jag blir källkritiskt av en sån här artikel som i sin tur hänvisar till ett inlägg på twitter som jag inte är övertygad om att det är på riktigt. Bara sett den bilden på den busshållplatsen, om det ändå hade varit andra bilder ur andra vinklar osv så hade det känts mer trovärdigt.
Just nu väljer jag att inte tro på det förrän det är bevisat att det inte är fejk.

Det är väl sånt här ryssarna sprider via nätet å så tar det fart, så nä jag fortsätter nog va skeptisk istället för att nojja upp mig över något som jag ändå inte kan påverka i det stora hela.
Det är bekräftat. Sveriges radio hadr precis ett inslag om att bilderna är äkta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 191
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 244
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 389
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp