Kriget mot julen

golit

Trådstartare
Vad är din insats i frontlinjen?

Firar du vegetariskt? Får barnen klappar redan innan Kalle Anka? Sover du över julottan? Samlas ni inte i familjen för att gemensamt läsa julevangeliet? Har du plastgran?

Kort sagt vad är din insats i kriget mot Julen, vad gör du för att hota de stolta tradionerna? Eller hänger du fortfarande en häst i offerlunden?
 
Vad är din insats i frontlinjen?

Firar du vegetariskt? Får barnen klappar redan innan Kalle Anka? Sover du över julottan? Samlas ni inte i familjen för att gemensamt läsa julevangeliet? Har du plastgran?

Kort sagt vad är din insats i kriget mot Julen, vad gör du för att hota de stolta tradionerna? Eller hänger du fortfarande en häst i offerlunden?

Sambos ena syster är vegan, så här brukar julbordet oftast bli veganskt, undantagsvis vegetariskt :nailbiting:
Julottan sover vi alltid över :o De få barn som finns vill knappt se Kalle (kommer vi ihåg står det på i bakgrunden "bara för att", om ens det) O_o De heliga gåvorna, aka "julklappar", existerar knappt heller (krutet läggs på barnen, vi vuxna ger varandra något litet) :cry:
Svärfar är Jehovas Vittne, så där existerar inte ens ordet "jul", eller liknande... :eek:


Så ja, jag antar att jag får ansluta mig till fronten någon gång strax efter tredje advent
 
Jag äter praliner (som inte kommer från en Alladinask) och tittar på engelska kriminalare iklädd morgonrock och enbart med sällskap av mina djur. Dvs som vilken bra helg som helst :D

(men så är jag inte heller någon vidare bra Sverigevän :down: Borde jag skämmas?)
 
Förra året red jag en finfin långrunda till stranden med båda hästarna, en av ritterna mitt under den heliga Kalle Anka-tiden. (nej, jag hängde ingen av hästarna efteråt) Ämnar göra detta även i år om det inte är storm. Någon gran har jag inte dödat på många år, icke heller någon gris för att få julskinka. Jesus födelsedag engagerar mig inte, inte heller hysterisk julklappshandel till personer som redan har ett överflöd av onödiga saker. Kan jag, så jobbar jag gärna själva juldagarna och föredrar att fira lediga mellandagar med att äta pizza eller indiskt, spela dataspel, läsa böcker och lägga pussel.

Så: det är väl glöggen, juleskumtomtarna, pepparkakorna och ett par adventsljusstakar som envist biter sig kvar. Och så lite granrispynt i stallet. Är det godkänt för att få delta i gerillastyrkorna?
 
Vegetariskt? Ja sedan 33 år.
Plastgran? Ja sedan 26 år.
Julotta? Nej inte sen 35 år.
Julevangeliet? Nej, inte sedan 20 år.

Julklapparna delas ut efter Kalle som faktiskt är heligt här. Jag älskar att både ge och få så julklappar är självklart. I övrigt firar vi en väldigt hednisk jul. Någons födelse firas inte. Sambon envisas med adventsljusstakar och stjärnor men mig kvittar även det.
 
Sambos ena syster är vegan, så här brukar julbordet oftast bli veganskt, undantagsvis vegetariskt :nailbiting:
Julottan sover vi alltid över :o De få barn som finns vill knappt se Kalle (kommer vi ihåg står det på i bakgrunden "bara för att", om ens det) O_o De heliga gåvorna, aka "julklappar", existerar knappt heller (krutet läggs på barnen, vi vuxna ger varandra något litet) :cry:
Svärfar är Jehovas Vittne, så där existerar inte ens ordet "jul", eller liknande... :eek:


Så ja, jag antar att jag får ansluta mig till fronten någon gång strax efter tredje advent

Eliine dubbas härmed till bukemaffians första heliga riddare i korståget mot julen. Jul Akbahr!
 
Jag äter praliner (som inte kommer från en Alladinask) och tittar på engelska kriminalare iklädd morgonrock och enbart med sällskap av mina djur. Dvs som vilken bra helg som helst :D

(men så är jag inte heller någon vidare bra Sverigevän :down: Borde jag skämmas?)

Du har inte en häst att offra? SDasi insisterar
 
Förra året red jag en finfin långrunda till stranden med båda hästarna, en av ritterna mitt under den heliga Kalle Anka-tiden. (nej, jag hängde ingen av hästarna efteråt) Ämnar göra detta även i år om det inte är storm. Någon gran har jag inte dödat på många år, icke heller någon gris för att få julskinka. Jesus födelsedag engagerar mig inte, inte heller hysterisk julklappshandel till personer som redan har ett överflöd av onödiga saker. Kan jag, så jobbar jag gärna själva juldagarna och föredrar att fira lediga mellandagar med att äta pizza eller indiskt, spela dataspel, läsa böcker och lägga pussel.

Så: det är väl glöggen, juleskumtomtarna, pepparkakorna och ett par adventsljusstakar som envist biter sig kvar. Och så lite granrispynt i stallet. Är det godkänt för att få delta i gerillastyrkorna?

Med sånna takter tar vi över julen i en grisblink. Du går väl inte på det näst heliga, mellandagsrean?
 
Vad är din insats i frontlinjen?

Firar du vegetariskt? Får barnen klappar redan innan Kalle Anka? Sover du över julottan? Samlas ni inte i familjen för att gemensamt läsa julevangeliet? Har du plastgran?

Kort sagt vad är din insats i kriget mot Julen, vad gör du för att hota de stolta tradionerna? Eller hänger du fortfarande en häst i offerlunden?

Ett tag hade jag ett julolivträd i stället för julgran :D
Någon kyrka blir det inte, däremot firar jag gärna vintersolståndet med lite bubbel, tycker inte att det gör någonting alls om skolorna skippar luciatåg och dricker inte en droppe glögg.
 
Jag tittar inte på Kalle anka, har varit vegetarian i 8-9 år (äter dock gärna veganskt). Jag köper inte julklappar om jag inte råkar snubbla över något som spontant får mig att tänka "det där skulle den personen älska!", men å andra sidan kan jag köpa saker till andra oavsett tid på året om jag snubblar över något sådant. Kan dock hända att jag väntar med att ge presenten om den hittats precis innan jul.

Jag julpyntar inte, äter inte julmiddag (men tar ofta en fika med min mor som älskar julafton) och skulle inte komma på tanken att klä mig i något finare än vanliga vardagskläder.

Och justja, blir jag erbjuden jobb på julafton så tänker jag "tjoho! Här kommer extrapengarna!" ;)
 
Vegetariskt? Ja sedan 33 år.
Plastgran? Ja sedan 26 år.
Julotta? Nej inte sen 35 år.
Julevangeliet? Nej, inte sedan 20 år.

Julklapparna delas ut efter Kalle som faktiskt är heligt här. Jag älskar att både ge och få så julklappar är självklart. I övrigt firar vi en väldigt hednisk jul. Någons födelse firas inte. Sambon envisas med adventsljusstakar och stjärnor men mig kvittar även det.

SDasi har dig på listan och Toralf Alfsson kommer att vrida sig i sin eventuellt förtidiga grav. Bukemaffian befordrar dig till väktare av den heliga kålrotskinkan
 
Ett tag hade jag ett julolivträd i stället för julgran :D
Någon kyrka blir det inte, däremot firar jag gärna vintersolståndet med lite bubbel, tycker inte att det gör någonting alls om skolorna skippar luciatåg och dricker inte en droppe glögg.

Pst.. säg inget men SDasi kollar dig. Kommer snart som film, de andras jul. Weinacht des Anderes

"es ist für mich"
 
Vegetarian med plastgran, jobbar i jul så varken kyrka, evangelium, kalle (ok de tre hade jag inte gjort ändå) eller sedvanligt firande för mig... men jag tvingar mina kollegor att lyssna på julmusik, så jag kanske är diskad ändå?
 
Har plastgran som är naken och står i köket, planerar att äta en tre rätters middag istället för julmat på julafton och tomten har fått semester i år och heliga Kalle hoppar vi nog över till fördel för en lång promenad om vädret tillåter det.

Jag äter skinka, potatis, prinskorv och potatis på ett julbord så jag ser inte detta WOW i att äta det så jag ska kriga hårt för att slippa det i år! Jag är aldrig mätt när vi ätit middagen så jag vill hellre äta riktig mat nu.
 
Har undvikit familjen i två år )de skriker ju bara för tusan),förra året fanns det ingen gran, året innan hände den upp och ner i taket (katt säkert :angel:) inte sett Kalle på säkert tio.

I år undviker jag precis allt, egentligen ville jag fira ute i fält men tydligen vill mina fältassistenter fira jul :confused: Så jag får väl hänga på en pub kanske och dricka öl och leta efter Rossco istället :wtf: Kär stenhårt med 33 graders värme. Kanske jag skulle ta ett juldyk?
 
Vad är din insats i frontlinjen?

Firar du vegetariskt? Får barnen klappar redan innan Kalle Anka? Sover du över julottan? Samlas ni inte i familjen för att gemensamt läsa julevangeliet? Har du plastgran?

Kort sagt vad är din insats i kriget mot Julen, vad gör du för att hota de stolta tradionerna? Eller hänger du fortfarande en häst i offerlunden?
Vi äter utvalda delar från traditionellt julbord, tittar på gamla smalfilmer och videofilmer när vi var små. Hyllar Judas som var den enda vettiga människan bland en hoper fegisar som varken ville eller var förmögna att tänka och handla själva. Lät sig ledas och förblindas av en självgod, egocentrisk och karismatisk sektledare. Med tanke på att hela proceduren kostade ynka 12 silverpenningar (det kanske var ännu mindre, men de som skrev sagan kanske tyckte 12 verkade vara lagom lite och lagom mycket) kanske Jesus tyckte att Judas gott kunde ha fått lite mer. Hans kändisskap blev ju på något sätt förevigat. Men Jesus kommer nog att kunna berätta det där själv när han dyker upp här...som ju sagan utlovar. Då får jag väl stå där med huvudet under armen och skämmas för min T-shirt med texten "så kan det gå snickarjävel". Stamma fram någon dålig ursäkt innan Jesus förvisar mig till helvettet.
Vi har ännu inte börjat diskutera några andra sagor. Jesus-sagan är ju rätt riskfri, i alla fall i Sverige. Andra sagor får jag vara lite mer försiktig med. Risken är stor att någon anhängare tycker att mitt tyckande och tänkande inte är OK och bestämmer sig för att likt Judas ta saken i egna händer och göra slut på mig. Ja....jag tycker det är ett förbaskat tassande för vissa sagor som skrivits. Skulle de ha skrivits på 2000- talet vetitusan om något bokförlag velat stå bakom. Och tänk vilket LIV det hade blivit här på buke!! Sagorna uppmanar till mord, förföljelse, tortyr och kränkningar som verkligen inte passar in i ett civiliserat samhälle.
gulan
 
Ingen gran, inget pynt. En adventsljusstake om jag hittar den.

Däremot gärna marsipansgris / mozartkulor och diverse kanderade/rostade/saltade nötter. Julmust är accepterat.

Firar den 24:de genom en fin middag med familjen. Vegetariskt. Ingen TV. Även middag hemma hos mig den 25:te, då vegetariskt med undantag för gravad lax som jag bestämt får vara med. Ingen TV.

Tidigare år har jag ibland åkt bort och blivit serverad färdigdesignad JUL på hotell i något land på bekvämt avstånd. Det tycker jag varit helt ok. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 796
Senast: vtok
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 436
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 423
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp