kristallsjuka

tanten

Trådstartare
Jahapp.

Ytterligare en morgon när hela världen snurrar. Det är inte roligt alls. Dessutom mår jag illa, så igår satt jag hukad över toastolen ett bra tag innan jag kunde börja dagen. Jag känner mig "bilsjuk".

Någon mer med erfarenheter? Hur lång tid tog det innan ni blev bra? Finns det något jag kan göra själv (förutom att lägga mig bakåt och vicka på huvudet - vilket inte hjälper).

Jag har varit i kontakt med vården som gjorde allt för att utesluta tia eller stroke. Men inte hade något att erbjuda. Kristallsjuka var ett alternativ men eftersom jag kräkts så var de tveksamma till det och trodde inte på det.
Själv är jag tvärsäker på just kristallerna. Har alla symptom. Plus att jag bara har det när jag vaknar vilket verkar vara typiskt.
 
När jag hade kristallsjuka fick jag rådet av läkare att sitta på sängkanten och sen slänga mig bakåt och åt sidorna samt att vrida huvudet åt olika håll några gånger om dagen. Det var mängder av år sedan så jag minns inte hur länge det dröjde innan jag blev av med det.
 
Det finns bra övningar på Youtube som kan hjälpa.

Min man var lika dålig som du och kräktes i mängder första dagen. För säkerhets skull åkte vi till akuten där det efter ca 8-10 timmar med andra utredningar blev öron-, näsa- och halsakuten som tyckte det var typiska symptom (även kräkandet).
Han gjorde några vridningar hit och dit (typ de övningar man hittar på YT, finns dock många) och sa sedan att det är bara att röra på sig oavsett hur man känner sig. Gick över på några dagar. Dock tror jag att övningarna han gjorde hjälpte ganska mycket.

När jag har samma är det mildare. Jag får bara yrsel när jag sätter mig upp i sängen på morgonen och lägger mig på kvällen. Gör övningarna ändå.
 
Jag hade det för några år sen ,gjorde oxå samma övningar som yt visar,dom hjälpte efter några gånger,annars var det bara att överleva fm o inte vända på huvudet för snabbt,även trappor triggade yrseln. Tog ett 1v -10 dagar innan det gick över o har tack o lov aldrig återkommit.
 
Jag hade det för några år sen ,gjorde oxå samma övningar som yt visar,dom hjälpte efter några gånger,annars var det bara att överleva fm o inte vända på huvudet för snabbt,även trappor triggade yrseln. Tog ett 1v -10 dagar innan det gick över o har tack o lov aldrig återkommit.
Tack.

Nu har jag haft ett par "skov". Två mornar i sträck med symptom. Sedan har det varit bra. Idag har det dock hållit i sig hela dagen. Inte i den omfattningen som i morse och igår, men det har inte släppt helt. Jag är vinglig.

Försöker göra övningar men tycker inte att de gör nån skillnad. Men kanske gör jag inte rätt.

Har försökt fråga runt hur länge folk haft symptom men ingen minns. Känns inte roligt alls att gå och lägga sig när man misstänker att man vaknar och kräks. Plus att jag inte kan gå, utan bara krypa.
 
Tack.

Nu har jag haft ett par "skov". Två mornar i sträck med symptom. Sedan har det varit bra. Idag har det dock hållit i sig hela dagen. Inte i den omfattningen som i morse och igår, men det har inte släppt helt. Jag är vinglig.

Försöker göra övningar men tycker inte att de gör nån skillnad. Men kanske gör jag inte rätt.

Har försökt fråga runt hur länge folk haft symptom men ingen minns. Känns inte roligt alls att gå och lägga sig när man misstänker att man vaknar och kräks. Plus att jag inte kan gå, utan bara krypa.
Jag lärde mig ett trick för uppstigning,rulla över på sidan,sätt dig upp i sidled och res dig utan att luta dig framåt,vrid inte på huvudet.
 
@tanten
Jag har inga tips tyvärr, men jag hoppas att du kryar på dig! Tycker att det låter jättegräsligt med kristallsjukan, så jag håller tummarna för att det snart blir bra igen!:heart
 
Epleys manöver heter det man gör om man har kristallsjuka.
Finns inte så mycket annat som hjälper då man är yr så länge kristallerna är på vift.
Kolla filmer och gör upprepade gånger.

Jag tror att det även beror på i vilken/vilka bågar kristaller rör sig. Man kan behöva göra olika övningar.
Det är ett helskotta iaf, hoppas det går över snart.
 
Min polare E hade detta i typ en vecka. Riktigt obehagligt men som jag förstår ofarligt. Hon fick också några övningar att göra, säkert liknande de som folk i tråden syftar till.
Det jag ville komma fram till var att hon efter detta inte fått tillbaka problemen.
Håller tummarna att du snart mår bättre!
 
Jahapp.

Ytterligare en morgon när hela världen snurrar. Det är inte roligt alls. Dessutom mår jag illa, så igår satt jag hukad över toastolen ett bra tag innan jag kunde börja dagen. Jag känner mig "bilsjuk".

Någon mer med erfarenheter? Hur lång tid tog det innan ni blev bra? Finns det något jag kan göra själv (förutom att lägga mig bakåt och vicka på huvudet - vilket inte hjälper).

Jag har varit i kontakt med vården som gjorde allt för att utesluta tia eller stroke. Men inte hade något att erbjuda. Kristallsjuka var ett alternativ men eftersom jag kräkts så var de tveksamma till det och trodde inte på det.
Själv är jag tvärsäker på just kristallerna. Har alla symptom. Plus att jag bara har det när jag vaknar vilket verkar vara typiskt.
Läkaren vred dig inte runt? Jag trodde jag hade och de hade definitivt en läkare på vårdcentralen som kunde vända och vrida en tills de skulle hamna mer rätt. (men jag fick terminalglasögon istället)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 537
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp