Bukefalos 28 år!

Kristallsjukan

P

prallan

Jag har tydligen kristallsjukan, åkte ambulans in till sjukhuset igår där det konstaterades. Nu är jag nyfiken på era erfarenheter. Jag är så trött. Jag har legat sedan jag kom hem runt 17 tiden igår och sover extremt mycket.
Kan inte läsa mig till något att detta skulle vara normalt, någon som vet???
Jag kan inte äta heller...
 
Jag har aldrig haft det, men en snabb googling på BPPV+fatigue ger många träffar, däribland på pubmed med "Patients with benign paroxysmal positional vertigo (BPPV) often complain about fatigue during a vertigo attack." i abstracten så jag tror inte du behöver vara orolig... :)

Hoppas det blir bättre snart! :up:
 
Jag har tydligen kristallsjukan, åkte ambulans in till sjukhuset igår där det konstaterades. Nu är jag nyfiken på era erfarenheter. Jag är så trött. Jag har legat sedan jag kom hem runt 17 tiden igår och sover extremt mycket.
Kan inte läsa mig till något att detta skulle vara normalt, någon som vet???
Jag kan inte äta heller...


Jag har också kristallsjukan. Jobbigt när det kommer. Det du beskriver låter precis som det är.
 
Det är inte bra att inte kunna äta. Jag fick Postafen åksjuketabletter när jag var inlagd i höstas. Jag har kunnat minska antalet, men måste ta dem ibland fortfarande. De tar bort illamåendet så att du kan äta.
 
Jag hade kraftiga anfall i höstas som turligt nog har avtagit nu. Jag blev också väldigt trött och kände mig helt avskärmad.
 
@prallan Jag har haft det ett par gånger, men jag får inte så allvarliga anfall som du. Jag har turen att kunna vara uppe (har bara karusellyrseln ibland när jag ska resa mg ur sängen, annars är det mest ett konstant gungande). Jag blir också tröttare, och med den yrseln man har är det ju inte konstigt då hjärnan jobbar för fullt för att få ordning på vad som är upp och ned.

Har också läst att det är helt normalt att sova mycket, må illa, inte ha aptit osv.
Vad fick du för hjälp på akuten? Provade ni Epeleys manöver eller någon annan övning?
 
Det är inte bra att inte kunna äta. Jag fick Postafen åksjuketabletter när jag var inlagd i höstas. Jag har kunnat minska antalet, men måste ta dem ibland fortfarande. De tar bort illamåendet så att du kan äta.
Jag har fått 3 tabletter, är bara så dålig på att äta medicin, vill lixom bli bra utan :banghead:
 
@Cattis_E läkaren gjorde någon slag hemmagjord variant och kläckte snyggt att "nu var jag botad", jomenvisst serru...
Mannen googlade fram ett Youtube-klipp från kristallsjukan.nu som vi körde igår och ska köra varje dag. Problemet med denna övning är dock 2, 1. Det är en för varje öra, läkaren sa att det satt i vänster öra, men jag är inte övertygad. Jag skulle följa dennes finger med blicken, och när fingret var till vänster, dvs mest fokus till vänster öga så ryckte det i vänster öga. Men synnerven går ju till motsatt hjärnhalva! Borde det inte rimligtvis sitta i höger öra då? Det kom jag på hemma..
2. Man ska sitta upp i sängen i en kvart efter övningen, inte en chans i världsrymden att jag klarar sitta upprätt i en kvart....
 
Det var säkert Epeleys ni googlade fram. Fast läkaren kan ju haft rätt, för de har ju riktlinjer för att diagnostisera det. Den ska hjälpa sägs det, på mig hjälpte den dock bara för en stund. Men jag har hört många som blivit helt magiskt bra efter Epeleys, sedan fick de kanske göra om den d och då men i alla fall!.
Prova gör för båda sidorna (med lite mellanrum såklart) den som det känns sämst när du utför lär vara den som försöker hjälpa det sjuka örat.

Sitt så länge du kan efter övningen då? Du kan itne sitta en kvart nu, men så småningom kanske du kan det? Ja har dock inte hört att man ska sitta en kvart, har nog bara suttit några minuter. Men jag ar ju kunnat resa mig efteråt vilket jag inte uppfattar att du kan.
 
Jo, målet är att göra bägge sidor varje dag och sitta så länge jag pallar :)
 
Nix, jobbar i Bålsta så det var blåljus till Ackis akutmottagning.
 
Jag har haft. Gjorde övningarna i klippet ovan i några dagar. Sen klingade det av. Obehagligt var det i alla fall.
 
Jag fick det för ett par år sedan. I mitt fall kom det plötsligt, men det karusellyrade hela tiden, och inte bara när jag reste mig eller liknande. Jag fick inga övningar att göra, utan läkaren gjorde det en gång (vilket inte botade mig). Det började klinga av efter 2-3 veckor, och tog säkert ett halvår innan jag inte märkte av det alls. I mitt fall var jag sjukt trött, och jag kunde inte läsa eller fokusera eftersom yrseln gav huvudvärk. När yrseln blev bättre, blev även tröttheten bättre.
 
Jag har också haft det, men i mitt fall har "anfallen" bara varat i 6-7 timmar, har nog haft det runt 5 gånger på 3 år.
Första gången var jag övertygad om att jag hade en hjärntumör eller nåt, sjukt obehagligt.

Jag tycker Postafen hjälper mycket, i alla fall så pass att du kan röra huvudet utan att kräkas. Sen blir man så trött att man kan sova dig igenom skiten.
 
Faan! Jag ringde vårdguiden för att diskutera kring vilket öra.. De tyckte jag skulle in till akuten iom att jag fortfarande är sängliggande.. :( Jag pallar inte ligga på akuten! Blä! Och så har jag fått blod/järnsmak i munnen...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
613
Senast: Kristall10
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 675
Senast: tott
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 802
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 329
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp