Kritik på stallskiss

moiran

Trådstartare
Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har väl kommit fram till ett förslag nu som jag börjar känna mig hyfsat nöjd med. Nu skulle jag hemskt gärna vilja ha lite kommentarer på mina skisser, idéer om alternativa lösningar och invändningar mot sådant som verkar dåligt... Nu är skissen inte särskilt detaljerad, men om ni undrar något är det bara att fråga, för jag har ganska detaljerade planer på väldigt mycket klara i huvudet... ;)

Generellt
Stallet ska hysa ca 6 hästar - mina tävlingshästar samt ston+föl och unghästar. Hästarna skall främst gå på lösdrift. Södra vädersträcket är uppåt i bilden. Det gröna inhägnade området i översiktsbilden ovan är den ca 1,5ha stora vinterhagen.
Byggnaden i nederkant är traktorgarage, vagnslider samt utrymme för foder/halm i storbalsformat (ca 54st) som kan kommas åt från två håll. Småbalar får plats på logen ovan tegelbyggnaden.
stall_oversikt2.jpg


Ligghallen
Ligghallen är 8x6 meter stor lite drygt. I söderläge finns två stora portar så att jag kan komma åt att mocka ur med traktorn. Den ena halvan på båda portarna är öppen så att det bildas två 1,5x2,3 stora öppningar som hästarna kan kan komma i och ur hallen och som kommer täckas av plastremsor. Överkanten av portarna kommer vara täckta av plast/plexiglas för att släppa in mer ljus. Även på norrsidan kommer vara en port med fönster i överkant för att köra in halm i, men den har jag inte ritat in än.
Vatten kommer finnas strax utanför ligghallen i anslutning till rasthagen. Planen just nu är att skaffa en kraftfoderautomat med kraftfodersilos i direkt närhet, förmodligen norr om traktorgaraget, och ev. grovfoderautomat som då kommer vara i anslutning till foderlagret.
ligghall_ovan.jpg


Stallet
Stallet har tre fullstora boxar. Den största har mått nog att tjäna som fölningsbox för ston mindre än 170. Stallgången är 2,5m bred med uppställningsplats längst till höger, takhöjden 3m. Mellanväggarna i boxarna skall gå att ta bort. Antingen ta bort den vänstra för att få lite extra utrymme för sto och föl, eller ta bort den högra och skapa två fölboxar. Två av boxarna har delbar dörr ut mot rasthagen bakom stallet som inte är inritade. Den tredje har ett öppningsbart fönster. I ritningen är det de två högra som har dörr, men jag har nästan ångrat mig och vill ha i de två sidoboxarna istället och fönster i mittenboxen.
Då stallet inte primärt är tänkt för uppstallning finns ingen foderkammare i anslutning till stallet.
stall_ovan.jpg


Sadelkammaren
Här har jag inte ritat så mycket och är inte helt säker på hur jag vill inreda. Pelarna finns där idag, och jag har inte kollat upp hur lätt det är att avbära så att jag kan ta bort en eller flera av dem. Det lilla rummet till höger är en liten 'förkammare' till sadelkammaren med diskbänk för att spola av leriga benskydd och stövlar, hänga upp blöta täcken för tork och så vidare. Jag vill inte ha något vatten i själva sadelkammaren.

Direkt till höger när man kommer genom dörren till sadelkammaren finns hängare för sadlar och selar. Träns hänger på de två närmaste pelarna. Bortanför sadlarna ska hängare för vojlockar och täcken sitta. Längst bort i hörnet ska skåp för stängselmateriel och annat som inte används så ofta finnas. Utmed den långa väggen längst till vänster ska det finnas bänkyta för persedelvård (och sadelbockar på hjul under), väggskåp/bänkskåp med burkar, benskydd, hjälmar, reservgrimmor, extraträns och allt där andra man behöver och samlar på sig. Under fönstret i nederkant ska finnas utrymme för att ställa ryktlådorna.
sadelkammare_ovan.jpg


Rasthage
Här kommer en bild från "andra hållet". Bakom stallet finns en mindre hårdgjord rasthage som är ca 8x10m stor att använda som sjukhage, att vänja in nya hästar i flocken etc. Genom att lämna en boxdörr öppen in mot rasthagen skapar man en lösdrift i miniformat vid behov. Till höger är gödselstaden. Till denna kan man köra med traktor rakt över rasthagen, men också med skottkärra från stallet. Den töms från andra hållet.
rasthage_ovan.jpg
 
Sv: Kritik på stallskiss

Du har inte funderat något på spolspilta/spolplats? Det är något jag saknar SJUKT mycket de delar av året när det är för kallt för att stå ute och spola... hade jag haft möjlighet att bygga om och sätta in ett avlopp i stallet hade jag utan tvivel fixat detta...
 
Sv: Kritik på stallskiss

Du har inte funderat något på spolspilta/spolplats? Det är något jag saknar SJUKT mycket de delar av året när det är för kallt för att stå ute och spola... hade jag haft möjlighet att bygga om och sätta in ett avlopp i stallet hade jag utan tvivel fixat detta...

Tack för svar! Visst har jag klurat på spolspilta. Jag personligen har faktiskt mycket saknat spolspilta. Spola av lera från benen gör jag utomhus innan jag tar in i stallet, och i övrigt brukar det inte bli så myckt blask med vatten. Enda situationen jag känner att det skulle vara bra är vid sårvård. Som tur är brukar det inte behöva bli så mycket sårvård på hästarna att det kännts som att bygga spolspilta för detta ändamål... :D Men om jag tänker mig att jag skulle få för mig att ta in någon inackordering så kan det ju vara bra att ha en kanske...
 
Sv: Kritik på stallskiss

Får man ha 6 hästar på 1,5 ha lösdrift, jag tycker det låter lite, men jag kan ha fel
 
Sv: Kritik på stallskiss

De 1,5ha är som sagt bara vinterhage för att skydda svålen på övrig betesmark och vallar när det är som sämst väder. Jag har ytterligare ca fem hektar plus att jag även får släppa hästarna på grannens beten innan jag tagit hö och hösilage på mina vallar, så det ska nog inte gå någon nöd på hästarna av det skälet i alla fall... ;)
 
Sv: Kritik på stallskiss

Får man ha 6 hästar på 1,5 ha lösdrift, jag tycker det låter lite, men jag kan ha fel

Är det riktigt eländig lerjord så är 1,5 ha för litet för 6 hästar oavsett om det belastas 12 eller 24 h/dygn! Men tusen ggr hellre 12h extra med tillgång till 15 000 kvm att traska runt på än 12h på 9 kvm. DET är litet på riktig det...!

En sandjordshage med motsvarande belastning kan däremot hålla sig hur fin som helst.

Det som finns sagt om hagar till hästar är att de ska kunna röra sig i alla tre gångarter, men det finns inga angivna lägsta mått.
 
Sv: Kritik på stallskiss

Jättefin ritning, det ser ju ut att kunna bli hur bra som helst!

Har du möjlighet att avsätta mer plats till lösdriftsdelen?

Jag ser inte riktigt på skissen, men som jag just skrev i en annan tråd så uppskattar jag verkligen att vi har en dörr mellan lösdrift och uppstallningsplats och att man ser in på lösdriften därifrån!
 
Sv: Kritik på stallskiss

Det räcker kanske bara med ett avlopp i stallgången utanför sadelkammaren och möjlighet att sätta en slang på kranen i "förrummet". Då finns ju möjligheten att spola om det behövs utan att plats slösas på en separat spolspilta. Det är ju bra att ha en brunn även vid storstädning av stallet o dyl.
 
Sv: Kritik på stallskiss

Är det riktigt eländig lerjord så är 1,5 ha för litet för 6 hästar oavsett om det belastas 12 eller 24 h/dygn! Men tusen ggr hellre 12h extra med tillgång till 15 000 kvm att traska runt på än 12h på 9 kvm. DET är litet på riktig det...!

En sandjordshage med motsvarande belastning kan däremot hålla sig hur fin som helst.

Det som finns sagt om hagar till hästar är att de ska kunna röra sig i alla tre gångarter, men det finns inga angivna lägsta mått.

Just de här 1,5 ha är utvalda för att de har en ganska bra naturlig dränering mot ett öppet dike och ganska sandhaltig jord, plus en del träd. Hur bra det kommer hålla vet jag ju dock inte förrän efter en vinter eller två. Runt de ställen som blir hårt belastade (kring ligghallen, foderplatser, grindar och liknande) kommer jag nog få hårdgöra marken hur jag än vrider och vänder på det, misstänker jag...
 
Sv: Kritik på stallskiss

Jättefin ritning, det ser ju ut att kunna bli hur bra som helst!

Har du möjlighet att avsätta mer plats till lösdriftsdelen?

Jag ser inte riktigt på skissen, men som jag just skrev i en annan tråd så uppskattar jag verkligen att vi har en dörr mellan lösdrift och uppstallningsplats och att man ser in på lösdriften därifrån!

Tyvärr inte, byggnaden är inte större än så och i väggen mellan stalldel och ligghall finns en bärande pelare som jag måste bära av om den ska bort, så det blir genast ett lite större företag om jag plockar bort en box till fördel för ligghallen. Däremot tänker jag hålla det öppet vid sidan av ligghallen för att ha möjlighet att bygga ut åt det hållet om jag känner att det blir trångt. De första åren kommer det förmodligen bara vara 3-4 hästar, så jag har ju lite tid att känna på det...

Nej, jag har inte ritat in någon dörr mellan lösdriften och stallet. Eller ja, jag gjorde det, men plockade bort den senare... :D Stallet är isolerat så att jag lätt ska kunna hålla det uppvärmt vid behov, så öppet ut mot lösdriften vill jag inte ha, men kanske går det sätta in ett fönster (eller dörr med fönster, om jag nu låter mig övertygas om att jag vill ha en dörr). Det är ju en ganska kort sträcka från grinden till stalldörren utifrån (inte ens tre meter), så tror du att det verkligen är värt att sätta in en dörr in från själva lösdriften?
 
Sv: Kritik på stallskiss

Det ska vara en avloppsränna med fastskruvade galler som relativt lätt går att lossa för rensning som går uttmed hela boxfronten just för att vattnet ska ha någonstans att ta vägen vid exempelvis skurning och för att urin inte ska rinna ut i stallgången. Så om det (gud förbjude) händer något så någon häst får en sårskada som måste tvättas ofta och rikligt går det ju i värsta fall tömma en box och använda som "temporär spolspilta" under en period. Men en stationär spolspilta känner jag inte riktigt ett behov av.

Kran att koppla slang till i förrummet kommer jag absolut ha! Jag kommer ju ha en kortare slang där inne just för att kunna spola av t.ex. täcken smidigt utan att behöva krångla in dem i nån diskho, så då bör det ju inte vara allt för krångligt att koppla på en längre slang. Slang med kallvatten kommer även finnas på utsidan under fönstret på förrummet, så därifrån kan man ju också dra in slang när det inte är minusgrader ute! :)
 
Sv: Kritik på stallskiss

Nej, jag har inte ritat in någon dörr mellan lösdriften och stallet. Eller ja, jag gjorde det, men plockade bort den senare... :D Stallet är isolerat så att jag lätt ska kunna hålla det uppvärmt vid behov, så öppet ut mot lösdriften vill jag inte ha, men kanske går det sätta in ett fönster (eller dörr med fönster, om jag nu låter mig övertygas om att jag vill ha en dörr). Det är ju en ganska kort sträcka från grinden till stalldörren utifrån (inte ens tre meter), så tror du att det verkligen är värt att sätta in en dörr in från själva lösdriften?

Jag gillar att kunna ha överblick över lösdriften, att kunna pyssla på uppstallningsplatsen och ha kontakt med hästarna som står där (för att sällskapa mig en stund) och jag gillar att kunna mocka lösdriften och samtidigt prata med frun som är "i stallet".

Sedan så gillar jag också att bara kunna släppa loss hästen från uppbindningen och öppna dörren och skicka ut den på lösdriften - även om det är nära till hagen och man inte sparar in många minutrar.

Har du en häst själv av någon anledning på din lilla reservlösdrift så kan ju den få sällskap inne, om det är möjligt att ha delvis öppet till den stora lösdriften.

En tvådelad dörr där också kanske..? *försöker övertyga ;)*
 
Sv: Kritik på stallskiss

Har antagligen missat det i texten men jag måste bara undra.. :)
Var har du tänkt ha skötselplatser för borstning och hovslagare tex??
 
Sv: Kritik på stallskiss

Glöm inte att du måste förpröva stallet innan du påbörjar byggandet. I och med förprövningen kommer du också få information om vad du måste tänka på. T ex. måste väggen mellan foderdelen och djurdelen vara brandsäker. Dörrarna i lösdriften är lite smala. Om det går att göra dem bredare är det bra. Glöm inte att det ska finnas ventilation i både stallet och ligghallen. Genomflödet av luft blir inte tillräckligt om det bara är ventilationsöppningar på ena sidan (i det här fallet dörrarna till lösdriften) En öppning längs med takfoten i bakkant på ligghallen brukar fungera. Men som sagt. Detta får du reda på när du förprövar.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 862
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 606
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp