Kritiserad utbildning med häst läggs ner

Lite underligt. Hästsport är inte för alla och du kan ju inte gå på hockeygymnasium utan hockeyutrustning? Varför måste då skolorna erbjuda hästar?
Om det inte är för alla, så ska kanske inte den undervisningen ska finansieras av den kommunala skolbudgeten.

Är det verkligen prövat? Jag har svårt att tro att en komplett hockeutrustning skulle rymmas inom de smärre undantag som får göras från avgiftsfriheten.
 
Om det inte är för alla, så ska kanske inte den undervisningen ska finansieras av den kommunala skolbudgeten.

Är det verkligen prövat? Jag har svårt att tro att en komplett hockeutrustning skulle rymmas inom de smärre undantag som får göras från avgiftsfriheten.
Men INGENTING är för alla. Inte ens den vanliga skolan, det finns många som inte ens går dit heller. Jag förstår bara inte varför det inte är ok att driva en skola utan skolhästar, de skolor som har skolhästar kan ju trycka på det för att få elever som inte har råd med en tävlingshäst?
 
Men INGENTING är för alla. Inte ens den vanliga skolan, det finns många som inte ens går dit heller. Jag förstår bara inte varför det inte är ok att driva en skola utan skolhästar, de skolor som har skolhästar kan ju trycka på det för att få elever som inte har råd med en tävlingshäst?
Men nu handlade det ju om vad som ska vara tillgängligt eller inte utifrån ekonomiska aspekter.
Vad har det för relevans för den diskussionen om folk inte går i skolan av andra orsaker?
 
Men INGENTING är för alla. Inte ens den vanliga skolan, det finns många som inte ens går dit heller. Jag förstår bara inte varför det inte är ok att driva en skola utan skolhästar, de skolor som har skolhästar kan ju trycka på det för att få elever som inte har råd med en tävlingshäst?
Det handlar ju om att man utbildningsmässigt om man vill ska kunna ha lika möjligheter. Det är inte bra att börja dela upp befolkningen i rika och fattiga. Barnen ska inte påverkas utbildningsmässigt så mycket beroende på om föräldrarna har pengar eller inte.

Sen är det ju en helt annan sak om dom privat har råd med dyra hästar och elitsatsningar, det får dom väl satsa på vid sidan om skolan isåfall.
 
Det handlar ju om att man utbildningsmässigt om man vill ska kunna ha lika möjligheter. Det är inte bra att börja dela upp befolkningen i rika och fattiga. Barnen ska inte påverkas utbildningsmässigt så mycket beroende på om föräldrarna har pengar eller inte.

Sen är det ju en helt annan sak om dom privat har råd med dyra hästar och elitsatsningar, det får dom väl satsa på vid sidan om skolan isåfall.
Men du kan ju inte vara på hockeygymnasium utan hockeysaker, inte på fotbollsgymnasium utan fotbollsgrejer osv?
 
Jag gick på fotbollsgymnasium när jag gick i gymnasiet, det var många år sedan men hört att det är samma antagningskrav fortfarande. Det var spel i minst distriktlaget som gällde, de flesta av mina klasskompisar spelade på landslagsnivå och det var verkligen inte bara att köpa ett par skor och komma och tro att man kunde gå på fotbollsgymnasium. Idrottsgymnasium är ju för att kunna satsa på sin sport, oavsett vilken, de flesta som gör det lägger ju ner oerhörda pengar på sporten, oavsett vilken. Vet inte vad jag tycker om artikeln dock. När jag gick i skola fanns bara Strömsholm bland de godkända idrottsgymnasierna (naturbruk eller vanliga gymnasier med inriktning ridning fanns också men var inte kvalificerade som idrottsgymnasier av idrottsförbundet) och där krävdes egen häst och goda tävlingsresultat.
 
För alla dessa gymnasium krävs väl ändå ett slags mått av talang och rekommendationer för att överhuvudtaget ens komma in? Bara där begränsas väl begreppet ALLA?
Ja, men antagningskrav och urval till begränsat antal platser är ju tillåtet?
Det är väl en helt separat fråga i förhållande till principen om skolans avgiftsfrihet.

Jag tycker det är en väldig skillnad på att sålla efter förkunskaper och förmåga/kapacitet att tillgodogöra sig undervisningen mot att sålla efter föräldrarnas betalningsförmåga.
 
Ja, men antagningskrav och urval till begränsat antal platser är ju tillåtet?
Det är väl en helt separat fråga i förhållande till principen om skolans avgiftsfrihet.

Jag tycker det är en väldig skillnad på att sålla efter förkunskaper och förmåga/kapacitet att tillgodogöra sig undervisningen mot att sålla efter föräldrarnas betalningsförmåga.

Fast antagningskraven är ju rätt höga , du ska ju typ rida på elitnivå redan för att komma in har jag för mig. Sedan de vanliga grundämnen som ingår ska ju ändå läsas någonstans oavsett.
 
Fast antagningskraven är ju rätt höga , du ska ju typ rida på elitnivå redan för att komma in har jag för mig. Sedan de vanliga grundämnen som ingår ska ju ändå läsas någonstans oavsett.
Hur du menar att det är ett argument för att ta bort avgiftsfriheten i skolan?
Jag förstår inte varför frågan om utbildningen får kosta eller inte alls är beroende av om den har antagningskrav eller inte?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu har det slutgiltiga resultatet efter obduktionen av shetlandsponnyn som hittades död på Alnö utanför Sundsvall i september kommit...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Smedjebackens Ryttarsällskap kan tvingas lägga ner föreningen, trots att antalet medlemmar nästan fördubblats senaste halvåret.
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 01-tiden på natten till tisdagen fick räddningstjänsten in ett larm om att en häst hade gått ner sig i ett kärr, nära sjön Stor-Brå...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp