Kritiserad utbildning med häst läggs ner

Hur du menar att det är ett argument för att ta bort avgiftsfriheten i skolan?
Jag förstår inte varför frågan om utbildningen får kosta eller inte alls är beroende av om den har antagningskrav eller inte?

Jag menar att de som klarar dessa antagningskrav redan har egen häst. Jag förstår poängen med avgiftsfriheten men det kan ju knappast drabba någon. Hur ska någon ens klara antagningskraven utan egen häst? Eftersom det är tillåtet med antagningskrav menar jag. Jag förstår inte ens problemet faktiskt i detta fall eftersom eleverna ändå måste stalla upp sin häst någonstans.
 
Jag menar att de som klarar dessa antagningskrav redan har egen häst. Jag förstår poängen med avgiftsfriheten men det kan ju knappast drabba någon. Hur ska någon ens klara antagningskraven utan egen häst? Eftersom det är tillåtet med antagningskrav menar jag. Jag förstår inte ens problemet faktiskt i detta fall eftersom eleverna ändå måste stalla upp sin häst någonstans.
Det existerar faktiskt duktiga ryttare som kommit långt på lånade hästar också. Alla som tävlar mycket har inte tillgång till egen dyr häst eller hålla häst på det sättet. Jag har stött på en hel del som tävlar högre klasser utan att ha tillgång till egen häst, dom är chanslösa om skolan kräver att dom har rika föräldrar.
 
Det existerar faktiskt duktiga ryttare som kommit långt på lånade hästar också. Alla som tävlar mycket har inte tillgång till egen dyr häst eller hålla häst på det sättet. Jag har stött på en hel del som tävlar högre klasser utan att ha tillgång till egen häst, dom är chanslösa om skolan kräver att dom har rika föräldrar.
Det är väl ingen som säger att man inte kan va duktig utan egen häst? Om en skola vill att man har med sig en egen häst, då kan man väl söka till en annan skola?
 
Fast nu handlar det om pengar och inte huruvida man är duktig på en sport eller inte.

Fast det är ju precis det som det handlar om. Du kommer inte ens in om du inte är duktig på din sport.

Hockyegymnasiet

Regeringen har beslutat och Skolverket har tydligt påtalat att NIU utbildningen är en möjlighet som skall erbjudas till ett urval/fåtal talanger som bedöms ha förutsättningar att som lägst nå nationell elit som seniorer och utbildningen skall ha en tydlig elitidrottskaraktär. NIU är inte till för breddverksamhet på hobbynivå! Övrig specialidrottsutbildning hänvisas till att bedrivas som lokalt alternativ inom ramen för individuella valet och eventuellt utökad studiekurs

Ansökan och idrottslig antagning
Målgrupp för elitishockeygymnasierna är sista års A-pojkar/ flickor (U 16), d.v.s. elever som står i begrepp att sluta grundskolan och börja studera på gymnasienivå
 
Jag menar att de som klarar dessa antagningskrav redan har egen häst. Jag förstår poängen med avgiftsfriheten men det kan ju knappast drabba någon. Hur ska någon ens klara antagningskraven utan egen häst? Eftersom det är tillåtet med antagningskrav menar jag. Jag förstår inte ens problemet faktiskt i detta fall eftersom eleverna ändå måste stalla upp sin häst någonstans.
Men var drar du gränsen för vilka ämnen/utbildningar som du ska avgiftsfrihet för och inte?
Och framför allt efter vilka principer? Om du ska börja dela upp gymnasieskolan i två olika delar.

Hur svarar du alla skolor som kommer med argumentet "men i just vårat fall kommer det inte att drabba någon"? Och hur avgör du när det finns risk eller inte att det gör det?
 
Det existerar faktiskt duktiga ryttare som kommit långt på lånade hästar också. Alla som tävlar mycket har inte tillgång till egen dyr häst eller hålla häst på det sättet. Jag har stött på en hel del som tävlar högre klasser utan att ha tillgång till egen häst, dom är chanslösa om skolan kräver att dom har rika föräldrar.

Vad har detta med saken att göra? Denna utbildning hindrar inte någon från att ha en lånad häst så länge du klarar antagningskraven. Någon har väl ändå betalat för tävlingarna eller menar du att dessa ryttare tävlar gratis hos alla arrangörer?
 
Men var drar du gränsen för vilka ämnen/utbildningar som du ska avgiftsfrihet för och inte?
Och framför allt efter vilka principer? Om du ska börja dela upp gymnasieskolan i två olika delar.

Hur svarar du alla skolor som kommer med argumentet "men i just vårat fall kommer det inte att drabba någon"? Och hur avgör du när det finns risk eller inte att det gör det?

Tycker texten från hockey var ganska talande när det gäller vilka principer som gäller. Gymnasieskolan är ju uppdelad i två olika delar? Står ju klart och tydligt i den texten.
 
Tycker texten från hockey var ganska talande när det gäller vilka principer som gäller. Gymnasieskolan är ju uppdelad i två olika delar? Står ju klart och tydligt i den texten.
Jag menade en avgiftsfri del resp. en del där avgifter är ok.

Sen är väl inte det som skrivs där olika delar av gymnasieskolan som jag ser det. Det är bara en utbildning med en viss inriktning och det finns det ju massvis av olika. Men som alla har samma regler att hålla sig till. Förkunskapskrav och urval är väl inte unikt för idrottsutbildningar?
 
Jag menade en avgiftsfri del resp. en del där avgifter är ok.

Sen är väl inte det som skrivs där olika delar av gymnasieskolan som jag ser det. Det är bara en utbildning med en viss inriktning och det finns det ju massvis av olika. Men som alla har samma regler att hålla sig till. Förkunskapskrav och urval är väl inte unikt för idrottsutbildningar?

Det är ganska solklart att det är olika delar. Den ena är elitinriktad för ett fåtal utvalda och den andra vanliga gymnasieskolan är för bredden.

Om det inte är för alla, så ska kanske inte den undervisningen ska finansieras av den kommunala skolbudgeten

Gäller inte det hockey oxå?
 
Det är ganska solklart att det är olika delar. Den ena är elitinriktad för ett fåtal utvalda och den andra vanliga gymnasieskolan är för bredden.
Men så är det väl med "inriktningsämnena" i alla utbildningar. (nu kan jag inte terminologin här ordentilgt men...) Om du läser en hantverksutbildning så ska hantverksämnet vara på en högre och "yrkesmässigt" inriktad nivå än om du har det som en tillvalskurs som kompletterar och breddar. Eller ett estetiskt ämne osv.
Just att de ska följa samma regler som alla andra betyder väl att det är "samma gymnasieskola" som det andra, bara en av massa olika inriktningar avseende vilket innehåll utbildningen har.

Gäller inte det hockey oxå?
Jag tycker man kan ifrågasätta om man ska skattefinansiera för alla gymnasieutbildningar som skulle kräva tillskottsfinansiering (som är mer än marginell) från eleven(s föräldrar).
 
Vad har detta med saken att göra? Denna utbildning hindrar inte någon från att ha en lånad häst så länge du klarar antagningskraven. Någon har väl ändå betalat för tävlingarna eller menar du att dessa ryttare tävlar gratis hos alla arrangörer?
Det är dock skillnad på att ha råd att tävla och låna andras hästar som kanske sponsrar med en hel del, föräldrarna måste inte vara rika för det.

Fast det är ju precis det som det handlar om. Du kommer inte ens in om du inte är duktig på din sport.

Hockyegymnasiet

Regeringen har beslutat och Skolverket har tydligt påtalat att NIU utbildningen är en möjlighet som skall erbjudas till ett urval/fåtal talanger som bedöms ha förutsättningar att som lägst nå nationell elit som seniorer och utbildningen skall ha en tydlig elitidrottskaraktär. NIU är inte till för breddverksamhet på hobbynivå! Övrig specialidrottsutbildning hänvisas till att bedrivas som lokalt alternativ inom ramen för individuella valet och eventuellt utökad studiekurs

Ansökan och idrottslig antagning
Målgrupp för elitishockeygymnasierna är sista års A-pojkar/ flickor (U 16), d.v.s. elever som står i begrepp att sluta grundskolan och börja studera på gymnasienivå
Det är enormt stor skillnad på att vara duktig nog att gå på ett visst gymnasium och att kräva att man ska bidra med egen häst.
 
Det är väl ingen som säger att man inte kan va duktig utan egen häst? Om en skola vill att man har med sig en egen häst, då kan man väl söka till en annan skola?
Och då blir landet uppdelat i rika och fattiga, utbildningen ska inte avgöras huruvida man är rik eller fattig, visst kan den avgöras utifrån hur duktig man är men det ska inte ha med pengar att göra. Någon som är duktig och kommit långt ska kunna gå på samma elitriktade gymnasium som dom som har råd att äga dyra hästar.
 
Ja? Men har du inte råd med egna fotbollsskor kan du ju inte gå på fotbollsgymnasium?
Haha, du på allvar jämför ett par fotbollsskor med att klara av att ekonomiskt hålla en häst under flera år. Jösses. Sen kanske du inte är medveten om det men det finns faktiskt här iallafall möjlighet att låna utrustning till olika sporter som man kan ha på lån tills man inte vill använda dom längre.
 
Haha, du på allvar jämför ett par fotbollsskor med att klara av att ekonomiskt hålla en häst under flera år. Jösses. Sen kanske du inte är medveten om det men det finns faktiskt här iallafall möjlighet att låna utrustning till olika sporter som man kan ha på lån tills man inte vill använda dom längre.
Inte samma kostnad - men vill bara påtala att mina fotbollsskor under de aktiva åren på elitnivå sällan gick under 30.000-50.000 kronor per år, skulle tippa på att de flesta spelare på elitnivå har flera specialbeställda skor med olika sorters dubb för olika underlag och väder. Sedan tillkommer förstås kostnader för extra träningsläger etc. Men det ser man inte om man inte är inne i det förstås, men det var tur att jag var en jäkel på att ragga sponsorer. Att tro att elitsatsning på någon nivå är billig är lite naivt, även om ridning naturligtvis är dyrare. Jag håller häst idag betydligt billigare per år än vad min elitsatsning på fotbollen kostade då. Och ja. Jag gick på fotbollsgymnasium. Och ja, mina klasskompisar hade samma utgifter.
 
Haha, du på allvar jämför ett par fotbollsskor med att klara av att ekonomiskt hålla en häst under flera år. Jösses. Sen kanske du inte är medveten om det men det finns faktiskt här iallafall möjlighet att låna utrustning till olika sporter som man kan ha på lån tills man inte vill använda dom längre.
Du kan inte på allvar tro att du på elitnivå lånar fotbollsskor? Av skolan? Jag har både spelat fotboll och har häst. Ingen elitsatning är billig.
 
Det existerar faktiskt duktiga ryttare som kommit långt på lånade hästar också. Alla som tävlar mycket har inte tillgång till egen dyr häst eller hålla häst på det sättet. Jag har stött på en hel del som tävlar högre klasser utan att ha tillgång till egen häst, dom är chanslösa om skolan kräver att dom har rika föräldrar.

Fast du - om du förstått vad programmet specificerats som, så hade du inte tyckt att det är så jättekonstigt /orättvist osv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu har det slutgiltiga resultatet efter obduktionen av shetlandsponnyn som hittades död på Alnö utanför Sundsvall i september kommit...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Smedjebackens Ryttarsällskap kan tvingas lägga ner föreningen, trots att antalet medlemmar nästan fördubblats senaste halvåret.
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 01-tiden på natten till tisdagen fick räddningstjänsten in ett larm om att en häst hade gått ner sig i ett kärr, nära sjön Stor-Brå...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp