Kritiserad utbildning med häst läggs ner

Det är dock skillnad på att ha råd att tävla och låna andras hästar som kanske sponsrar med en hel del, föräldrarna måste inte vara rika för det.

Låna Gratis? Inte ha en enda kr i utgift före sig stallplats eller tävlingar? Poängen är att det är någon som betalar, sen om det är föräldrarna, grannen, farmor eller din bästa vän spelar mindre roll. Det är fortfarande inte gratis.


Det är enormt stor skillnad på att vara duktig nog att gå på ett visst gymnasium och att kräva att man ska bidra med egen häst.

Fast det är ju inte alls konstigt på ett ELITinriktat gymnasium. Jag hade inte sagt något om det inte fanns andra alternativ. Det finns det ju? Vanliga ridgymnasium, där får man oxå dressyr och hopplektioner och möjlighet att utveckla sig utan att behöva en egen häst. Du gick väl själv på ett?
 
Jag tror liksom många andra, att de flesta, för att inte tala alla, som är på den här nivån har häst när de söker till ett idrottsgymnasium. De kvalifikationer som gäller ridning är: "Målet med idrottsutbildningen är att du som elev på sikt ska kunna nå nationell elit. För att bli antagen ska du ha prestationsnivå motsvarande på LB/LA- nivå eller 1.10/1.20 i dressyr respektive hoppning, eller fälttävlan 1,00."

Det i sig låter inte jättehögt och det i sig kan säkert en ridskoleryttare nå med en ridskolehäst. MEN "Målet är att nå nationell elit" - för ridning KRÄVS det pengar och egen (BRA) häst att nå eliten med YTTERST få undantag. Med andra ord är det jättekonstigt att stänga ner ett idrottsgymnasium på dessa grunder för någonstans blir ju ridskoleeleverna utkonkurrerade av de som faktiskt har egen häst och kan satsa på ett annat sätt redan vid intaget. (Även när jag var ung var det samma kvalifikationskrav på Strömsholm, en kompis som var jätteduktig och ridit ridit upp flera ungponnyer till LA sökte ett par år, men kom inte in då man ansåg att hon inte skulle kunna komma vidare på dessa ponnys, det var så många som sökte som hade bättre möjligheter som gick före).

Elitsatsning överlag kostar en jädra massa pengar. Oavsett gren. Och nej, har du kommit så långt lånar du inte benskydd, fotbollsskor eller hockeyutrustning av skolan. Du har eget, som du troligen byter för många tusenlappar varje säsong. Och du kommer inte in på dessa gymnasier om du inte redan är på mer eller mindre elitnivå. Det är inte för alla, det är för de som elitsatsar och många gånger redan har varit med i landslagssammanhang.
 
Låna Gratis? Inte ha en enda kr i utgift före sig stallplats eller tävlingar? Poängen är att det är någon som betalar, sen om det är föräldrarna, grannen, farmor eller din bästa vän spelar mindre roll. Det är fortfarande inte gratis.
Allt är inte svart eller vitt, det finns billigare sätt att bli duktig på än att äga en häst. Jag har stött på en hel del ponnyryttare som fått rida andras hästar på hyfsat höga nivåer. Det är dyrare att äga sin egen häst än att rida andras hästar.
Fast det är ju inte alls konstigt på ett ELITinriktat gymnasium. Jag hade inte sagt något om det inte fanns andra alternativ. Det finns det ju? Vanliga ridgymnasium, där får man oxå dressyr och hopplektioner och möjlighet att utveckla sig utan att behöva en egen häst. Du gick väl själv på ett?
Och den som har lite koll vet att man knappast kommer upp på elitnivåer på ett naturbruksgymnasium.
 
Det i sig låter inte jättehögt och det i sig kan säkert en ridskoleryttare nå med en ridskolehäst. MEN "Målet är att nå nationell elit" - för ridning KRÄVS det pengar och egen (BRA) häst att nå eliten med YTTERST få undantag.
Tror du seriöst att det är många på elitnivå som äger sin egen häst? Det är det inte. Dom flesta blir sponsrade av hästägare, det är få som har råd med hästar på den nivån själva.

Alla jag känner faktiskt som nu tävlar på hög nivå i dressyr har lånade hästar, dom får rida andras hästar och är urfattiga själva. En egen häst på den nivån kommer dom flesta förmodligen inte att ha råd med alls.
 
Tror du seriöst att det är många på elitnivå som äger sin egen häst? Det är det inte. Dom flesta blir sponsrade av hästägare, det är få som har råd med hästar på den nivån själva.

Alla jag känner faktiskt som nu tävlar på hög nivå i dressyr har lånade hästar, dom får rida andras hästar och är urfattiga själva. En egen häst på den nivån kommer dom flesta förmodligen inte att ha råd med alls.
Som sagt, det är inga problem att ha med sig lånad heller. Dock har du inte förutsättningarna för elitnivå om du lånar ridskolans, det vågar jag nästan påstå. Och nä, de har säkert inte egen häst nu - men de flesta har då i alla fall delägt (eller varit sponsrade av mamma och pappa) någon bra häst i början av karriären innan de fått sponsorer. Visst finns det undantag, liksom att det säkert finns fotbollspelare som inte byter skor till dyra specialskor och ändå spelar i allsvenskan, men många är det inte.
Nu är det ju dock inte säkert att det är möjligt för alla som lånar hästar att tävla och träna att få ha med sig en lånad häst dit.
Men då kanske en renodlad satsning på elitnivå vilket krävs för ett idrottsgymnasium oavsett gren inte är något för dem? Då kanske det är så att de får nöja sig med ett vanligt naturbruksgymnasium eller vanligt gymnasium med specialinriktning ridning räcker? Alla blir inte elitryttare, alla har inte förutsättningarna. Alla som söker in till idrottsgymnasium kommer inte in, eftersom man tittar på förutsättningar för att komma till eliten (oavsett sport) och då är ju egen häst något som kanske behövs...

(och ja, det finns absolut undantag som bekräftar regeln, men ett idrottsgymnasium, som svenska idrottsförbundet ger pengar till kräver att man ska ha förutsättningar för elitnivå redan när man söker, jag skulle tippa på att de flesta som söker blir bortgallrade redan vid ansökningarna eftersom tävlingsnivå är så pass viktigt).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu har det slutgiltiga resultatet efter obduktionen av shetlandsponnyn som hittades död på Alnö utanför Sundsvall i september kommit...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Smedjebackens Ryttarsällskap kan tvingas lägga ner föreningen, trots att antalet medlemmar nästan fördubblats senaste halvåret.
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vid 01-tiden på natten till tisdagen fick räddningstjänsten in ett larm om att en häst hade gått ner sig i ett kärr, nära sjön Stor-Brå...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den härliga ridturen hade kunnat sluta i en katastrof när 17-åriga Lou Bizzozeros häst plötsligt sjönk ner i ett bottenlöst kärr mitt i...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp