Krockar som du har upplevt?

alazzi

Trådstartare
Fler än jag skulle önska. Tre gånger har jag blivit påkörd bakifrån vid stoppljus. Två gånger i Stockholm och en gång här där jag nu bor. Fick tyvärr en whiplashskada redan vid det första tillfället och det har gett mig smärtproblem sen dess.

Det senaste tillfället blev rätt obehagligt. Jag jobbade med färdtjänst då och var på väg till en kund. Det blev rött och jag stannade. Bam! En liten rumänsk tjej hade kört in i min folka buss. Hon pratade spanska och rumänska. Tyvärr kan jag inget av de språken. Hon ringde till sina vänner så det kom två bilar med biffiga rumänska män som stöd. De pratade inte heller tyska eller engelska.

Jag ringde till polis och min chef som blev skitarg eftersom hans planering sprack. Polisen hade problem att hitta oss så det dröjde.

Sen här jag råkat ut för vilt, rådjur och älg.
 
Har turligt nog bara varit med i en krock och då helt skadefritt.
Kom körande i en rondell och på väg ut ur rondellen stannade jag då en person kom gående på ett övergångsställe, då körde bakomvarande in i arslet på mig. Vi möttes på parkeringen precis där och passageraren i den bilen var till en början skitsur över att jag stannat mitt i vägen. Både jag och föraren fick förklara att det faktiskt var folk som kom gående på övergångsstället :p Vi hade en trevlig pratstund och konstaterade att det inte blivit något märke eller nånting och skrev av det som en shit happens-grej bara.

Jag har i andra fall varit nära men turligt nog kommit undan varje gång. Möten med idiotomkörare driver mig med jämna mellanrum till vansinne bland annat.
 
Blivit påkörd tre gånger. Första gången en som inte kunde högerregeln, tog min bakflygel och jag for ner i diket men var vinter och mycket snö så bara lite plåtskador.

Nr 2, körde värdetransport (bepansrad VW transporter), stod vid rödljus bakom en långtradare när en lastbil bakom fich fel.på bromsarna. Min bepansrade "minibuss" blev skrot men inga personskador. Himla tur det inte var långtradaren som var bakom.....

Nr 3 var här i Tyskland, en BMW framför mig vid en utfart från en parkering, började plötsligt att backa och jag hann inte reagera. Körde firmabil så polisen måste dit. Föraren en ung tuff (tyckte han) förare spelade allvetare och menade jag var skyldig. När jag upplyste honom om att han hade fel ringde han dit sina tuffa polare. Vet inte om han trodde jag skulle ändra min version till polisen? Han fick betala allt...

Sen körde en in i min parkerade bil när jag stod och lastade ur den och en hyrd flyttlastbil tog en sväng för snävt och bucklade till min baklucka, som öppnas uppåt (Ford Transit, mindre skåpbil). De ville göra upp i godo. Först 200 Euro, jag bara skrattade och sa glöm det. Då höjde de till 500 Euro. När jag vägrade och sa det kommer kosta mycket mer med plåt- och lackjobb, vägrade de ge mig sina uppgifter så fick ringa polisen igen. De tyckte eftersom vi varit grannar skulle jag vara lite schysst...🤣. Även de hävdade jag var skyldig ( man kan ju då även undra varför de ville ge mig pengar om jag nu var vållande 🤔). Notan för dom slutade på 2100 Euro....tur man kan trafiklagarna rätt bra och vet sina rättigheter.
 
Det enda jag varit med om är att en stor bil kom i galet hög fart mitt i vägen och både den bilen jag satt i och den bakom var tvugna att styra rätt ut i diket för att vi inte skulle smälla. Men diket var djupt och helt fyllt med snö. Så både vi och bilen var oskadda. De bakom oss med. Men det gick ju inte att köra upp liksom. Som tur var skulle de bakom oss hälsa på en bonde 1 km bort. Så han kunde komma och dra upp bilarna.

Sen har jag krockat med ett rådjur. Men jag satt i en stor hästbuss på motorvägen. Så det märktes ju liksom knappt.

Inte upplevt någon direkt dramatik alltså för egen del.
Sambon krockade dock med ett vildsvin för något år sedan med vår ena bil. Sambon oskadd! Men bilen fick göra ett ansiktslyft på ena sidan.
 
Jag har kört på rådjur två gånger (de dog, bilen överlevde). Sedan har jag blivit påbackad två gånger (båda gångerna låg jag på tutan utan att påköraren reagerade :meh:). Det blev inga skador någon av gångerna på min bil men senaste gången det hände rev puckot sönder plastkjolen på sin bil på mitt drag :D

Sedan har jag totalkvaddat en King Cab. Det var inte kul och jag hade tur som överlevde (ska man krascha rejält ska det ske i den typen av bil, man sitter jäkligt säkert).
 
Jag har en gång kört in i en rejäl Audi, en SUV... Eller rättare sagt, det blev så att jag skrapade med min bil längs hela den bilens sida. Ingen av bilarna såg jättefin ut efter det.

Det som hände var att vi båda var på en enfilig påfart till större väg och alltså accelererade båda två ganska ordentligt. Jag hade enligt mig helt ok avstånd till Audin. MEN precis när jag tittar bakåt för att se så att det verkligen är lugnt att köra ut på den större vägen så tvärnitar Audin!

När vi båda klivit ur bilarna så förklarar föraren att hen trodde att jag tänkte köra om och därför hade tänkt stanna :crazy:
 
Har krockat med älg, hela taket intryckt men vi klara oss bra, älgen sprang iväg så polis fick ringa eftersöksjägare. Ett råddjur sprang in i lastbilens bakdäck när jag körde på 45,an, såg de ligga på vägen, så när ja ska gå ut och kolla så var de borta. Ringde polis så de ringde ut eftersöksjägare.
 
Körde rakt in i en stolpe på en chikan i 50 km/h. Någon hade tagit bort reflexerna från den och gatubelysningen fungerade inte. Tidig morgon i november så det var mörkt och eländigt ute.

Bilen blev helmos. Airbagen löste inte ut, märkligt nog.

Min första tanke var att jag var tvungen att ta mig till jobbet, så jag började gå. Ringde maken och jag honom möta mig med vår andra bil. En boende i närheten hade hört smällen och kom ut och stoppade mig och hjälpte mig plocka ihop bildelarna som låg över halva vägen.

Jag kan fortfarande bli nervös när jag kör förbi just den chikanen i mörker. Tur jag inte bor på den sidan länge :p
 
Körde på en bakifrån, rusningstrafik i Göteborg så gick inte så fort iallafall.

Ställer mig lite vid sidan och går ur bilen och knackar på lite lätt på rutan till bilen jag körde på för att höra hur det gick, lite skärrad var hon men inga skador.
Frågade om vi kunde köra fram till en ficka några meter längre fram, fick till svar -bilarna ska inte flyttas på vid en krock.
Sedan ville hon ringa polisen och blev rädd för mig när jag sa att telnr till polisen är 11414 och undrade hur jag kunde numret utantill.
Polisen hade inget intresse av att åka ut för en kökrock.

Vi står fortfarande i vägen och stoppar upp trafiken när hon äntligen inser att ringa sitt försäkringsbolag är en bra idé och frågar om det inte vore bättre om vi kunde ställa oss på en ficka längre fram, absolut inte blev åter svaret.
När vi både har våra försäkringsbolag i luren kommer en buss och drar upp hela sidan på hennes bil då bussen inte kan svänga runt ordentligt då vi står ivägen men äntligen går hon med på att flytta sig till ett bättre ställe.

Detta hände för ca 4 år sedan och har inte hört något från mitt försäkringsbolag.
 
Blev påkörd bakifrån av en bil på påfarten till en motorväg. Det var fullt med bilar på motorvägen och jag släppte lite på gasen för att matcha en lucka. Så small det, bakomvarande bil hade sett samma lucka men inte mig. Mest lackskador men anmälde till försäkringsbolaget. Både jag och andra föraren skrev att hon var vållande (fick också en liten blomma hemskickad efter). Inga skador på mig och ganska odramatiskt.

Mer irriterande var dagen efter mamma dött. Då var det nån nävla joyrider som snodde en bil utanför huset där mamma bott och kraschade den in i mammas garage (där mammas bil stod). Förare okänd och himla omständligt att fixa med försäkringsbolag osv när mamma var bortgången. En representant ville liksom inte fatta att hon inte kunde ringa själv.

(joyriden varade också i hela 14m hoppas det var värt det)
 
  • Annan bil bytte fil in i sidan på min bil utanför Ullevi. Låg hastighet, bara plåtskador.
  • Annan bil körde in i min bil bakifrån med rätt bra hastighet när jag stannat i kö innan Tingstadstunneln. Andra bilen skrot, inga personskador.
  • Jag körde på rådjur utanför Sveg. En hel del skador på bilen, inga personskador.
  • Annan bil körde in i min bil bakifrån med hög hastighet när jag stannat i kö i Kållered. Dominokrock, fyra bilar inkl min blev skrot. Ömhet och blåmärken.
  • Jag körde på älg i Halland. En hel del skador på bilen, inga personskador(!).

Varje händelse är förstås en för mycket men när allt kommer omkring känns det som ett rimligt saldo efter uppskattningsvis 120 000 mil. Flera av händelserna hade kunnat sluta avsevärt värre.

Igår kväll på väg hem från stallet skedde dock ett svettigt tillbud som hade kunnat döda flera.
Kurvig och kuperad landsväg som jag känner väl, jag kommer ikapp en bil som kör strax under skyltade 70, jag lägger mig en bit bakom och avvaktar ett lämpligt omkörningstillfälle. I backspegeln ser jag att en liten bil hinner upp oss i hög hastighet, samtidigt ser jag att en mötande bil just försvinner ner i en svacka framför oss. Den upphinnande bilen bakom mig väljer att köra om trots vägkrön och kurva, passerar mig och bilen framför mig i 100-110, möter naturligtvis bilen som kommer upp ur svackan, kastar sig in i högerfilen ett par meter framför den främsta bilen och max en billängd framför den mötande. En sån där grej som händer flera gånger varje dag på vägar runt om i landet och andra länder, som ofta slutar med "bara" adrenalinpåslag och ångest men ibland med flera dödade.

Jag hann se regnumret på den omkörande bilen. En kvinna 40+ från trakten, på väg till sin arbetsplats längs en väg som hon rimligen känner väldigt väl. När jag lugnat mig litet ringde jag upp henne och frågade hur hon tänkte när hon tog beslutet att köra om trots kurva och vägkrön. Det satt dessutom en övningskörningsskylt på bilen och det trafikbeteendet är ju inget att avla på om man säger så. Först blånekade hon och spelade helt oförstående, sedan började hon skratta nervöst och bad om ursäkt, och höll med om att det inte var ett särskilt lyckat beslut. Och lade på i örat på mig. Förhoppningsvis tyckte hon att det var skitjobbigt att en främling ringde upp och hade åsikter om hennes trafikbeteende.
 
I somras körde jag på en annan bil bakifrån, gick inte så snabbt som tur var. Mitt fel helt ock håller, den andra föraren skulle in på en väg medan jag missade det och hann inte bromsa i tid. Låg för nära helt enkelt.
Hennes bil klarade sig utan skråmor, men hon åkte in till sjukhuset för att kolla nacken. Polisen och ambulansen kom.
Slutade med att min bil fick skrotas, jag fick 2 000 kr i böter och förlorade körkortet i två månader.

Allt för att jag inte höll tresekundersregeln. Jag har lärt mig vikten av den nu..
 
  • Annan bil bytte fil in i sidan på min bil utanför Ullevi. Låg hastighet, bara plåtskador.
  • Annan bil körde in i min bil bakifrån med rätt bra hastighet när jag stannat i kö innan Tingstadstunneln. Andra bilen skrot, inga personskador.
  • Jag körde på rådjur utanför Sveg. En hel del skador på bilen, inga personskador.
  • Annan bil körde in i min bil bakifrån med hög hastighet när jag stannat i kö i Kållered. Dominokrock, fyra bilar totalskrot. Ömhet och blåmärken.
  • Jag körde på älg i Halland. En hel del skador på bilen, inga personskador(!).

Varje händelse är förstås en för mycket men när allt kommer omkring känns det som ett rimligt saldo efter uppskattningsvis 120 000 mil. Flera av händelserna hade kunnat sluta avsevärt värre.

Igår kväll på väg hem från stallet skedde dock ett svettigt tillbud som hade kunnat döda flera.
Kurvig och kuperad landsväg som jag känner väl, jag kommer ikapp en bil som kör strax under skyltade 70, jag lägger mig en bit bakom och avvaktar ett lämpligt omkörningstillfälle. I backspegeln ser jag att en liten bil hinner upp oss i hög hastighet, samtidigt ser jag att en mötande bil just försvinner ner i en svacka framför oss. Den upphinnande bilen bakom mig väljer att köra om trots vägkrön och kurva, passerar mig och bilen framför mig i 100-110, möter naturligtvis bilen som kommer upp ur svackan, kastar sig in i högerfilen ett par meter framför den främsta bilen och max en billängd framför den mötande. En sån där grej som händer flera gånger varje dag på vägar runt om i landet och andra länder, som ofta slutar med "bara" adrenalinpåslag och ångest men ibland med flera dödade.

Jag hann se regnumret på den omkörande bilen. En kvinna 40+ från trakten, på väg till sin arbetsplats längs en väg som hon rimligen känner väldigt väl. När jag lugnat mig litet ringde jag upp henne och frågade hur hon tänkte när hon tog beslutet att köra om trots kurva och vägkrön. Det satt dessutom en övningskörningsskylt på bilen och det trafikbeteendet är ju inget att avla på om man säger så. Först blånekade hon och spelade helt oförstående, sedan började hon skratta nervöst och bad om ursäkt, och höll med om att det inte var ett särskilt lyckat beslut. Och lade på i örat på mig. Förhoppningsvis tyckte hon att det var skitjobbigt att en främling ringde upp och hade åsikter om hennes trafikbeteende.

Det där är så otäckt. Jag kör ju också väldigt mycket och det är många gånger jag stålsatt mig för att hamna först vid en olycka vid sådana där situationer.

Bra att du ringde upp henne! :up:
 
Inte som jag då som skrek NEJ NEJ NEEEEEEEEEJ! inne i bilen tills det var för sent och sambon tittade trött på mig och bara "Det finns en tuta.." 😅

Nej, jag använde tutan även om jag svor rätt bra inne i bilen också :p Senaste gången var jag verkligen vansinnig, jag var i Bollnäs på väg till särbon (dvs rätt lång väg kvar) med katten i bilen. Jag hade INTE tid med en trasig bil pga något pucko!

Edit: Jag älskar verkligen mitt drag, Volvon hade sett betydligt värre ut om jag inte haft det :D
 
  • Som barn när mamma fick väja för galning och vi körde genom staketet in i trädgård, den andra bilen stannade inte.
  • Påkörda bakifrån när jag precis lossat på bältet för att ta av mig jackan, blev en fin käftsmäll i sätet framför.
  • Krock på landsväg i hög hastighet, läskig men gick bra.
 
Blivit påkörd när jag satt i traktorn.

En dam kommer förbi och undrar om jag har möjlighet att dra upp henne ur diket. Visst inga problem, var ju tom sommar så behövs ju inte ens motorvärmare på traktorn.

Väl vid bilen så har människan inte den blekaste aning om var bogseröglan finns så får bra upp bilen i dragkroken, vilket här var det absolut sämsta alternativet. Jaja bilen uppe och vi ställer oss båda två vid en mötesplats så bilar kunde köra förbi. Allt lugnt och bra så vi skiljs av, trodde jag.

Ett år senare ska bilen in på verkstad för att kollas igenom inför en försäljning och lite skador hittas så hon ringer mig och påstår att jag kastade in backen och körde in i henne vid mötesplatsen, hälsade att här kastas inga växlar in på en volvo bm från 60talet utan dom letas omsorgsfullt fram. Undrade hur hon visste att det var jag och inte en skada från alla gånger hon backat in i brunnen hos stallägaren hon hyrde plats hos.
Hörde inget mer efter det.
 
Jag har trots ganska många mil på vägarna klarat mig lindrigt undan så här långt, peppar peppar! Suttit med som passagerare i en parkeringskrock (så låg hastighet och endast någon mindre skråma på en av bilarna) och haft ett par incidenter med småvilt. :( Den lilla repiga fläcken min bil ändå stoltserar med har jag fixat helt själv, en stressig morgon i min egen carport ... Ingen skada på annans egendom eller någon annan person inblandad, inte som vittne heller hoppas jag. 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 301
  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
330 870
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp