Krönikören: Ryttarnas icke-tyckande i stora frågor är tondövt

Det var många som njöt av fantastisk sport i danska Herning. Detta samtidigt som mästerskapets huvudsponsor fortsätter att driva verksamhet i Ryssland. Kritiken har varit massiv från många håll, men vad tycker VM-ryttarna om det egentligen? Inte mycket, har det visat sig. Detta får Ridsports krönikör Annelie Frank att fundera på hur de internationella toppryttarna använder – eller inte använder – sina unika positioner att väcka olika frågor.
 
Det var många som njöt av fantastisk sport i danska Herning. Detta samtidigt som mästerskapets huvudsponsor fortsätter att driva verksamhet i Ryssland. Kritiken har varit massiv från många håll, men vad tycker VM-ryttarna om det egentligen? Inte mycket, har det visat sig. Detta får Ridsports krönikör Annelie Frank att fundera på hur de internationella toppryttarna använder – eller inte använder – sina unika positioner att väcka olika frågor.
Jag har aldrig förstått varför man i Sverige anser att idrottstjärnor har något viktigt att säga. Det är ju inte för deras intellekt de är kända utan för idrottsliga prestationer. Därmed inte sagt att de inte är otroligt intelligenta dock brukar tid vara en parameter i just det teoretiska lärandet.

Våra ryttarstjärna är naturligtvis otroligt allmänkunniga och kompetenta , naturligtvis, men när Zlatan på sin karriärstopp krävdes och skulle förtälja den svenska världen om diverse aktuella politiska sakfrågor så spydde jag i det fördolda. Nu när zlatan kanske har tid att kunna skapa en åsikt är det ingen som är intresserad. Återigen våra svenska journalister med sina konstiga mål.
 
Jag har aldrig förstått varför man i Sverige anser att idrottstjärnor har något viktigt att säga. Det är ju inte för deras intellekt de är kända utan för idrottsliga prestationer. Därmed inte sagt att de inte är otroligt intelligenta dock brukar tid vara en parameter i just det teoretiska lärandet.

Våra ryttarstjärna är naturligtvis otroligt allmänkunniga och kompetenta , naturligtvis, men när Zlatan på sin karriärstopp krävdes och skulle förtälja den svenska världen om diverse aktuella politiska sakfrågor så spydde jag i det fördolda. Nu när zlatan kanske har tid att kunna skapa en åsikt är det ingen som är intresserad. Återigen våra svenska journalister med sina konstiga mål.
Fast att det är en svensk grej och endast från journalister kan jag inte hålla med om. När man är känd så får man en plattform som man kan utnyttja. Man kan välja att endast använda det för egen vinning i t.ex femtioelva online betting-reklamer eller så kan man ge en röst åt en viktig sak, eller rent av låta andra som inte har samma möjlighet låna ens plattform. Marlon Brando är ett tidigt exempel när han lät Sacheen Littlefeather gå upp på scen under Oscarsgalan och tala i hans ställe om hur native americans behandlades.


I en så sponsorstark sport som F1 har vi sett mycket i det senaste. Titta på Lewis Hamilton och Seb Vettel, de drar fokus till rasism, klimatfrågan och HBTQ-rättigheter. Det handlar inte om några debatter i metafysik eller superkomplexa som kräver att man doktorerat i frågor utan att kunna ta avstånd från orättvisor vetandes att ens egna personliga vinning i mångt och mycket kommer skadas eftersom det inte är bekvämt att motarbeta stora intressen. Det är ju så man för sporten och samhället framåt på riktigt.
 
Jag har aldrig förstått varför man i Sverige anser att idrottstjärnor har något viktigt att säga. Det är ju inte för deras intellekt de är kända utan för idrottsliga prestationer. Därmed inte sagt att de inte är otroligt intelligenta dock brukar tid vara en parameter i just det teoretiska lärandet.

Våra ryttarstjärna är naturligtvis otroligt allmänkunniga och kompetenta , naturligtvis, men när Zlatan på sin karriärstopp krävdes och skulle förtälja den svenska världen om diverse aktuella politiska sakfrågor så spydde jag i det fördolda. Nu när zlatan kanske har tid att kunna skapa en åsikt är det ingen som är intresserad. Återigen våra svenska journalister med sina konstiga mål.
På ett sätt håller jag verkligen med dig och tycker det löper parallellt till ett för mig väldigt US-amerikanskt fenomen där man ger kändisar en oförtjänt expertstatus. T.ex. var det ett tag stort fokus på vad Beyoncé hade att säga i feministiska frågor, och jag kunde inte låta bli att tycka att det väl finns människor vars åsikt är både mer kvalificerad och relevant.

Samtidigt så sker ju sporten, i det här fallet då, inte i ett vakuum. Att låtsas som det är bara möjligt tills läget blir tillräckligt pressat. Och nu är det mer pressat än det varit på länge i Europa.

Dessutom är ju kruxet att frågor som rör sporten direkt hanteras på samma sak som de mer perifera. Dvs. man håller tyst (eller gör så intetsägande uttalanden att man lika gärna hade kunnat hålla tyst) om de allvarliga problem som faktiskt finns. Det hade tex stått stjärnryttarna fritt att skapa intiativ för hästvälfärd, ta ställning mot dåliga beslut av förbunden, fördöma sina kollegor som barrerar eller piskar med trädgrenar, grunda program eller stipendier eller något annat som visar solidaritet mot de män som använder sporten för att utnyttja unga tjejer och kvinnor och ger möjligheter att kunna delta i sporten utan att behöva gå via dessa män. Det är på ett sätt deras skyldighet att aktivt, kritiskt och proaktivt förhålla sig till sporten, men jag tycker inte det verkar finnas i deras universum ens.

Istället köper man hästar från Zangersheide, betslar upp ännu lite mer, och kallar de där männen för fantastiska ryttare och great guys. Med förbehåll för att jag varit borta från sporten ett tag och det säkert finns saker jag missat så tycker jag helhetsbilden ÄR en helt förbluffande och relativt unik tystnad.
 
@Nytant @EZMK senaste åren har verkligen visat att vi sett hur mycket påverkansoperationer kan åstadkomma. Att kräva av idrottare ska ens ha hunnit läsa sig in på något allmänpolitisktmaterial som råkar vara aktuellt just nu är i viss mån förmätet.

Om en känd person har en offentlig plattform och använder den enligt eget beslut är det ju långt ifrån samma situation som en idrottare en timme efter tuff idrottsprestation ska sitta på en av organisationen påtvingad presskonferens och uttala sig om världspolitiska situationen.


När en journalist frågar en toppidrottsman om aktuella politiska spörsmål så lägger journalisten tid på att prata med en framgångsrik, populär person istället för att göra det jobbiga och ställa frågor till de ansvariga.


Angående zangersheide vet jag personligen inte någonting. Jag ser att z-hästarna på tv och ser många fina ut. Jag har en tid haft en holländare, inte z, fin som tusan, fux naturligtvis, lämnade honom vid flytt och min dåliga rygg. Jag vet ingenting kanske för att journalister som denna inte har varit i zangersheide och intervjuat ansvariga om deras hästhållning, uppfödning och utbildning. Det är tystnadskultur.
 
Angående zangersheide vet jag personligen inte någonting. Jag ser att z-hästarna på tv och ser många fina ut. Jag har en tid haft en holländare, inte z, fin som tusan, fux naturligtvis, lämnade honom vid flytt och min dåliga rygg. Jag vet ingenting kanske för att journalister som denna inte har varit i zangersheide och intervjuat ansvariga om deras hästhållning, uppfödning och utbildning. Det är tystnadskultur.
Förlåt! Jag fick ett hjärnsläpp och skrev Zangersheide när jag menade Lewitz.
 
@Nytant @EZMK senaste åren har verkligen visat att vi sett hur mycket påverkansoperationer kan åstadkomma. Att kräva av idrottare ska ens ha hunnit läsa sig in på något allmänpolitisktmaterial som råkar vara aktuellt just nu är i viss mån förmätet.
Jag håller faktiskt inte med. Att leva i fria, demokratiska länder med yttrandefrihet (som en förkrossande majoritet av VM-ryttarna gör) kommer faktiskt med vissa skyldigheter. Även elitidrottare förväntas rösta i politiska val, även elitidrottare förväntas uppträda anständigt mot sina medmänniskor. Vad anständigt är kan givetvis vara en bedömningsfråga, men att inte kunna (eller våga?) ha minsta lilla åsikt om mästerskapets huvudsponsors agerande i den största krisen i Europa på många, många decennier kan jag tycka är riktigt svagt. Elitidrottare är människor och medborgare med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra, vi kan inte hålla dem i någon skyddad liten bubbla där de bara får syssla med sin idrott.
 
Jag håller faktiskt inte med. Att leva i fria, demokratiska länder med yttrandefrihet (som en förkrossande majoritet av VM-ryttarna gör) kommer faktiskt med vissa skyldigheter. Även elitidrottare förväntas rösta i politiska val, även elitidrottare förväntas uppträda anständigt mot sina medmänniskor. Vad anständigt är kan givetvis vara en bedömningsfråga, men att inte kunna (eller våga?) ha minsta lilla åsikt om mästerskapets huvudsponsors agerande i den största krisen i Europa på många, många decennier kan jag tycka är riktigt svagt. Elitidrottare är människor och medborgare med samma rättigheter och skyldigheter som alla andra, vi kan inte hålla dem i någon skyddad liten bubbla där de bara får syssla med sin idrott.
Visst, jag håller med, det är vår medborgerliga plikt. Jag håller med. Men….

Jag bara är så totalt ointresserad av idrottspersonligheter typ Zlatans oinitierade åsikter om allt och inget bara för att han har varit tvingad att sitta på presskonferenser en timma varje helg sedan han var typ 17 år. Just den här artikeln var inte Zlatan men det är hela idén av billig, enkel journalistik och allmän plågan av de tankar som elitidrottare kanske har som irriterar mig.

okej om jag försvarar mig genom att titta på artikeln. Inför ett vm ska du alltså veta att Ecco är huvudsponsor, att Ecco inte stängt sina butiker i Ryssland. var står det? Knappast precis hemsida va? Du ska veta vilken sida i kriget som Sverige står på. Bara för ett par månader sedan var Sverige officiellt och politikerbeslutade neutrala. NEUTRALA. Nu har vi ansökt om NATO-medlemskap men ännu inte blivit antagna. Vi är fortfarande formellt neutrala antar jag?

Vilket ansvar har de som åker från Sverige agerar publik? Borde de inte veta att Ecco ännu inte stängt ned sina butiker i Ryssland? Varför kommer publiken undan? Har Sverige ens något otalt med Ryssland egentligen? Att Ukraina har problem, det är ju uppenbart eftersom Ryssland invaderat Ukraina. Skapa inte krig där det egentligen inte finns krig idag. Vem som agerar rätt vet vi tio år efter det ryss-ukrainska kriget är över de som behöll kontakten med landet eller inte.

Näej, slöa journalister som borde fråga de som är ansvariga och arbetar med frågan, borde vara riksidrottsförbundet, kanske eller?
 
Visst, jag håller med, det är vår medborgerliga plikt. Jag håller med. Men….

Jag bara är så totalt ointresserad av idrottspersonligheter typ Zlatans oinitierade åsikter om allt och inget bara för att han har varit tvingad att sitta på presskonferenser en timma varje helg sedan han var typ 17 år. Just den här artikeln var inte Zlatan men det är hela idén av billig, enkel journalistik och allmän plågan av de tankar som elitidrottare kanske har som irriterar mig.

okej om jag försvarar mig genom att titta på artikeln. Inför ett vm ska du alltså veta att Ecco är huvudsponsor, att Ecco inte stängt sina butiker i Ryssland. var står det? Knappast precis hemsida va? Du ska veta vilken sida i kriget som Sverige står på. Bara för ett par månader sedan var Sverige officiellt och politikerbeslutade neutrala. NEUTRALA. Nu har vi ansökt om NATO-medlemskap men ännu inte blivit antagna. Vi är fortfarande formellt neutrala antar jag?

Vilket ansvar har de som åker från Sverige agerar publik? Borde de inte veta att Ecco ännu inte stängt ned sina butiker i Ryssland? Varför kommer publiken undan? Har Sverige ens något otalt med Ryssland egentligen? Att Ukraina har problem, det är ju uppenbart eftersom Ryssland invaderat Ukraina. Skapa inte krig där det egentligen inte finns krig idag. Vem som agerar rätt vet vi tio år efter det ryss-ukrainska kriget är över de som behöll kontakten med landet eller inte.

Näej, slöa journalister som borde fråga de som är ansvariga och arbetar med frågan, borde vara riksidrottsförbundet, kanske eller?

Jag är också ointresserad av idrottsutövares åsikt i politiska frågor generellt. Men det finns också frågor som går utanpå "normalläget" och även frågor som påverkar förutsättningarna för idrottandet. Att det pågår ett anfallskrig i Europa tillhör väl en av de frågor man som boende i just Europa faktiskt bör ha uppfattat, liksom att samtliga länder i Europa utom Belarus har fördömt just det här kriget. Och det gäller ju såväl neutrala stater som hela NATO. Vem som är huvudsponsor i det mästerskap man själv deltar i är väl också rätt rimligt att känna till?

Jag säger inte att varken enskilda idrottare eller evenemangets publik nödvändigtvis måste avstå från att delta, men någon sorts analys eller åsikt om varför man ändå väljer att delta kanske? Och jag tycker att samma tänkesätt är applicerbart på fotbolls-VM i Qatar eller golfspelande i penningstinna Saudiarabiska ligor. Idrottande kan inte vara ett frikort från omvärldsanalys och moral.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp