Bukefalos 28 år!

krokigt bakben?

kvandi

Trådstartare
Träffade en ettårig liten travartös igår, så söt som socker!

Men hennes ena bakben har blivit alldeles krokigt så hon har bara några veckor kvar. Jag har aldrig sett detta innan eller hört talas om unghästar som föds med raka ben och ett ben under lång tid sakta blir krokigt! Med krokigt menar jag åt fel håll... Precis nedanför hasen så böjer sig benet utåt i en svag båge för att gå in igen vid kotan och där gör den ett V och så står hoven utåt. Hon är alltså född med raka ben, men hade ett överben före det kroknade. Det kroknade nu under våren.

Är det bara jag som greppar efter strån o vill tro att det här går att ordna med specialskor och behandling av hovslagare på klinik? Eller är det försent med en ettårig unghäst?

Lilla tösen springer helt obehindrat i trav och galopp, verkar inte göra ont. Men eftersom trav-världen är som den är så skall hon avlivas snart. De har inte ens besökt veterinär för att se. En travhäst som aldrig kommer gå löp är inget värd...

Har någon hört talas om detta förr? Går det att åtgärda och skulle en sådan häst ha åtminstone en chans som någons trevliga ridhäst?
 
Sv: krokigt bakben?

Har den ett överben där den svänger så har den säkert haft en fraktur där som inte har åtgärdats utan växt ihop fel, alternativt har den skadat tillväxtzonen där överbenet sitter så att den har stått stilla i tillväxt i den tillväxtzonen medans tillväxtzonen på andra sidan fortsatt att växa.
På yngre föl i alla fall kan man påverka skevhet genom att stoppa den redan mkt längre tillväxtzonen (med typ liknande klamrar) så att den kortare får växa ifatt. Dock vill det ju då till att tillväxtzonerna i det aktuella området inte har slutet sig ännu.
 
Sv: krokigt bakben?

Den är för gammal för att korrigera (sneda ben ska vara färdigkorrigerade innan tillväxtzonerna sluter sig och i de nedersta lederna sker det vid ca ett halvårs ålder....) och ett krokigt ben håller inte för någon större belastning.
Så ja, det är du som desperat greppar efter halmstrån. Man kan alltid prova, om man har obegränsat med pengar. Men chansen att lyckas är minimal.
 
Sv: krokigt bakben?

De har inte ens besökt veterinär för att se. En travhäst som aldrig kommer gå löp är inget värd...


Men dom verkar tro att en travhäst ska kunna gå löp trots avsaknad av förståelsen för vikten av individuell hovvård???

Tyvärr ser jag personligen inte detta som något unikt utan snarare som det beklagliga när pengar går före den enskilda individens välbefinnande..

Du kan lätt googla på när hästens olika tillväxtzoner förbenas så förstår du själv att det i detta fall är skadan redan skedd.
 
Sv: krokigt bakben?

Låt den stackarn somna in. Det finns inte marknad ens för frisk, välridna hästar. Den här kusen är nog dömd till ett mindre gott liv.
 
Sv: krokigt bakben?

Låt den stackarn somna in. Det finns inte marknad ens för frisk, välridna hästar. Den här kusen är nog dömd till ett mindre gott liv.

Håller helt med.
Tilltrådskaparen:Om hästen har ett deformerat ben har den inget nöje av att bli ridhäst,den lär definitivt bli billig i inköp och endast en okunnig köper en häst i så dåligt skick, vilket knappast ger den ett mysigt liv som ridhäst..
Det är skillnad att vara ett år och lätt i kroppen och kunna springa lite i hagen och se söt ut,det är inte lika vackert när den blir gammal och tung och har skitont i lederna pga skevhet och snedbelastningar i kroppen.
Tro mig det finns tillräckligt många hästar som lever på övertid redan.
Låt den åka till hästhimlen där de alltid blir friska och glada på de evigt gröna ängarna.
 

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en minishettis på 3 år som jag idag upptäckte har nåt knepigt fel på sina bakben. Hörde ett ljud i varje steg när jag tömkörde...
Svar
4
· Visningar
1 210
Senast: Geisli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp