Kromfohrländer

hvala

Trådstartare
Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till rasen om den kan passa oss. Särskilt undrar jag hur lämplig den är som förstagångshund samt hur den funkar i ett hem med småbarn.

Familjen består av två vuxna, en 6-åring och en 3-åring. Vi vuxna har haft djur när vi var yngre men inte haft egna hundar. Vi gillar friluftsliv, löpning, längdskidor mm och semestrar helst i fjällen eller i semesterstuga inom Sverige. Vi är väldigt mycket hemma. När vi har gäster är det mindre sällskap och lugna tillställningar.

Vi har som sagt inte haft hund förut men vi kommer läsa på och gå valpkurs. Vi vill prova på saker för att aktivera hunden, som rallylydnad, men förmodligen inte på någon avancerad nivå och inte varje dag.

Barnen är som barn är - rätt så vilda ibland. Vi kommer vänta med hundköp tills minstingen fyllt 4 och vi kommer utbilda båda barnen i hur man umgås med hundar men det kommer ändå bli livat och stojigt ibland. Kommer det leda till en helvild hund som eldar på leken? Det verkar som att kromisar kan bli ganska stojiga 🙈

Och sen undrar jag med anledning av att jag hört att den ofta vill vakta. Vi bor i villa och har en gc-bana utanför tomten där det passerar mycket människor och mycket hundar. Kommer vår hund springa längs staketet och skälla på alla som passerar? 🙉
 
Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till rasen om den kan passa oss. Särskilt undrar jag hur lämplig den är som förstagångshund samt hur den funkar i ett hem med småbarn.

Familjen består av två vuxna, en 6-åring och en 3-åring. Vi vuxna har haft djur när vi var yngre men inte haft egna hundar. Vi gillar friluftsliv, löpning, längdskidor mm och semestrar helst i fjällen eller i semesterstuga inom Sverige. Vi är väldigt mycket hemma. När vi har gäster är det mindre sällskap och lugna tillställningar.

Vi har som sagt inte haft hund förut men vi kommer läsa på och gå valpkurs. Vi vill prova på saker för att aktivera hunden, som rallylydnad, men förmodligen inte på någon avancerad nivå och inte varje dag.

Barnen är som barn är - rätt så vilda ibland. Vi kommer vänta med hundköp tills minstingen fyllt 4 och vi kommer utbilda båda barnen i hur man umgås med hundar men det kommer ändå bli livat och stojigt ibland. Kommer det leda till en helvild hund som eldar på leken? Det verkar som att kromisar kan bli ganska stojiga 🙈

Och sen undrar jag med anledning av att jag hört att den ofta vill vakta. Vi bor i villa och har en gc-bana utanför tomten där det passerar mycket människor och mycket hundar. Kommer vår hund springa längs staketet och skälla på alla som passerar? 🙉
Vi har Kromis! Ozzy är 5 år och våra barn var 1, 11 och 13 när han flyttade hit. Han varken skäller, jagar eller vaktar direkt. Han kan skälla och varna mig en gång om jag är på övervåningen och han nere och nån kommer. Springer gärna efter nåt som springer men är jag med innan det springer så stannar han och väntar. Vi har gott om hjort och hare men han bryr sig oftast inte alls. Går nån förbi på allmänningen kan han skälla till ockps men han går lös på vår tomt som inte har staket (allmänningen på tre sidor).

De är ofta perosnbundna så vill ni kunna ha hundvakt så introducera den personen tidigt! Här var det hopplöst när jag provade med en gullig hundvakt en dag i veckan, han trivdes aldrig där fast de var snälla och hundvana. Min mamma däremot älskar han nästan lika mycket som mig. Jag är nr 1 och kan göra vad som helst med honom. Nr 2 är äldsta sonen, sen är det jämn sistaplats på resten :-)

Han är suverän. Tydlig av och påknapp. Lugn inne och springer gärna ute, men när jag var gravid och hade foglossning nöjde han sig med två korta cykelturer med mig per dag och sen koppelpromenad i övrigt. Lite muskelfattig och dålig kondis då men det gick ju att lösa när jag blev rörlig igen.

Med nya bebisen (nu 1 år) är han mer trygg än med nu 6 åringen. Han är väldigt säker på att ducka undan preciiiiis så hon inte får tag på honom medan 1 åringen kan klappa och pussa. Barnen är mycket olika i inställning och intresse av djur och han läser av det exakt. I lek kan han bli mycket vild, hoppa högt och nafsar lite men säger jag stopp så är det stopp, då lugnar han sig direkt.

Han avskyr vatten, men jag vet andra kromisar som älskar att bada. Han går "alltid" lös med mig. Kommer det bilar eller andra människor och hundar så sluter han sig till mig av sig själv oftast. Han fixar inte att få skäll utan all träning måste vara posiv för att han ska lära sig. Som yngre tog han inte godis, det var lite frustrerande, men nu så älskar han Frolic som jag delar i 4 delar.

För mig är det den perfekta hunden!
 
Jag känner två kromisar och ingen av dem är tyvärr särskilt bra mentalt, mycket rädslor. Så jag hade kollat extra noga på den biten när jag valt uppfödare.
 
Jag känner två kromisar och ingen av dem är tyvärr särskilt bra mentalt, mycket rädslor. Så jag hade kollat extra noga på den biten när jag valt uppfödare.
Nej vad trist! Vad var det för rädslor? Vad för frågor bör man ställa till uppfödarna?
 
När min mamma letade hund så kollade hon på den rasen. Jag blev ombedd av mamma att skriva i rasens FB-sida med några frågor. Bland annat hur de trivs med barn då hon ofta är barnvakt till mina barn.

Det var många som svarade att rasen inte trivs med barn då de är reserverade, signalkänsliga och enmanshundar. Flera svarade också att rasen är lättstressad och att leva med barn inte är optimalt för rasen.
Min mamma valde bort rasen på grund av detta. Det verkar inte vara en ”familjehund”.

Träffade även två live på en camping som jag pratade med. De bekräftade det intrycket jag fått genom tidigare FB-sida att de inte trivs med barn.
 
Nej vad trist! Vad var det för rädslor? Vad för frågor bör man ställa till uppfödarna?
Människor och ljudrädslor på den ena, den har även gått i avel. Den andra är främst människor och hundar, den har också mycket resursförsvar. Väldigt stressad.

Jag skulle vilja träffa föräldrarna såklart men även att det gjorts bph. Rasen ska om jag förstår det rätt vara reserverad men det är inte samma sak som rädd.
 
Jag har mött två via jobbet och iaf på djurklinik var de två mycket svajiga mentalt. Rädda i sådan grad att de skakade och kändes inte som att man inte kunde lita på att de inte skulle bitas.

Men det är de enda två jag mött (vet ej om de var släkt men inte samma ägare iaf).
Är ju en fin modell utseendemässigt iaf.
 
Oj vilken tråkig bild som målas upp. Det är inte alls min uppfattning av rasen och då har jag träffat rätt många.
 
När min mamma letade hund så kollade hon på den rasen. Jag blev ombedd av mamma att skriva i rasens FB-sida med några frågor. Bland annat hur de trivs med barn då hon ofta är barnvakt till mina barn.

Det var många som svarade att rasen inte trivs med barn då de är reserverade, signalkänsliga och enmanshundar. Flera svarade också att rasen är lättstressad och att leva med barn inte är optimalt för rasen.
Min mamma valde bort rasen på grund av detta. Det verkar inte vara en ”familjehund”.

Träffade även två live på en camping som jag pratade med. De bekräftade det intrycket jag fått genom tidigare FB-sida att de inte trivs med barn.
Vad gäller barn så har Ozzy tagit på sig rollen som barnens väktare och följer med om de knatar iväg själva (de små alltså). Han är dock uppvuxen med barn, jag vet andra som inte är det och har svårt för barn. Signalkänsliga är de absolut.
 
Vi kollar lite på rasen själva och har hört både och om den. Dels det som nämns här, med osäkerhet och rädslor. Dels har jag träffat en som en kollega hade och det var en så cool och mysig hund.

Tror det kan vara lite som med lagotto. Om man är noga med linjer och uppfödare så är det större chans få en bra hund.
 
Jag har en kromfohrländer, och det är min första hund. Först skulle jag säga att rasen är lite spretig, vilket kan synas när man ställer frågor i rasgruppen på FB till exempel. Man ska nog som valpspekulant vara inställd på det, att det kan vara svårare att förutsäga mentaliteten än i en mer homogen ras.

Jag rekommenderar generellt inte kromis som "familjehund" om man med det tänker sig en hund som förväntas ha barnumgänge och familjeliv som sin huvudsyssla i livet. Jag upplever att det finns ett visst mått av osäkerhet i rasen som ofta framträder som reaktionssnabbhet/signalsnabbhet eller reagera-först-tänk-sen-mentalitet. Jag tror att det är en absolut minoritet i rasen som är så osäkra att de skulle nafsa eller liknande, utan jag tänker mer ur hundperspektivet, att en barnfamilj med det stök som hör till kanske inte är en kromis drömtillvaro.

Min egen kromis reagerar snabbt, och avreagerar snabbt. Om en kvist råkar smätta upp på honom ute kan han på en sekund flyga en meter åt sidan för att i nästa sekund ha gått tillbaka, kollat var det var och en sekund senare ha släppt det och vara på väg någon annanstans.

Vidare ska kromisar ska vara reserverade, och är ofta väldigt selektiva i vilka människor utanför flocken som är acceptabla. Barnens eventuella vänner som kommer på besök kan inte räkna med att vara med på vip-listan.

Sen är kromisar studsbollar utan dess like - de hoppar högt rakt upp när de är glada och leker eller vill hälsa. Himla charmigt tycket jag, men kan vara lite läskigt för barn.

Jag är av uppfattningen att en kromis mår bäst av regelbunden mental aktivering, även om det inte måste vara varje dag. Men det är en smart hund som vill göra grejer och tänka, inte bara hänga med.

Vaktegenskaper finns i rasen, de larmar. Sen skiljer det sig hur mycket. Min egen berättar ljudligt (!) varje dag när han ser grannen öppna sin dörr. Vi ser inte så mycket folk från vårt hus, men de som syns eller som hörs när vi är i trädgården kommer bli uppmärksammade. Ljudligt.

Jag ser att allt jag skrivit låter lite negativt. Alltså, jag älskar rasen och ser inte att jag kommer byta ras i framtiden. Så charmiga, glada och personliga hundar. Bra, frisk fysik, lätta att ha lösa och naturligt följsamma. Enmanshundar som tycker att livet är fantastiskt så länge de får vara med sin ägare. Roliga att träna med utan att kräva så mycket. Bra av och påknapp. Min egen unghund älskar barn. Det finns inga barn i familjen eller hos uppfödaren, trots det har han alltid betett sig jättebra med barn. Leker med stora, och när bebisar lyckats hugga tag i honom har han bara mjukt gått undan och lagt sig en meter bort istället. Så det finns absolut kromisar som funkar jättebra barn, men det vet man ju inte i förväg, och jag tycker det är värt att i förväg fundera över vad man gör om man råkar få en mer otillgänglig kromis.
 
Tack för alla svar! Det låter tyvärr som att det inte är rätt hund för oss just nu. Det är för stor risk att det inte blir bra.

Det här med hur man kollar upp föräldrarna tycker jag för övrigt är jättesvårt. Det är mycket fackbegrepp och förkortningar. Finns det någon checklista för oinsatta vad man bör ta reda på samt vad man ska titta på om man träffar hundarna?
 
Försök hitta några i ditt närområde och bilda en egen uppfattning! Har träffat några i agilitysammanhang, men har inte hört att de ska vara svåra 🤔
 
Tack för alla svar! Det låter tyvärr som att det inte är rätt hund för oss just nu. Det är för stor risk att det inte blir bra.

Det här med hur man kollar upp föräldrarna tycker jag för övrigt är jättesvårt. Det är mycket fackbegrepp och förkortningar. Finns det någon checklista för oinsatta vad man bör ta reda på samt vad man ska titta på om man träffar hundarna?
Är det några speciella facktermer och förkortningar du tänker på? Vi kanske kan hjälpa till?

Till eventuella titlar på hundarna så finns den här listan:
https://www.skk.se/sv/utstallning/tips-och-rad/championat-titlar/titlar-och-beteckningar/
 
Är det några speciella facktermer och förkortningar du tänker på? Vi kanske kan hjälpa till?

Till eventuella titlar på hundarna så finns den här listan:
https://www.skk.se/sv/utstallning/tips-och-rad/championat-titlar/titlar-och-beteckningar/
Först och främst vill jag veta vad jag ska kolla upp och var jag hittar det 😊 Vilka hälsokoller ska föräldrarna ha gjort och hur tolkar jag resultatet. Var hittar jag sån personlighetsbedömning och hur tolkar jag den (har alla avelshundar ens gjort den?)? Så mycket att sätta sig in i 😊
 
Först och främst vill jag veta vad jag ska kolla upp och var jag hittar det 😊 Vilka hälsokoller ska föräldrarna ha gjort och hur tolkar jag resultatet. Var hittar jag sån personlighetsbedömning och hur tolkar jag den (har alla avelshundar ens gjort den?)? Så mycket att sätta sig in i 😊

Vilka hälsokoller som ska ha gjorts för varje ras kan du hitta på rasklubbens hemsida. En annan jättebra sida är https://hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx, där behöver du bara kennelnamn, hundens eget namn eller registreringsnummer för att kunna kolla upp potentiella avelsdjur.

När det gäller mentaliteten så finns det en del raser (som bruksraserna) där MH är ett krav för avel, men det finns inget krav på något visst resultat. I andra raser är det upp till varje uppfödare/hundägare, men även där MH eller BPH är frivilligt så finns det raser, och framför allt en del grupperingar inom raser, som ändå är ganska väl beskrivna. Informationen om hunden gått MH/BPH hittar du också på Avelsdata.

Jag rekommenderar dig att verkligen läsa runt mycket och försöka göra dig en bild av den hundras du är intresserad av, för att försöka få reda på vad du ska leta efter och vad du ska undvika. Det är tyvärr inte säkert att du får helt korrekta svar av ägare till den hundrasen eller av uppfödare.
 
Nu låter det som att du har redan bestämt dig. Men då jag har bott med en kromis och min mamma äger fortfarande henne så kan jag kanske bidra med lite info.

Puck, som kromisen i fråga heter, bor i lägenhet största delen av året och skäller lätt till när hon hör saker utanför. Så det är en larmande hund. På sommarna bor hon i sommarstugan och jag tror att det är ingen tvekan om att hon trivs bättre där.
Hon larmar fortfarande men eftersom det är mindre folk som kommer in på gården så händer det mindre sällan.
Så jag skulle vilja påstå att det är bra att tänka på att träna valpen till att träffa olika människor som liten. Särskilt barn!
Puck har tyvärr inte haft möjligheten till det som liten och det märks, hon skäller när det dyker upp barn, jag skulle tro pga ovana och osäkerhet.
Hon älskar familjen, de som hon har träffat som valp, men mamma är nummer ett ändå. Mera avvaktande inför andra människor och kan bli en smula vaktig av "sina människor". Men träffar hon någon ny några gånger så kan hon släppa in dem lite mera.
När Puck hälsar (på sina människor) så är det modell studsboll :D Och leka gör hon gärna, busig, jag uppmuntrade henne till att leka kamplek som liten så hon tycker att det är kul nu men tycker att hon är till naturen en som släpper. Dvs har inte märkt resursförsvar, utan hon älskar oss för mycket för det typ.
En sak till som jag kom på kan vara bra att veta - Puck är lite kinkig i maten, men godis är gott och hon tiggar gärna efter det. (Problemet kan vara bortskämd hund ;) Men jag har för mig att jag har läst att det är lite allmänt i rasen, inte så matglada.)
En sak som är bra med henne är att hon är snäll med typ alla hundar (större hundar kan vara lite läskiga dock). Hon skäller ibland på avstånd men jag tror att det är för att hon vill hälsa eller blir osäker pga storleken. Speciellt små hundar, hon är jätteduktig med dem och lägger sig gärna pladask :D
Så jag skulle vilja påstå att det är ingen aggressivitet i dem, de larmar helt enkelt och går hellre undan om det blir läskigt. Och så älskar de sina människor djupt :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 528
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 018
Senast: Migo
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 742
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 341
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp