Kromfordländer

Kringlan78

Trådstartare
Läst på om rasen och den känns fantastisk! Men vill veta mer om det. Ni som har en kan ni berätta allt.
Läst att den kan vas ängslig och att det tar lång till att få den rumsren, Lättlärd och härlig.
Familj som letar ny hund. Två barn, bor i villa, hunden ska hänga med på allt men som också kan ta det lugnt.
Den kommer bara vara till sällskap 😃
Tack!
 
Tränar med en. Han är högst ointresserad av andra människor och hundar, glad i träning och ptja,verkar vara en ganska smidig herre (farbror). Tränar med en annan som är domare inom brukset (sök) sedan typ 30 år tillbaka som tävlar schäfer i rapport, spår och sök som talar varmt om kromfordländarna och varje gång hon ser min gårdshund säger hon att hon ska ha en KFL. Tar det som ett väldigt gott betyg för rasen.
 
Åh, jag är också inne på den rasen (om 5-10 år...). Kommer att följa den här tråden med stort intresse :)
 
Jag träffade en sådan hund på power meet för några år sedan, jättefin hund. Var tvungen att gå fram till ägaren och fråga vad det var för ras eftersom jag aldrig sett någon innan. Hon var väldigt nöjd över sitt val av ras! Det är dock det endajag har att tillägga i diskussionen ;)
 
Vår Ozzy (på bilden här bredvid) blev rumsren otroligt snabbt. Sov hela nätter direkt också. Han gillar sin familj men är lite avvaktande mot främmande, särskilt karlar. Lugn inne och pigg ute, är med på en springtur, ridtur, cykeltur eller bara bollspelande. Jagar inte (om inte något springer och han får tillåtelse att haka på), skäller inte mer än extremt sällan, vaktar inte direkt men varnar med ett par skall om jag är på övervåningen och någon kommer in som inte tillhör familjen. Pigg och glad, älskar att kela. Skulle helst vilja vara en soff- och sänghund som många av hans raskompisar men så har vi det inte hemma, så han håller sig på golvet och sina bäddar. Lätt att ha med sig överallt. Perfekt hund för vår familj. Rasen heter Kromfohrländer, från området Kromfohr i Tyskland. Ung ras från andra världskriget. De släthåriga är lite vassare i psyket har jag upplevt, de strävhårigare är klart fler och lättare att få tag på även om det kan dröja då många uppfödare har kö.

Tillägg: hundmöten är helt okomplicerade. Jag har Ozzy nästintill alltid lös, vi kan möta andra hundar som härjar och skäller men han ger dem inte en blick. Möter vi en bil eller människor så kommer han tillbaka till mig utan att jag säger något för han vet att där ska han vara. Mycket lättlärd, vilket även funkar på sånt som man INTE vill att de ska lära sig (bara varnar lite :-) ).
 
Vår Ozzy (på bilden här bredvid) blev rumsren otroligt snabbt. Sov hela nätter direkt också. Han gillar sin familj men är lite avvaktande mot främmande, särskilt karlar. Lugn inne och pigg ute, är med på en springtur, ridtur, cykeltur eller bara bollspelande. Jagar inte (om inte något springer och han får tillåtelse att haka på), skäller inte mer än extremt sällan, vaktar inte direkt men varnar med ett par skall om jag är på övervåningen och någon kommer in som inte tillhör familjen. Pigg och glad, älskar att kela. Skulle helst vilja vara en soff- och sänghund som många av hans raskompisar men så har vi det inte hemma, så han håller sig på golvet och sina bäddar. Lätt att ha med sig överallt. Perfekt hund för vår familj. Rasen heter Kromfohrländer, från området Kromfohr i Tyskland. Ung ras från andra världskriget. De släthåriga är lite vassare i psyket har jag upplevt, de strävhårigare är klart fler och lättare att få tag på även om det kan dröja då många uppfödare har kö.

Tillägg: hundmöten är helt okomplicerade. Jag har Ozzy nästintill alltid lös, vi kan möta andra hundar som härjar och skäller men han ger dem inte en blick. Möter vi en bil eller människor så kommer han tillbaka till mig utan att jag säger något för han vet att där ska han vara. Mycket lättlärd, vilket även funkar på sånt som man INTE vill att de ska lära sig (bara varnar lite :-) ).
Tack! Låter som en fantastisk hund som jag också vill ha😃
Känns dock väldigt svår att få tag på, men det gäller att vänta vänta vänta!
 
Vår Ozzy (på bilden här bredvid) blev rumsren otroligt snabbt. Sov hela nätter direkt också. Han gillar sin familj men är lite avvaktande mot främmande, särskilt karlar. Lugn inne och pigg ute, är med på en springtur, ridtur, cykeltur eller bara bollspelande. Jagar inte (om inte något springer och han får tillåtelse att haka på), skäller inte mer än extremt sällan, vaktar inte direkt men varnar med ett par skall om jag är på övervåningen och någon kommer in som inte tillhör familjen. Pigg och glad, älskar att kela. Skulle helst vilja vara en soff- och sänghund som många av hans raskompisar men så har vi det inte hemma, så han håller sig på golvet och sina bäddar. Lätt att ha med sig överallt. Perfekt hund för vår familj. Rasen heter Kromfohrländer, från området Kromfohr i Tyskland. Ung ras från andra världskriget. De släthåriga är lite vassare i psyket har jag upplevt, de strävhårigare är klart fler och lättare att få tag på även om det kan dröja då många uppfödare har kö.

Tillägg: hundmöten är helt okomplicerade. Jag har Ozzy nästintill alltid lös, vi kan möta andra hundar som härjar och skäller men han ger dem inte en blick. Möter vi en bil eller människor så kommer han tillbaka till mig utan att jag säger något för han vet att där ska han vara. Mycket lättlärd, vilket även funkar på sånt som man INTE vill att de ska lära sig (bara varnar lite :-) ).
En fråga 😃
Pratade med en uppfödare som sa att Dagis för en kromis inte är bra då de är väldigt förarbundna. Vad skulle du säga om det?
 
En fråga 😃
Pratade med en uppfödare som sa att Dagis för en kromis inte är bra då de är väldigt förarbundna. Vad skulle du säga om det?
Har ingen kromis men en mkt förarbunden hund och han älskar sitt dagis :). Nu testade vi visserligen ett annat dagis först, men då vi märkte direkt under inskolningen att han inte trivdes där så avslutade vi det. Dagiset som vi sen testade trivdes (trivs) han mkt bra på så då valde vi det dagiset. Man märker att han tycker om att gå dit. Sen finns det självklart hundar som inte trivs på dagis såklart.
 
En fråga 😃
Pratade med en uppfödare som sa att Dagis för en kromis inte är bra då de är väldigt förarbundna. Vad skulle du säga om det?
Jag hade en dagmatte till Ozzy under våren och det var inget han gillade alls trots att hon var jättegullig på alla sätt och van vid rasen. Jag funderade på dagis tidigare men har lagt ner det helt, han skulle inte trivas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 336
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 716
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 066
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp