Bukefalos 28 år!

Kronan vs Emmaljunga!

Tillit

Trådstartare
Ja alltså, här kommer ÄNNU en barnvagnstråd :p

Vi kollar för fullt nu på barnvagnar, har tänkt att köpa en begagnad i bra skick och spara några tusenlappar! ;)

Jag har från början varit ganska så säker på att någon sorts Emmaljunga är bästa alternativet, vi bor på landet så det ska vara en stadig sak med fyra fasta hjul gärna, tycker även att dom är riktigt snygga!
Var även inne på Brio ett tag, men gillade Emmaljunga bättre när vi provkörde i affären.

Men sen dök även Kronans vagnar upp, tycker dom är snygga och enkla och dom känns rejäla.

Tänkte höra nu med er om ni har någon som helst erfarenhet av Kronans vagnar? Vad tycker ni om dom?

Helt enkelt, Kronan eller Emmaljunga?
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Kronans handtag är jättekonstigt tycker jag. Iaf för mig som är kort blir det väldigt skumt.
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Jag tycker också att handtaget är så jättekonstigt, synd för annars är de så himla snygga, praktiska och genomtänkta.

Vi har en lite äldre Emmaljunga classic, köpte den för att de är en av de allra smalaste vagnarna som finns. Blev lite full i skratt när min syster, som köpt en Urban Jungle för att "vanliga vagnar är så stora och klumpiga" upptäckte att jag kom fram där hon körde fast eftersom min vagn är en bra bit smalare mellan hjulen. (Sen har vi en riktigt gammal EL som liggvagn bara, den är helt fantastiskt liten och smidig samtidigt som den har rejäl varukorg och barnet ligger högt upp).

Sen är väl Kronan lite i lägsta laget, i alla fall om man är lång och har en rygg som inte gillar att böja sig ner och lyfta barnet.
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Aah är dom låga? Vi är ju ganska "medellånga" jag och sambon, runt 175 båda två, så det kanske blir jobbigt...
Det var länge sen nu, men jag har kört en Kronan barnvagn en gång.
Minns inte om den kändes låg, men det kan ju vara en sak som blir knölig i längden.
Hm..just nu verkar det som att Emmaljunga har lite fördelar måste jag säga!

Som du säger, det är synd för Kronan känns verkligen bra annars!

Fundera fundera......
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Kolla vikten också. Jag har fått för mig att Kronan väger rätt så mycket. Men jag kan ha sett fel...
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Nu är jag EL-frälst men kompisen har en kronan..
Hon är runt 175 och hon tycker den är väldigt låg för henne.. Men nu har dom köpt större hjul till den så den kommer upp lite. Men som nån annan skrev, dom är låga och det tär på ryggen när man ska lyfta i o ur bäbisen om man är lite längre!
Annars är hon väldigt nöjd med vagnen och hon älskar det "konstiga" handtaget..
Ett stort plus är ju att dom är snygga! Men det stora pluset får ju även EL eftersom dom vagnarna oxå är jättefina! :D

Om du har möjlighet så ta o provkör även en Kronan för att se vad du tycker..
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Skulle aldrig skaffa någon av de betongklumparna....

Bugaboo säger jag bara !
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

*kl*
Kronan fanns med på min lista när vi letade barnvagn också, men fick gå bort för att den var för låg. (Jag är 174 sambon 181)
Valde Emmaljunga City Cross till slut och är supernöjda.
Är en rejäl vagn som ända känns lätt och lättkörd.
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Skulle aldrig skaffa någon av de betongklumparna....

Bugaboo säger jag bara !
Inte utanför stan säger jag... jag har baxat svägerskans Bugga uppför ett berg på en stenig skogsväg och det var banne mig ingen höjdare med de pyttehjulen. Då var "betongklumpen" hundra gånger mer lättrullad. Men, visst är den smart och liten och bra på många sätt.
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

kl

Även jag som trots allt är kort (158cm) tyckte att kronan var för låg. Dessutom var handtagen på liggkorgen knepiga, kom liksom i vägen. Jag satsade på en EL duo o är supernöjd!
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Svarar alla:

Tack för svaren först och främst!

Jo, vi har nog bestämt oss nu för att det blir en Emmaljunga, betongklump eller ej! Vi vill båda ha en stadig vagn, som kan ta sig fram i skog och på grusvägar, som står stadigt så Liten kan sova ute ibland, och som känns rymlig och trygg.
Hade vi bott i stan hade det kanske varit smidigt med en mindre vagn, men inte nu!

Skulle gärna provköra en Kronan lite mer ordentligt, men då måste vi åka rätt långt, och det blir lite krångligt.

Så vi kör på Emmaljunga, dom vet vi ju är precis allt vi letar efter, och riktigt snygga till på köpet!!

Nu gäller det bara att hitta rätt modell, bland alla kombi-duo-smart-classic-edge osv!

Tack för hjälpen/ Tillit :laugh:
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Bugaboos vagnar finns med terränghjul.
Den är galet stadig, fin söt o bara toppen!
 
Sv: Kronan vs Emmaljunga!

Jag som har både en Emmaljunga och en Bugga måste säga: Det beror på vad du ska ha den till.

Jag skulle heller aldrig orka byta hjul två gånger per dag för att omväxlande gå och handla eller ut i terrängen. Vilket jag skulle ha behov av 2-5 dagar i veckan i så fall.

Det är nog så att man har lite olika livsstil.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej. Vi har nyligen fått veta att vi väntar tvillingar till sommaren. Har sedan tidigare ett barn född -16. Vi har varit så enormt nöjda...
2
Svar
35
· Visningar
3 899
Senast: Rund
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 115
Senast: ako
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 416
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
936
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp