Bukefalos 28 år!

Kronisk bronkit

Lokkur

Trådstartare
Är de någon som kan berätta lite om vad exakt de är? Troligen har min islandshäst fått de, men samtidigt låter de inte som att de borde vara de (enligt min åsikt) han ahr hostat nu 2 höstrar i rad (inne på den 3:e) Men vi har varit hos vetrinär, och dom ahr inte sgat ngt om bronkit utan bara tittat i halsen, så avr de en vetrinär hos oss för 2-3 månader sen, som sa att han ANTAGLIGEN hade de, men han kände bara lite på hasen, så ja är inte säker. för han hostar när han ahr ätit något blöt (inte jämt) och när de är klar fin luft ute, enligt vad ja ahr läst ska dom hosta när de är fuktigt, det är ju som en astmatiker, och ja är de, och ja blir ju sämre när de är "dåligt" väder fuktigt och sånt, Men min häst hostar lite till och från. Vi har tänkt åka till en annan vetrinär station. Men ville gäran veta lite om vad andra har för erfarenheter. tack
//sandra
 
Sv: Kronisk bronkit

Ett tips är att söka här på bronkit/kronisk bronkit så kommer det upp massa trådar om det. ;)

Men kan berätta lite ändå när jag håller på och skriver.
Min pojke har kronisk brokit och han blir sämre vid väderomslag, när han står inne, eller äter hö.

För att kunna diagnosticera bronkit bör ni åka till en klinik och göra endoskopi, där kan man se hur luftrören ser ut. Hur pass irriterade dom är och hur mcket slem som finns.

Se till att ha hästen ute så mycket som möjligt, äta hösilage, stå på tov/papper är bäst. Inte mocka och sopa när hästarna är inne eller strax innan.

Att det kommer på hösten är vanligt för bronkithästar, på somarna går det ute dygnet runt men på hästen kommer de in och blir då såliga igen.

Hoppas det gav svar på lite frågor, annars är det bara fråga på. Men som sagt, sök här så finns det mängder av trådar om just bronkit.

Lycka till!
 
Sv: Kronisk bronkit

Ett tips är att söka här på bronkit/kronisk bronkit så kommer det upp massa trådar om det. ;)

Men kan berätta lite ändå när jag håller på och skriver.
Min pojke har kronisk brokit och han blir sämre vid väderomslag, när han står inne, eller äter hö.

För att kunna diagnosticera bronkit bör ni åka till en klinik och göra endoskopi, där kan man se hur luftrören ser ut. Hur pass irriterade dom är och hur mcket slem som finns.

Se till att ha hästen ute så mycket som möjligt, äta hösilage, stå på tov/papper är bäst. Inte mocka och sopa när hästarna är inne eller strax innan.

Att det kommer på hösten är vanligt för bronkithästar, på somarna går det ute dygnet runt men på hästen kommer de in och blir då såliga igen.

Hoppas det gav svar på lite frågor, annars är det bara fråga på. Men som sagt, sök här så finns det mängder av trådar om just bronkit.

Lycka till!



Okej, ja då vet ja lite mer, Men hästgår fortfarnade ute och hostan börjar i slutet av august, och han host lite grann när våren kom, men han ahr aldrig riktigt varit så sjuk, och när vi har varit hos vetrinären och dom gått ner i halsen ahr dom sett en uppsvulnad men dom visste inte vad de kunde va, så vi fick medecin så hade den nästan försvunniet, men vi ska åka till en annan vetrinär station som är kunigare och har fler saker. Så ja får se där, men så som ja ser hur de är emd din häst, är de inte emd min, Han står på spån tyvärr=/ men de har han aldrig hostat av, eller av att stå inne. De är när han äter blöt mat, som fuktigt gräs eller om pelletsen är lite fuktig kan han hosta upp de, men de kan ju också bara vara tillfälighet att han hostar just då. Så de kan ju lika gära vara bronkit de med. Men ja får se nu när vi ska åka upp. för han börjar ju på hösten som andra bronkit hästar som du säger. men ändå stämmer de inte riktigt, jaja tack för hjälpen:smirk:
 
Sv: Kronisk bronkit

Mysko. Men du sa att han hostade lie på våren med? Tänkte vad som höst/vår kan ha gemensamt som gör att han hostar då. På våren kan det ju vara pollen, men inte på hösten. Eller så kan det ha med luften att göra. Eller så är det nått annat. :smirk:

Hostar han när du rider? Eller bara när han äter mat?
 
Sv: Kronisk bronkit

Har haft en häst som till slut utvecklade kronisk bronkit, han reagerade på pollen. Då jag själv är pollenallergiker så kan jag säga att det finns pollen på hösten också! Bla gråbo. Så det kan mycket väl vara så att han är känslig mot pollen.
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk bronkit

Mitt 20 åriga sto har kroniskbronkit sedan 6 år tillbaka.

Bäst är att göra en endoskopi på en veterinärklinik, av det kan man utläsa ganska mycket om det verkligen rör sig om kroniskbronkit/kvickdrag.

Du kan även titta på hur han ser ut när han andasm bronkithästar får såklallad kvickdragsfåra när de andas alltså precis framför bakbenen på sidan av magen kan man se en fåra som uppkommer av den ansträngda andningen.
Du kan även kolla hans andning alltså hur många andetag i minuten.

Mitt sto har ansträngd andning trots att hon injte blir riden alltså en ökadandning.
Man kan även höra hur det rosslar om hästen när de andas pga slem och liknande.

bäst är som sagt att åka till en veterinärklinik, vänta inte då det kan göra saken värre.
 
Sv: Kronisk bronkit

tycker inte de låter som bronkit...

min kille har kronisk bronkit sen några år tillbaka... han är känslig för hödamm, spån, halm mm.... avänder torv i boxen och hösilage som grovfoder... och så har jag nybyggt stall med elektrisk ventilation för att hålla luften så bra som möjligt... han är helt symtomfri förutom några hostningar sommartid då han går på hö... eftersom han även e fånghäst o inte får gå på bete...
 
Sv: Kronisk bronkit

Jaha, där ser man. Det var intressant och alltid lär man sig nått nytt. :)

Då låter ju pollenallergi inte helt orimligt.
 
Sv: Kronisk bronkit

Min veterinär sa att pollen halterna var mycket höga i våras och att många hästar reagerade på det.

Vad ger du för grovfoder och vad strör du med?
 
Sv: Kronisk bronkit

Hästar med kronisk bronkit är känsliga för fuktig luft som det är både vår och höst.Det bör finnas en fläkt i stallet som suger ut fukten annars blir det jobbigt för lungorna.En häst med kronisk bronkit kan hålla i många år om man ger den de bästa förutsättningar som man kan,men ofta blir de sämre för varje vinter som går, tyvärr.Till sist kan det övergå i kvickdrag och det är tyvärr obotligt.Ta väl hand om din häst så går det säkert bra.
 
Sv: Kronisk bronkit

Var det riktat till mig? Kändes inte som det men svarar ändå. ;)

Min häst får hösilage och står på spån. Fast är fortfarande unte dygnet runt än så länge.
 
Sv: Kronisk bronkit

Mysko. Men du sa att han hostade lie på våren med? Tänkte vad som höst/vår kan ha gemensamt som gör att han hostar då. På våren kan det ju vara pollen, men inte på hösten. Eller så kan det ha med luften att göra. Eller så är det nått annat. :smirk:

Hostar han när du rider? Eller bara när han äter mat?

Ja han hostar när ja rider, speciellt efter ja galopperat, men kan även göra några hostande i andra gångarter med, kan de hända att han är för trång i luftvägarna?
 
Sv: Kronisk bronkit

Hästar med kronisk bronkit är känsliga för fuktig luft som det är både vår och höst.Det bör finnas en fläkt i stallet som suger ut fukten annars blir det jobbigt för lungorna.En häst med kronisk bronkit kan hålla i många år om man ger den de bästa förutsättningar som man kan,men ofta blir de sämre för varje vinter som går, tyvärr.Till sist kan det övergå i kvickdrag och det är tyvärr obotligt.Ta väl hand om din häst så går det säkert bra.


Men min häst går ute, har inte tagit in honom för vintern än, efetrsom han mår bäst av de. vi ahrnyss bytt stall (till stallet brevid) men i förra stallet fanns de fläkt, i detta stallet är tyvärr mycket värre, men vi fick flytta honom pga av att han inte kom överäns med en annan valack, och nu får han inte plats där. Och i de stallet han är nu är de mycket fukt:( , och ja har ju tagit in honom så när ja ska rida etc... och han har aldrig hostat inne i stallet. Utan bara ute. så de passar ju både in och inte på bronkit. Så ja blir helt tokig på att ja inte vet vad de kan vara. Men som sagt ska vi ju åka till en vetrinär här i månaden.
 
Sv: Kronisk bronkit

Jaha, där ser man. Det var intressant och alltid lär man sig nått nytt. :)

Då låter ju pollenallergi inte helt orimligt.

Ja pollen kand e ju också vara, för i våras var han mycket snorig och gul i näsan, men gul blir dom ju jämt, vilken häst som helst, men Lokkur blev snorig. Så de kan ju vara någon sånt med, Men nu finns de väl ingen pollen?
 
Sv: Kronisk bronkit

tycker inte de låter som bronkit...

min kille har kronisk bronkit sen några år tillbaka... han är känslig för hödamm, spån, halm mm.... avänder torv i boxen och hösilage som grovfoder... och så har jag nybyggt stall med elektrisk ventilation för att hålla luften så bra som möjligt... han är helt symtomfri förutom några hostningar sommartid då han går på hö... eftersom han även e fånghäst o inte får gå på bete...

Nej precis, de tycker inte ja heller, men samtidigt låter ju de som den närmaste sjukdomen i sånna fall. Men min häst äter vanligt hö, basic,havre,islänska alger och kalk och står på spån och de hostar han inte av. och första året han hosta skulle vi blöta maten sa vetrinären och de hjälpte, men nu iår ju mer blött de är ju emr hostar han=/ så ja har inga svar länge, vi ahr gett honom luftvidgande medecin och den hjälpte. så han kan ju vara trång i luftvägarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk bronkit

Min veterinär sa att pollen halterna var mycket höga i våras och att många hästar reagerade på det.

Vad ger du för grovfoder och vad strör du med?

Jo de vet ja, ja är själv pollenalergiker så...

Han får vanligt hö och de har han aldrig hostat av, så får han basic, havre, kalk, islänska alger. Han kan hosta upp sin mat efter han ätit. och de brukar dom väl inte göra när de är bronkit? eller är de bara tillfälighet att han hostar just när han har ätit. för han hostar typ till och från,
 
Sv: Kronisk bronkit

Min pålle har oxå kronisk bronkit. Vi har varit på hästklinik och gjort endoskopi,som visade på segt slem som låg långt nere i halsen och bara vibrerade när han hostade...
Det blev medicinering med slemlösande och kortison. Min häst blev helt symptomfri,och är så gott som symptomfri även idag.
Han får sina återfall,men då får jag utskrivet slemlösande och ger honom en period,typ 2 veckor,sen slutar han hosta....
Mina tips är Hösilage! Torv! Ute så mkt som möjligt! Ge inget "dammigt" foder,som kross utan att vattna det isf.. (Jag ger min häst musli och betfor och hel havre) Sopa när hästen är ute! Är hästen lerig,så rykta ute!
Alger ska tydligen vara bra för hosthästar,jag har inte själv provat det än men vet hästar där det har hjälpt.... Kanske nåt att prova,sen efter en medicinkur...?
Sök på Alg-Börje så får du fram mer info om alger...Alger är även bra för hovarna bla...
Är det något du undrar så bara fråga,så får vi se om jag kan ge mer tips o råd!
:bump:
 
Sv: Kronisk bronkit

Min pojke hade först inga som heslt symtom på bronkit. Han fick ett "anfall" och efter det tog det ca 2 månader innan det visade sig något. Då blev han som din, hostade efter ansträngd ridning (villket är vanligt för bronkithästar) och ibland när han åt. Han hostar inte inne, vid höätning eller något sånt. Men ibland när han äter kraftfoder, eller gjorde då. Inte längre.

Men hur vet du att det inte är spånet/höet han reagerar på? De behöver inte visa sig direkt i samband med att han äter hö utan kommer oftast vid ridning.

Det bästa är att åka in igen till klinik och göra endoskopi så du får veta och slipper gå och oroa dig och fundera. :)
 
Sv: Kronisk bronkit

Jag tycker dock att det låter som om han har begynnande Bronkit. Hade själv en bronkithäst tidigare o jag känner igen symptomen.
 
Sv: Kronisk bronkit

Min valack har kronisk bronkit men är symtomfri sen jag började med hösilage och lösdrift.
Han hostade inte direkt när han åt utan hostan kom ju lite när som helst t.ex vid ridning och vid installning.
Gå över till hösilage, borsta hästen utanför stallet, sopa inte utan att blöta golvet innan och aldrig när hästen är inne. Om du kan, öppna upp en öppning i boxväggen så han kan stå med huvudet ute i friska luften om han vill.
Pappersströ i boxen, fodrar de andra med hö eller strör med halm är det nog svårt att få din häst bra, fundera då på ett lösdriftstall istället.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Hundhälsa Hej på er alla, Hoppas alla mår bra nu i dessa tider. Jag önskar gärna inga påhopp eller dumma kommentarer - för jag skyller detta på...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: tanten
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: terrific
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 210
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp