Kronisk gastrit hund

Evelinahofling

Trådstartare
Hej, skulle behöva lite råd och tips.
Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi)
För tre veckor sedan slutade hon att äta och var väldigt lös i magen. Jag var då på semester och mina föräldrar hade hand om henne, efter mycket om och men hamnade hon på blå stjärnan i Göteborg och låg inne i nästan en vecka. Där inne fick hon dropp och andra mediciner samt att man gjorde röntgen, två ultraljud och en biopsi då man såg att hon hade vätska i tarmarna. Efter en vecka fick hon komma hem igen, med förhoppningen att hon skulle äta bättre i hemmiljö. Hon blev då satt på kortison och B12 samt medicin mot illamående samt ombedd att äta RC gastro eller Hill’s torrfoder. Efter några dagar hemma blev det inte bättre och veterinären ringde och meddelade att biopsin visade att vätskan i tarmarna var var som kom från två sår (ett i magsäcken och ett i tunntarmen). Hon lades då in i några dagar till för att få antibiotika samt all annan medicinering man märkte också att hon ”läcker protein”. Enligt veterinärens rekommendationer så opererade vi in en sond i halsen på henne då hon fortfarande matvägrade och detta skulle se med flytande RC gastro Low fett i några dagar och sedan skulle vi själva mixa samma mat från burk med vatten och ge i sonden, men erbjuda henne burkmaten i första hand.

Jag upplever en försämring av min hund och veterinären tycker vi ska avvakta med återbesök. Hon verkar ha blivit hungrig igen (har alltid varit intresserad av mat och godis men inte under första tiden) då hon letar efter kattmat och har börjat tigga skinka osv men jag vågar inte ge henne något. Veterinären har sagt att blir hon inte bättre på 1 månad eller börjar äta så finns inte mer vård för henne att få.

Jag vill inte ge upp riktigt än och vi fick ok att testa att ge henne några pärlor av hills, vilket hon ville ha i 1 dag och sen ratade hon det också. Jag funderar nu på att frångå rekommendationerna och testa ett annat våtfoder/göra eget då jag läst om många hundar med likande problem som blivit bättre av det men det här är en djungel. Vanligtvis skulle jag lita på veterinären men just nu känner jag att min hund inte kommer att överleva det här och då vill jag veta att jag testat allt. (Hon har gått ner från 15 till 10 kg och förlorar kraft i bakbenen, samt är väldigt slö).

Nu till min fråga: vad ska jag tänka på?
Jag har läst lite om BRAVO men är verkligen helt grön på det här. Viktigast för mig nu är egentligen inte om det innehåller spannmål/eller inte. Bara att hon i alla fall börjar äta det och kanske att det inte är så hög fetthalt men ganska mycket protein då hon av någon anledning har svårt att ta upp det.

/Evelina
 
När min hund hade gastrit vägrade hon ens titta på blötfodret som vet anbefallde. Torrfoder däremot var jättepoppis...
Jag hade provat andra foder, och undvikit de med högt fettinnehåll, precis som du är inne på. Mager skinka i små mängder kunde ju vara värt att prova om hon vill ha det, om inte annat för att få igång ätandet och matglädjen igen.
 
Så fruktansvärt tråkigt att läsa vad du går igenom med din hund. Magproblem är verkligen ett helvete.

Min gastrithund blev hjälpt av att äta lite rå kaninmage i varje mål samt bravo färskfoder tre gånger per dag. Idag har magen varit stabil i ett par år men han kan fortfarande inte äta mer än några kulor torrt torrfoder för då knorrar magen och han blir att må illa, blir gnällig och vill äta gräs och jord. Uppblött torrfoder går däremot bra, och till och med råa ben och tjurmuskler ibland nu.

Nu får han bara kaninmage de få gånger magen strular och det hjälper direkt, inom ett par timmar. T.ex om han inte vill äta på morgonen pga ont i magen så tinar vi en bit kaninmage som han får på förmiddagen, sedan äter han lunch utan problem. Samma vid diarré, det stoppas direkt av kaninmage. Jag kan verkligen rekommendera att prova att ge kaninmage till hundar med krångliga magar.

Däremot foder är en himla djungel så där har jag inget bra tips, men bravo fungerar som sagt bra för min hund och det är nog en bra grund med ganska lågt med fett och en del utfyllnad. Jag hoppas verkligen att din hund blir bra igen. :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 204
Senast: zelma123
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
669
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp