Bukefalos 28 år!

Kronisk inflammation - ingen chans?

Joyze

Trådstartare
Hej!
För snart 4 månader sedan åkte jag till veterinären med min relativt nyköpta häst för en hälsokontroll. Eftersom jag tänkt börja träna och tävla ville jag kolla upp henne och försäkra mig om att allt stod rätt till med henne. Det visade sig att allt verkligen inte stod rätt till, utan att hon hade kotledsinflammation i ena frambenet och att samma framben har en "brytning" vid kotleden vilket gör att hon går lite snett med det benet. Veterinären berättade att det finns en möjlighet att inflammationen kan vara kronisk, eftersom hon går snett kanske det ger upphov till inflammation. Det har nu gått flera månader och min häst har ännu inte blivit frisk.
Men jag förstår inte riktigt hur en häst som är 11 år gammal kan lida av ett medfött "brutet" ben som ger upphov till kronisk inflammation? Ifall det stämmer så bör hon ju haft kotledsinflammation i hela sitt liv, och under sitt liv har hon tävlat ganska mycket och bara varit halt en gång (då var det i för sig kotledsinflammation, vilket gör det hela ännu mer suspekt...). Men jag tycker ändå att det är jättekonstigt att en häst som haft så pass ont som hon måste haft har ställt upp på alla de krav som ställts på henne utan att protestera? Det är ju emot allt vad hästens sinnen heter.
Hoppas så innerligt mycket att hon ska bli frisk, men ifall hon inte blir det? Vad gör jag då? Hon verkar inte lida, så jag klarar inte av att ta bort henne helt...Vad hade ni gjort?
Tacksam för svar!
 
Sv: Kronisk inflammation - ingen chans?

Jag tror inte du ska tolka det som om om leden/benet är/har varit brutet, utan som att VINKELN i leden/benet är bruten, med andra ord: hästen är inte korrekt exteriört i sina ben.

En häst som är inkorrekt, t ex parallellförskjuten eller med någon annan typ av bruten vinkel etc riskerar att slita onödigt på sig, och därför kan risken för ledinflammationer etc vara större hos en sådan häst. Å andra sidan finns det hästar som ser rent för- dj... ut rent exteriört i sin benställning, men som ändå lever i 25 år och inte är halta en dag. Många olika faktorer, och inte minst den specifika individens sundhet/hållbarhet, spelar in.

Om din hästs kotledsinflammation kommer av inkorrektheten tror jag är svårt att säga med 100% säkerhet även för veterinären. Mitt råd är att du inte ska ta ut någon sorg i förskott- hästen är ju trots allt 11 år och har funkat tills nu. Inflammationen kan bero på något annat. Det kan ju också vara så att hästen ÄR svagare i sina leder
p g a brytfelet och därför lättare får ledinflammationer. Detta behöver ju dock inte betyda att allt är kört för det, men du kanske måste vara extra noga med att variera underlag och arbete, ev stallbandagera, kanske ge glucosamintillskott etc.

Lycka till och rapportera gärna vidare!
 
Sv: Kronisk inflammation - ingen chans?

Kotledsinflamation kan ta låååång tid att läka och kan lätt komma tillbaka om man sätter igång för fort....

Min pålle hade de i 1 år innan han blev helt frisk....:(
Men nu är han som sagt bättre en någonsin, och har inte haft de på 5 år....:)

Så sånt där e krångligt...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 474
Senast: Habina
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 382
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 756
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp