Kronisk kolik?

Docka

Trådstartare
För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en gång i veckan under två månader för EXTREMT aggressiva kolikattacker (hon gjorde konstiga ljud, rullade bak ögonen i panik och slängde sig ner på marken istället för att lägga sig ner "som vanligt").
Varje gång vet kom ut så hade det redan börjat lugna ner sig och hon gav så god respons på smärtlindring att hon lugnade ner sig ganska direkt efter att det börjat verka, varje gång.
Eftersom attackerna kom så ofta åkte hon in och undersöktes grundligt: endoskopi, gastroskopi, mag tapp, ultraljud, röntgen....
Det enda de kunde hitta var två pyttesmå, milda magsår - vilket de knappast trodde var anledningen utan snarare orsakade av stressen från kolikerna.
Men vi behandlade magsåren, och de gav mig butta att ge henne om det skulle hända igen. Mycket riktigt så hände det en gång till: gav butta och hade veterinär på telefon medan vi väntade på att det skulle börja verka.
Så fort det börjat verka var hon lugn och symptomfri igen. Sedan dess har vi inte haft någon kolik på 4 år, även om hon genomgått två operationer (annan orsak), massa boxvila och andra stressiga situationer.

Tills för två månader sedan, när hon fick två mini-koliker på en vecka (inget dramatiskt men hon var helt klart obekväm, de släppte av sig självt inom en timme av promenad och ett par fisar). Med tanke på hennes historia och att hon varit väldigt stressad pga ett mindre trauma beslutade jag att behandla henne för magsår direkt. Nu har det varit gått en månad sedan vi avslutade magsårsbehandlingen, och i morse hade hon kolik igen.
Hon var hela tiden lugn, men tydligen obekväm och la sig ner en hel del. Det var normala ljud i magen och hon fes några gånger när hon rullade.
Jag gav henne en butta och longerade henne (hon var glad och framåt på linan). När jag släppte henne lös igen så var hon lugn men rullade igen efter 10 minuter, och blev liggandes en stund, tydligt obekväm igen. Vi longerade igen, hon bajsade, och efter det var hon symptomfri.

Min gamla veterinär som diagnostiserade henne för 4 år sedan sa att det enda som fanns kvar att göra är att öppna henne och faktiskt komma hur hennes tarmar ser ut( om hon tex har en trång passage/kurva), min nya veterinär (bytte för jag flyttade) han gett mig mer butta för nödfall men vill helst göra om alla undersökningar igen ....

Förra gången tävlades hon mycket, fick på tok för mycket kraftfoder och för lite hö, och knappt någon utevistelse (jag hade henne på full service eftersom jag pluggade så mycket, och visste inte hur illa de skötte henne. Avbröt såklart så fort det kom fram i samband med dessa koliker).
Nu är hon ute halva dygnet/inne halva, på sommaren ute jämt. Hon har fri tillgång på hö och det enda hon får i hinken är lusern hack med pro- och prebiotics, linfrö, loppfrö och mineraler.


Jag känner mig så himla uppgiven över att detta händer igen! Jag kan med handen på hjärtat säga att hon har ett så himla bra hästliv och hon är en lycklig tjej!

Är det någon Bukare som har erfarenhet av något sådant här? Vet något jag inte tänkt på?
Får en idé när ni läser det här?
Både gångerna har varit vid samma tid på året, tiiidig vår/sen vinter? Kan det vara hormoner som triggar på något vis?

Jag är desperat! Om det fortsätter överväger jag att förtidspensionera henne eller leta upp en lösdrift och prova det...
 
Jag hade en kompis med en varmblodstravare som ofta fick kolik, utan uppenbar orsak. Hon flyttade honom till lösdrift och då upphörde kolikanfallen helt, så jag tycker absolut att du ska testa det. Förtidspensionera lär ju inte hjälpa, om det inte är så att anfallen triggas av att åka på träning/tävling, det lär ju inte vara för mycket motion som är orsaken till koliken.
 
De har rätt dåligt med bra lösdrifter här i England men jag får nog ta o börja söka... Hon gillar sin box (den är på 35m2, haha!), och att komma in med sina kompisar. Hon går snällt in och ut varje dag, men ute 24/7 är kanske den långsiktiga lösningen...

Vatten dricker hon som en gnu, alltid. 60-80 liter om dagen.
 
Hur ser tänderna ut?

Jag vet en hög hästar som blivit av med kolik/magsår etc med hjälp av rätt gjort munjobb.
Det behöver ju inte vara problemet i din hästs fall. Men kan vara värt att fundera kring iaf.

När hästen har munnen stängd ska du med lätthet kunna föra underkäken i sidled om du håller en hand över nosryggen och en om underkäken ståendes framför hästen. Käken ska glida lika lätt som ett curlingklot på is, flyta fram.
De ska ha en rörelseförmåga på ca 4 cm.
Har den inte det kan det vara värt att kolla upp tänderna med tandis som gör biomekaniska munjobb.

Kan de inte röra käken fullt blir malandet av maten sämre. På vissa leder det till rejäla magproblem.
 
Jag tror att det säkert finns någon anledning men vad kanske man aldrig kan få reda på.

Min häst är som din, har kolik ibland ofta och just nu en hel del. Det är allt från gaskolik till förstoppning trots att han får mat många gånger per dag, dricker minst 30 liter/dag (c-ponny) och får extremt bra kvalitetshö.
Vi har kollat bandmask och alla andra maskar. Noll på allt, varenda gång.

Jättefina tänder, inget magsår.

Det längsta han varit utan kolik är i ett år och det året tog slut nu i september. Då är han alltså 18 år, i år.
han har haft kolik på alla årstider, inga undantag. Mindre och färre antal sedan jag skaffade eget stall men konstigt nog inte kolik om han står inne i box, vilket gör att jag tror att det är något annat än rörelse som orsakar hans koliken.

Jag försöker komma på något som liksom är anledningen så man kan göra det och aldrig få kolik fler gånger. Som att trycka på en knapp och så är det fixat.

Nu är han ju krubbitare vilket kan indikera att något är problem i magen men VAD kommer jag nog aldrig få veta.
Det är ett rent helvete att leva med. Man kan hästens alla tecken men missar trots det ibland.

Ibland funderar jag på att ta bort honom för båda hans och min skull men det är ju ändå en helt frisk häst (förutom krubbitningen) resten av tiden. Aldrig halt, aldrig sjuk (annat än kolik), välutbildad och en extremt bra häst överlag och koliken finns ju aldrig när han inte har ont, om man säger så.
 
Tack allihopa för att ni tar er tid att läsa och reflektera och engagera er :heart

Allt med Nelly sker på rutin då vi nu står på en gård med mycket bra sådana: avmaskning, tänder, vaccin. Hästarna går ute så mycket som möjligt i jättebra hagar; Nelly har haft samma två stora hagar och samma hagkompis i snart två år. De blir aldrig leriga, mockas varje dag och det är alltid lite gräs att plocka med även nu på vintern då hagarna är så stora (och vi bor i England så mildare klimat).
Innan vi flyttade hit bodde hon på lösdrift ett år, och då hade hon aldrig kolik men det finns verkligen inga dugliga lösdrifter här omkring.
Jag är faktiskt inte så sugen på att flytta henne ändå just eftersom hon verkligen verkar älska sin rutin och sina kompisar på det här stället.
Enda gången hon är "stressig" är om rutinen av någon anledning bryts. Annars är hon en så lugn och glad häst, den som alla vill rida ihop med för att hon smittar av sig på de andra hästarna.
Eftersom hon är känslig för ändring i rutinerna får jag rå-ångest av tanken att flytta henne igen!

Under själva koliken i morse var hon som sagt också lugn och verkade mest bara försöka få magen att röra på sig för att frigöra gasen eller det som gjorde ont...

Det hela är bara så förbrylla..! Och som sagt himla mystiskt om det skulle komma tillbaka efter 4 års uppehåll, i en helt annan tillvaro och situation!?
 
Du skriver att hästen avmaskas men kollas hästens parasitstatus först? Om inte så vet du inte mot vad, med vad eller ens om hästen behöver avmaskas. Avmaskning ska inte ske på rutin utan efter träckprov tagits, smitta konstaterats och då med rätt medel dessutom. Avmaskningsmedel på rutin är aldrig rätt, resistensutvecklingen går skrämmande snabbt och att ge ett sådant medel till en kolikhäst som kanske dessutom inte behöver det alls eller behöver ett helt annat medel är verkligen ett högt spel.

Vad ger du för pro/prebiotika? Ger du loppfrö ständigt? Vilken mängd?

Vad har det varit för väder när koliken slagit till? Kan hon blivit kall? Kan hon ätit fruset gräs? Gått längre tid mellan fodringarna?

Brunstar hon? Mitt sto betedde sig som om hon hade kolik första gången hon brunstade här men hon hade helt enkelt ont i magen av brunsten. Med hjälp av munkpeppar gick det att hjälpa henne så hon slapp så svåra brunster.

Kolikhästar är ett aber och ibland kan man hitta vad som triggar med mycket detektivarbete. Ibland kan rätt typ av magmedel hjälpa och ibland hittar man en känslighet för visst foder som kan trigga. Ofta hittar man inget alls, kolikerna verkar helt slumpmässiga men det är absolut värt att kartlägga allt runt hästen för att se om det går att hitta någon gemensam nämnare.
 
För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en gång i veckan under två månader för EXTREMT aggressiva kolikattacker (hon gjorde konstiga ljud, rullade bak ögonen i panik och slängde sig ner på marken istället för att lägga sig ner "som vanligt").
Varje gång vet kom ut så hade det redan börjat lugna ner sig och hon gav så god respons på smärtlindring att hon lugnade ner sig ganska direkt efter att det börjat verka, varje gång.
Eftersom attackerna kom så ofta åkte hon in och undersöktes grundligt: endoskopi, gastroskopi, mag tapp, ultraljud, röntgen....
Det enda de kunde hitta var två pyttesmå, milda magsår - vilket de knappast trodde var anledningen utan snarare orsakade av stressen från kolikerna.
Men vi behandlade magsåren, och de gav mig butta att ge henne om det skulle hända igen. Mycket riktigt så hände det en gång till: gav butta och hade veterinär på telefon medan vi väntade på att det skulle börja verka.
Så fort det börjat verka var hon lugn och symptomfri igen. Sedan dess har vi inte haft någon kolik på 4 år, även om hon genomgått två operationer (annan orsak), massa boxvila och andra stressiga situationer.

Tills för två månader sedan, när hon fick två mini-koliker på en vecka (inget dramatiskt men hon var helt klart obekväm, de släppte av sig självt inom en timme av promenad och ett par fisar). Med tanke på hennes historia och att hon varit väldigt stressad pga ett mindre trauma beslutade jag att behandla henne för magsår direkt. Nu har det varit gått en månad sedan vi avslutade magsårsbehandlingen, och i morse hade hon kolik igen.
Hon var hela tiden lugn, men tydligen obekväm och la sig ner en hel del. Det var normala ljud i magen och hon fes några gånger när hon rullade.
Jag gav henne en butta och longerade henne (hon var glad och framåt på linan). När jag släppte henne lös igen så var hon lugn men rullade igen efter 10 minuter, och blev liggandes en stund, tydligt obekväm igen. Vi longerade igen, hon bajsade, och efter det var hon symptomfri.

Min gamla veterinär som diagnostiserade henne för 4 år sedan sa att det enda som fanns kvar att göra är att öppna henne och faktiskt komma hur hennes tarmar ser ut( om hon tex har en trång passage/kurva), min nya veterinär (bytte för jag flyttade) han gett mig mer butta för nödfall men vill helst göra om alla undersökningar igen ....

Förra gången tävlades hon mycket, fick på tok för mycket kraftfoder och för lite hö, och knappt någon utevistelse (jag hade henne på full service eftersom jag pluggade så mycket, och visste inte hur illa de skötte henne. Avbröt såklart så fort det kom fram i samband med dessa koliker).
Nu är hon ute halva dygnet/inne halva, på sommaren ute jämt. Hon har fri tillgång på hö och det enda hon får i hinken är lusern hack med pro- och prebiotics, linfrö, loppfrö och mineraler.


Jag känner mig så himla uppgiven över att detta händer igen! Jag kan med handen på hjärtat säga att hon har ett så himla bra hästliv och hon är en lycklig tjej!

Är det någon Bukare som har erfarenhet av något sådant här? Vet något jag inte tänkt på?
Får en idé när ni läser det här?
Både gångerna har varit vid samma tid på året, tiiidig vår/sen vinter? Kan det vara hormoner som triggar på något vis?

Jag är desperat! Om det fortsätter överväger jag att förtidspensionera henne eller leta upp en lösdrift och prova det...
Stor blodmask tidigare i livet kan ge proppar som ger återkommande koliker. Går tyvärr inte att göra något åt.
 
Ok, jag har kanske haft en uppenbarelse här: Hon är idag brunstig! Första för året.

På Nelly märker man aldrig brunst mer än att hon blinkar när hon kissar. Det gör hon idag.
Kan det vara så att även om hon inte är en typisk hormon-idiot, att hon får ont av brunsten?
Deras cykel funkar ju inte som vår, men vad jag förstått så kan de få ont under ägglossning?
Detta kanske inte är hela förklaringen, men det skulle kunna förklara varför det händer runt denna tiden på året, och varför det går över med smärtlindring??
 
Ok, jag har kanske haft en uppenbarelse här: Hon är idag brunstig! Första för året.

På Nelly märker man aldrig brunst mer än att hon blinkar när hon kissar. Det gör hon idag.
Kan det vara så att även om hon inte är en typisk hormon-idiot, att hon får ont av brunsten?
Deras cykel funkar ju inte som vår, men vad jag förstått så kan de få ont under ägglossning?
Detta kanske inte är hela förklaringen, men det skulle kunna förklara varför det händer runt denna tiden på året, och varför det går över med smärtlindring??
Då kanske du har svaret där. Mitt sto har inget normalt brunstbeteende heller. Omöjligt att upptäcka om man inte känner henne väl och ser den minimala humörförändringen. Blinka har jag sett henne göra en handfull gånger på tio år och då väldigt diskret om man jämför med många andra. Får hon munkpeppar så är det helt lugnt, då märks inget alls. Annars har hon så ont att jag som sagt misstog det för kolik. Så ja. Din häst kan ha ont av brunsten. Exakt när och av vad kan säkert vara olika precis som för oss men min veterinär sa att det är inte ovanligt att de har ont av det, dock ovanligare att ha så ont att det misstas för kolik men vanligare på de som "smygbrunstar", dvs. de som inte visar de vanliga tecknen på brunst.

Så prova med munkpeppar är mitt råd. Har jag missat och börjar ge vid första brunsten så brukar det ta minst en hel cykel innan det ger full effekt. Alltså börjar jag ge vid brunst tar det till nästnästa brunst innan hon är helt bekväm igen men visst blir det skillnad redan till nästa brunst. Min brukar börja brunsta i början av april och jag brukar börja ge en månad tidigare och ger sedan till i november någon gång. Nu har hon plötsligt börjat i januari så nu är det året runt som gäller.
 
Ok, jag har kanske haft en uppenbarelse här: Hon är idag brunstig! Första för året.

På Nelly märker man aldrig brunst mer än att hon blinkar när hon kissar. Det gör hon idag.
Kan det vara så att även om hon inte är en typisk hormon-idiot, att hon får ont av brunsten?
Deras cykel funkar ju inte som vår, men vad jag förstått så kan de få ont under ägglossning?
Detta kanske inte är hela förklaringen, men det skulle kunna förklara varför det händer runt denna tiden på året, och varför det går över med smärtlindring??
Mitt sista sto var stelare unde rägglossning
Mer spänd i rygg mm så visst kan de ha symptom också
 
Ok, jag har kanske haft en uppenbarelse här: Hon är idag brunstig! Första för året.

På Nelly märker man aldrig brunst mer än att hon blinkar när hon kissar. Det gör hon idag.
Kan det vara så att även om hon inte är en typisk hormon-idiot, att hon får ont av brunsten?
Deras cykel funkar ju inte som vår, men vad jag förstått så kan de få ont under ägglossning?
Detta kanske inte är hela förklaringen, men det skulle kunna förklara varför det händer runt denna tiden på året, och varför det går över med smärtlindring??
Min grannes shettis hade (nog) just brunstrelaterad kolik förra året, väldigt ont och obekväm men man kunde inte se att hon faktiskt hade ngt stopp eller liknande. Och varför inte, vi människor drabbas ju också väldigt olika av hormoner.
 
För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en gång i veckan under två månader för EXTREMT aggressiva kolikattacker (hon gjorde konstiga ljud, rullade bak ögonen i panik och slängde sig ner på marken istället för att lägga sig ner "som vanligt").
Varje gång vet kom ut så hade det redan börjat lugna ner sig och hon gav så god respons på smärtlindring att hon lugnade ner sig ganska direkt efter att det börjat verka, varje gång.
Eftersom attackerna kom så ofta åkte hon in och undersöktes grundligt: endoskopi, gastroskopi, mag tapp, ultraljud, röntgen....
Det enda de kunde hitta var två pyttesmå, milda magsår - vilket de knappast trodde var anledningen utan snarare orsakade av stressen från kolikerna.
Men vi behandlade magsåren, och de gav mig butta att ge henne om det skulle hända igen. Mycket riktigt så hände det en gång till: gav butta och hade veterinär på telefon medan vi väntade på att det skulle börja verka.
Så fort det börjat verka var hon lugn och symptomfri igen. Sedan dess har vi inte haft någon kolik på 4 år, även om hon genomgått två operationer (annan orsak), massa boxvila och andra stressiga situationer.

Tills för två månader sedan, när hon fick två mini-koliker på en vecka (inget dramatiskt men hon var helt klart obekväm, de släppte av sig självt inom en timme av promenad och ett par fisar). Med tanke på hennes historia och att hon varit väldigt stressad pga ett mindre trauma beslutade jag att behandla henne för magsår direkt. Nu har det varit gått en månad sedan vi avslutade magsårsbehandlingen, och i morse hade hon kolik igen.
Hon var hela tiden lugn, men tydligen obekväm och la sig ner en hel del. Det var normala ljud i magen och hon fes några gånger när hon rullade.
Jag gav henne en butta och longerade henne (hon var glad och framåt på linan). När jag släppte henne lös igen så var hon lugn men rullade igen efter 10 minuter, och blev liggandes en stund, tydligt obekväm igen. Vi longerade igen, hon bajsade, och efter det var hon symptomfri.

Min gamla veterinär som diagnostiserade henne för 4 år sedan sa att det enda som fanns kvar att göra är att öppna henne och faktiskt komma hur hennes tarmar ser ut( om hon tex har en trång passage/kurva), min nya veterinär (bytte för jag flyttade) han gett mig mer butta för nödfall men vill helst göra om alla undersökningar igen ....

Förra gången tävlades hon mycket, fick på tok för mycket kraftfoder och för lite hö, och knappt någon utevistelse (jag hade henne på full service eftersom jag pluggade så mycket, och visste inte hur illa de skötte henne. Avbröt såklart så fort det kom fram i samband med dessa koliker).
Nu är hon ute halva dygnet/inne halva, på sommaren ute jämt. Hon har fri tillgång på hö och det enda hon får i hinken är lusern hack med pro- och prebiotics, linfrö, loppfrö och mineraler.


Jag känner mig så himla uppgiven över att detta händer igen! Jag kan med handen på hjärtat säga att hon har ett så himla bra hästliv och hon är en lycklig tjej!

Är det någon Bukare som har erfarenhet av något sådant här? Vet något jag inte tänkt på?
Får en idé när ni läser det här?
Både gångerna har varit vid samma tid på året, tiiidig vår/sen vinter? Kan det vara hormoner som triggar på något vis?

Jag är desperat! Om det fortsätter överväger jag att förtidspensionera henne eller leta upp en lösdrift och prova det...

Jag har haft en sådan här häst. Hon hade dom då o då, ibland oftare, ibland mer sällan. Fanns inte direkt något samband. Visade sig att hon hade bråck på tarmen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 465
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp