kronisk lymfangit...

FeatherCloud

Trådstartare
vissa hästar som har/haft lymfangit kan ju få det konstant...
idag sa en i stallet att eftersom min häst haft det innan och nu har det igen (och haft ganska rejält t.o.m) så var det risk att den kunde bli "konstant" så att säga, eller kronisk heter det väl.. :crazy:

men vad innebär det egentligen? mer än att benet är svullet och hårt för jämnan.. kan man rida hästen som vanligt och kanske t.o.m. träna för lättare tävling, eller blir hästen dömd till ett liv som promenadhäst för all framtid?

nu är min häst iofs ganska "gammal" (15 i vår), och egentligen luffar vi för det mesta i skogen, även om vi tränar dressyr regelbundet för tränare också. hade ju tänkt åka ut och tävla lite lokala tävlingar udner året, måste jag grusa dom förhoppningarna nu?

någon som vet hur det egentligen går för hästar med kronisk
lymfangit? :confused:
 
Jag minns en häst som hade detta. Den gick som lektionshäst. Benet var ganska tjockt hela tiden har jag för mig. Minns inte så mycket mer då det var över 30 år sedan.....och jag var väl inte så gammal att det intresserade mig heller.
 
Vi har en ridskolehäst som fick lymfangit p.g.a dåligt skött MUGG.
Hon är alltid tjock i bakbenen och hon behöver vara ute mkt i hagen och ridas mkt,annars blir hon halt..
Men nu funkar det jättebra och man märker inte av hennes lymfangit förutom hennes tjocka ben.
:)
 
åh, det är alltså ungefär som jag trodde.
iofs har min häst alltid haft lätt att svullna till i benen (gallor m.m.) när hon stått still mycket i box, men det kan ju bero på hennes förra lymfangitfall för ett par år sen (innan jag kände henne)
mycket hagvistelse har hon, det ser jag som en självklarhet.. :smirk:

nån mer med erfarenhet av hur hästar med bestående lymfangit fungerar/kan användas?
 
det finns ett homeopat medel som heter Bufo Rana som är bra vid lymfangit....fösök att få tag på det genom en homeopat...kostar inte så mycket....och det är värt att prova.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 821
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 428
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp