Kronisk lymfangit

C

crazy

Hur ser ni på en häst med kronisk lymfangit?Ni som har hästar med kronisk lymfangit...hur funkar just era hästar till vardags?

Om ni ser en häst till salu för ett vettigt pris i bra ålder och om det står att denna har lindrig lymangit och att den funkar utan problem till ridning precis som en "vanlig" häst...ser du det som ett litet eller som ett stort problem?

Hur många där ute vet egentligen vad lymfangit är?Hur pass varierar denna skada i grad?Finns det någon rädsla för lymfangithästar?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har ett hbl sto till salu,som bara är 6 år och funkar alldeles utmärkt till ridning utan några som helst problem.Det skulle troligen gå alldeles utmärkt att även tävla henne.Men folk reagerar väldigt konstigt på annonsen,knappt någon verkar veta vad lymfangit är för nåt?
 
Sv: Kronisk lymfangit

Jag undrar just vad kronisk lymfangit är. Jag har just nu en häst med lymfangit och har haft hästar med det förut. Jag har oftast behövt använda antibiotika för att häva infektionen och sedan har ju hästen blivit frisk. Det har även någon gång gått bara med alsospritomslag. Man kronisk - är då hästen alltid tjock på det stället och hur kan den då fungera?
Hälsning Maja
 
Sv: Kronisk lymfangit

jag har precis tagit bort mitt sto som hade kronisk lymfangit sedan ungefär 9 månader tillbaka. det här var dock ett något speciellt fall, om jag får säga det själv. veterinären (lång yrkeserfarenhet) sa själv att han aldrig hade sett något liknande eller ett värre fall av lymfangit, och därtill satt själva såret som allting berodde på, i kronranden och vägrade läka, ens efter såhär lång tid.

min häst fungerade "normalt" (i den mån att hon gick att promenadrida i skogen och fungerade att använda till lättare dressyr om man lät henne värma upp ordentligt länge i skritt först) så länge det var vår och början av sommaren (svalt väder) och i början av juli hade hon en bra grundkondition igen, hade börjat muskla sig, osv.
hennes vänstra bakben, som lymfangiten satt i, var dock fortfarande tjockt upp till hasen och gick efter ridning ner till att likna en tjock, mjuk galla. svullnaden var alltså aldrig helt borta.

när värmen kom slog dock lymfangiten till igen och en kväll för fyra veckor sedan hittade jag min häst i hagen med hög feber (nästan 40 grader) och ett bakben som hade svullnat upp till nästan 3dubbel tjocklek, precis som när hon fick lymfangit i vintras.
då tillkallade vi veterinär som bedömde att hon inte skulle gå att använda mer, och för att hon skulle slippa lida mer beslöt vi att ta bort henne. medan vi väntade på klartecken från försäkringsbolag mm. behandlade vi henne med fenylbutazon och penicillin vilket ledde till att svullnaden nästan gick ner till ursprungsläget igen, men dagen innan vi tog bort henne hittade jag henne återigen i hagen med lika stort ben igen...

det jag vill säga är att jag inte riktigt "litar" på kronisk lymfangit. visst var min hästs fall speciellt, eftersom såret inte var läkt och det var ett så pass grovt fall, men jag skulle ändå vara skeptisk till att köpa en häst med lymfangit. efter min erfarenhet kan svullnaden återkomma och bilda nya infektioner i kroppen "när som helst". dessutom är det påfrestande för hästägaren att ha en lymfangithäst, sjukdomen kräver noggrann skötsel och oerhört mycket motion, och det kräver alltså att man lägger ner mängder med tid på sin häst. man blir mer bunden än med en "vanlig", frisk häst...

kan slutligen tillägga att jag ladrig hade hört ordet lymfangit innan min häst fick det... nu känns det som om jag skulle kunna skriva en bok om yttranden, behandlingsmetoder etc... :crazy:
 
Sv: Kronisk lymfangit

Sjukdomsförloppet på min häst var att hon fick ett rivsår och sedan infektion i detta.Veterinär tillkallades omgående men var en jourhavande veterinär utan något som helst egentligt veto om stora djur.

Han ordinerade pencillin...10 ml vilket var alldeles för lite fick jag veta 3 dagar senare av min ordinarie veterinär som sa att hon skulle ha 15-20 ml(anledningen att jag ringde upp min vet var ju för att infektionen bara tycktes gå tillbaka halvvägs och sedan vände och satte fart igen).

Detta hände när hon var föl.Pga av detta tog det lång tid att häva infektionen och det medförde ju en del död vävnad(inte mkt men lite grann)runt kotleden.Hästen har dock aldrig varit halt.

Som 4 1/2 åring reds hon in...när hon var fullt igång så visade det sej redan efter en månads ridning att lymfangiten knappt var synlig för ögat...det var så beridaren frågade mej vilket ben det var,för det hade hon glömt och kunde inte se längre vilket det var.

Jag antar att det finns olika fall av lymfangit, min häst har det av en lindrigare grad.Jag kan dock förstå om man har haft en häst med svår lymfangit om man är skeptisk till det.Min häst har gått på lösdrift sedan hon var liten...kanske även detta har haft en viss inverkan?
 
Sv: Kronisk lymfangit

Om hästen fungerar att använda antar jag beror på hur pass svår lymfangit den har fått.Det verkar som om ju svårare fall....ju mer tjockhet och även död vävnad i leden.

Mkt död vävnad borde ju kunna medföra att det kanske kan ligga emot ligament och senor kanske och fresta så sett.Min häst har bara lite död vävnad runt leden vilket inte hindrar hennes rörelser alls.

Synd att man inte kan lägga in bild direkt ifrån datorn här...det hade varit intressant att jämföra olika fall och hur det då har sett ut från fall till fall.
 
Sv: Kronisk lymfangit

Min första tanke är att det verkar dumt att köpa en häst som man redan från början vet om har ett problem. Jag skulle inte köpt den, en häst tar så mycket tid och pengar ändå att man inte medvetet behöver köpa på sig 'problem' Däremot den som har kunskap om hur man sköter en lymfangithäst samt är villig att göra det kan nog få en trevlig häst för en billig peng. Se bara till att din framtida köpare är medveten om sjukdomen, så att hästen får ett bra liv med krav som passar den. Intressant disskussion !
 
Senast ändrad:
Sv: Kronisk lymfangit

Jo men på min häst är det ju inget "problem".

Om hästen då är mycket prisvärd gentemot vad du hade fått ge för motsvarande häst i samma ålder,härstamning och utbildningsnivå...så borde det ju vara ett kap.Men visst det är ju en chansning.

Jag bara menar att du kan likaväl som i mitt fall...få en häst som förhoppningsvis även håller fullt ut att tävla med för en vettig peng.Har man tur kan man ju göra en bra affär trots allt.

Dessutom som i mitt fall kan hästen ha ett ganska högt avelsvärde och fortsätta att producera mycket bra föl...ett av hennes föl är tex sålt för mer än vad jag begär för henne.

Min hovslagare köpte förresten en hbl valack som hade lymfangit(av lindrig grad antar jag)...denna häst rids regelbundet och även tävlas.Han köpte den för en billig peng då säljaren trott att lymfangit nästan var lika med döden(grovt uttryckt).Han kommenterade "korkad säljare" som inte förstått bättre och kollat upp det här med lymfangit mer...han kallar hästen för "ett riktigt kap".

Jag vill gärna veta om fler fall med lymfangit och hur det har funkat för er.

Fick ett tips på ett medel som sägs tom kunna BOTA lymfangit...detta ska jag testa.Det ska bli intressant att se om det verkligen kan funka.Jag tackar denna anonyma godhjärtade person som har hört av sej om tipset.Det är i allafall värt ett försök...även om min häst inte mår dåligt av sin lymfangit så är det ändå intressant att se hur det kommer att fungera.Ska ta före och efter foton.
 
Sv: Kronisk lymfangit

crazy skrev:
Fick ett tips på ett medel som sägs tom kunna BOTA lymfangit...detta ska jag testa.Det ska bli intressant att se om det verkligen kan funka..

Vad är det för medel du fått tips om? Skulle gärna vilja veta då min kompis häst har lymfangit.. Hur har det fungerat för dig o din häst?
//Veronika
 
Sv: Kronisk lymfangit

crazy skrev:
Fick ett tips på ett medel som sägs tom kunna BOTA lymfangit...detta ska jag testa.Det ska bli intressant att se om det verkligen kan funka.Jag tackar denna anonyma godhjärtade person som har hört av sej om tipset.Det är i allafall värt ett försök...även om min häst inte mår dåligt av sin lymfangit så är det ändå intressant att se hur det kommer att fungera.Ska ta före och efter foton.

lugn och fin nu. du skriver ju själv allt som är sant om lymfangit. att det bildas ärrvävnad (död vävnad som du kallar det) runt det drabbade området. precis som att vi får lite buckliga knän sen barndomen. men sådan vävnad försvinner inte bara. den kan minska givetvis, men "precis som med en atoms klyvning" så återstår det alltid en liten del. :p

laser kan fungera hämmande, men är lymfangiten kronisk så betyder det att du får dras med den, det gör ju inte skada på hästen! :idea:
 
Sv: Kronisk lymfangit

När jag började på ridskola fanns där en häst,ett halvblod, med kronisk lymfangit på båda bakbenen.
Hon fanns med ett par i år alla fall i mitt minne, men avlivades senare. Men eftersom detta skedde för minst 35 år sedan minns jag ju inte orsaken.En 9-10 åring lägger nog inte märke till sådant...
Det behövde ju inte alls ha haft med hennes lymfangit att göra.
 
Sv: Kronisk lymfangit

Hej! Jag är stolt ägare till ett gammalt halvblodssto på 24 år- När vi fich hem henne (för 13 år sedan) hade hon lymfangit i vä bakben, sedan gammal skada. De tidigare ägarna hade inte varit speciellt noggranna så hon hade fula sår samt var hårlös ända upp till hasen.Det tog 1-2 år innan vi fick bukt på det hela och innan hårväxten kom tillbaka ordentligt. Efter detta hade hon ett par år med ganska besvärlig mugg. Detta sköttes med rengöring av ben varje dag efter insläpp ,ibland med vatten och grönsåpa men oftast bara noggrann borsning så man fick bort ALL lera samt hålla det mjukt med helosan. Visst finns det gånger när lymfangiten har har blommat upp och hon har stått där med elefantben men jag har alltid fått ner det igen.Visst finns det gånger då det har kostat massa extra pengar iform av dyra salvor och antibiotika. Men vad jag vill komma fram till är att det har varit värt allt extra jobb och jag skulle köpt henne igen med facit ihand. Men självklar, det krävs av dig att din hästs välbefinnande gå i första hand och det går inte att ha några sk. "snabbdagar" typ "idag strör jag bara och blandar mat".
Daglig utevistelse hela dagen. Undvik lera men går det inte så är det bättre att göra rent än att låta stå inne. Motion samt vara noggrann med foder för att undvika gallor m.m Är du beredd på detta så tror och hoppas jag att du kan få många fina år med din lymfangithäst. Som sagt min är 24 år, rids varje dag och har mer spring i benen än min 5 åring. Kram o hej
 
Sv: Kronisk lymfangit

Hej igen! Glömde att svara på några av de andras frågor. Min häst har fungerat alldeles utmärkt som både rid och tävlingshäst. (Visserligen inte mer än LA men det beror nog mer på mig). Däremot så krävs det ordentlig uppvärmning oc nedvarvning vid varje ridpass för att mjuka upp benet och få igång cirkulationen. Min häst lyfter lite extra på l.benet när hon tas ut ur stallet (typ spatt) men det går snabbt över. Och JA hon är alltid tjock ibenet på morgonen efter boxvila (ganska mkt tom) men det går ner till normal storlek så fort hon har kommit igång.Tjing
 
Sv: Kronisk lymfangit

Hej!
Jag skulle inte köpa en häst med kronisk lymfangit, även om den var lindrig.

Har träffat ett flertal hästar med den åkomman och alla har de fungerat bra i ridningen dock så har lymfangiten endast blivit värre med åren och samtliga hästar jag känner har slutligen fått avlivas pga sin skada.

Så även om hästen i fråga var ett kap så skulle jag inte vilja leva med den risken att hästen när som helst kan bli sämre, det är stora risker med att ha en frisk häst och jag tycker det är onödigt att köpa en som har en skada.

Men det är min åsikt och det finns säkert andra som vill ta chansen.
 
Sv: Kronisk lymfangit

Men oj! Hur farlig är "vanlig" lymfangit då? eller blir den alltid kronisk?
Min lillkille har fått lymfangit i ett bakben...är inte jättetjock..men tjockare än det andra benet iaf. Veterinären kommer i morgon.
Nu blev jag ju orolig!! Tänk om han aldrig blir frisk?????? :( :( :(
 
Sv: Kronisk lymfangit

Hej!
Lymfangit blir inte alltid kronisk!
Vet inte hur stor procent som blir det men kan tänka mig att det är ganska liten.

Det allra vanligaste är att hästen blir helt återställd, bara man behandlar skadan korrekt.

Min ponny står just nu med lymfangit i ett ben och jag har fått rådet av av min vet idag att fortsätta lägga jodopaxomslag i ett par dagar till. Vilket jag gjort 1 natt innan.

Skulle inte svullnden lagt sig om en vecka trots jodomslag så skulle vi ge penicillin.
 
Sv: Kronisk lymfangit

Min har precis fått det oxå i ena bak. Hur många dagar tog det innan din svarade på pc? Min har fått pc sedan i fredags, sista i går (40 ml penovet) och hitills har det inte hänt nånting!
 
Sv: Kronisk lymfangit

Nu har lillpållen fått pencillin! Och stelkrampsspruta... hoppas hoppas han blir bättre snart!
 
Sv: Kronisk lymfangit

De brukar svara ganska snabbt på penicillin, men i vissa fall krävs "tuffare tag" ex. Finadyne + cortizon. Om din häst har fått penicillin sedan i fredags och inte är bra idag onsdag så skulle jag ringa veterinären direkt!
 
Sv: Kronisk lymfangit

Jag ringer imorgonbitti. Detta är tredje "hältan", precis när han repat sig från fyra hovbölder i sommar.... *aaaaargh*
 
Sv: Kronisk lymfangit

Då kan jag ge min högra hand på att de har haft andra skador än kronsik lymfangit som bara är en benämning på ett utseende fel hästen har. visst kande bli halta om det tjocknar på, men att bli utdömd av ett skönhetsfel??? nä....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 250
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp