Kronisk sjuk hund

maja74

Trådstartare
Jag har en 6 årig boxer som har kronisk tarmsjukdom. Hon har haft magbesvär sen hon var 6 månader gammal. Med rätt foder, medicin tycker jag att hon verkar må ganska bra för det mesta. Hon har små skov emellanåt, får då kräkningar, diarre, matvägrar, blir mer orolig, söker trygghet. Det jag upplever mer och mer på henne är att hon blir mer "psykiskt förändrad". Hon reagerar en hel del på omgivningen, vaktar/ blir mer osäker på allt som passerar vår gård, blir ofta plötsligt rädd. Hon kan bli rädd på olika platser, vägar, för föremål, hundar , m m. Denna rädsla vet jag aldrig när den kommer.
Hon kan bli plötsligt rädd mitt på en stig, en gata, där vi inte träffar på något eller någon, hon står bara helt " fryst" och med svansen mellan benen och vägrar gå vidare... Dessa tillfällen kommer oftare och oftare.
Jag miljötränar henne ofta och jag jobbar mycket med henne. Vi stannar ofta upp på vägen och bara står och tittar, och "matar" in omgivningarna.

Är det någon som känner igen sig med att ha en sjuk hund och som på något sätt ha blivit förändrad?
Hur har ni jobbat med hunden?
Har ni lyckats att hjälpa den eller har det inte alls gått?

Ibland funderar jag på att om det snart är dags att låta henne få somna in om rädslan bara blir mer och mer påtaglig....
 
En liten undran. Är det verkligen som hon blir rädd? Vi har också en kroniskt magsjuk hund. När han mår som sämst vill han inte gärna gå längre promenader, släpar, stannar plötsligt och bara står. Vi har tolkat det som han får plötslig magsmärta, inte att han blir rädd. Rörelse kör ju igång mag- tarmkanalen, så vi kopplar ihop det så i alla fall. Kan det vara något sådant? Vad det nu beror på är det säkert jobbigt :heart
 
Eftersom jag själv har IBD tänker jag att det kanske är smärta. Hugg från tarmarna är inte att leka med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 239
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 639
Senast: Kilauea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp