Kronofogden

Banni

Trådstartare
Min sambo är på väg mot Kronofogden inom några dagar/veckor max, och jag undrar hur/om det kommer påverka mig något. Vi bor ihop i min bostadsrätt, vi har inget samboavtal och inga barn.

Sambon har en hyffsat bra lön, ca 19 000kr efter skatt, och skulden kommer ligga på ca 90 000kr totalt, jag undrar lite hur mycket brukar de gå in och dra av lönen? Kommer han kunna fortsätta betala halva hyran på lägenheten vi delar, kommer de att ta saker han har köpt som betalning (dator och TV)

Är det någon som har erfarenhet av KF som har lite svar? :P

Jag hade tänkt ringa och prata med dem, man jag jobbar samma tider som de har öppet så det gick tyvärr inte.

Tacksam för svar :)
 
Sv: Kronofogden

Du kan ju maila kronofogden, eller ringa, och fråga hur det funkar.

Jag tror inte dom tar saker om man betalar av skulden, får man däremot svårt att betala gör dom nog det.
 
Sv: Kronofogden

De räknar på att han ska kunna betala sin halva av era utgifter som hyra mm.
Men räkna med att de tar kanske 8-9000 i månaden.
Men det visar sig. De mäter inte ut möblernoch sånt om man har lön att ta av.
Däremot aktier, sommarstuga mm kan de ta :)
Och bilen om han har en dyr.
 
Sv: Kronofogden

Finns det ingen möjlighet att ta ett lån för att lösa skulden? Månadskostnaden lär bli rejält mkt lägre än om han ska bli av med halva lönen el mer beroende på hur mkt du tjänar.
 
Sv: Kronofogden

Det finns en sida på kfm där man kan räkna ut hur mkt de kommer dra, förbehållsbelopp om du söker.
 
Sv: Kronofogden

Min sambo är på väg mot Kronofogden inom några dagar/veckor max, och jag undrar hur/om det kommer påverka mig något. Vi bor ihop i min bostadsrätt, vi har inget samboavtal och inga barn.

Sambon har en hyffsat bra lön, ca 19 000kr efter skatt, och skulden kommer ligga på ca 90 000kr totalt, jag undrar lite hur mycket brukar de gå in och dra av lönen? Kommer han kunna fortsätta betala halva hyran på lägenheten vi delar, kommer de att ta saker han har köpt som betalning (dator och TV)

Är det någon som har erfarenhet av KF som har lite svar? :P

Jag hade tänkt ringa och prata med dem, man jag jobbar samma tider som de har öppet så det gick tyvärr inte.

Tacksam för svar :)

Som andra redan skriver så kolla upp Kronkalles hemsida, de har mycket bra och tydlig info... Eftersom du äger bostadsrätten så går ju den säker.... Däremot så kommer din inkomst också att tas i beaktande när man räknar ut hans förbehållslopp, så ni kommer att få betydligt mindre att röra er med under en tid framöver...

http://www.kronofogden.se/Utmatning2.html
http://www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html

En lösningen är kanske att du tar din sambo med dig till banken, så får ni diskutera fram om NI kan ta ett lån med lägenheten som säkerhet och betala bort hans skulder, sedan skriver ni ett avtal om hur han ska betala tillbaka pengarna till dig....
 
Senast ändrad:
Sv: Kronofogden

Du menar att ts tar ett lån på sin lägenhet (sambon kan ju inte ta lån på en lägenhet han inte äger) för att lösa sambons skuld, så att sambon som inte skött sin ekonomi står skuldfri och ts får ett lån på 90 000? Jag tycker inte alls det verkar vara en bra lösning, särskilt som sambons återbetalningsförmåga uppenbart ärbegränsad.
 
Sv: Kronofogden

Så länge TS har så hon kan försörja sig själv så påverkar inte hennes inkomst, man uppger vad man har för utgifter för boende och ev resor till arbetet och sen får man behålla lite mindre som sambo än ensamstående iom att man förväntas dela på el, tidningar och sånt.
 
Sv: Kronofogden

De kan ta saker men det händer inte så ofta, vanligare om man har sakerna på avbetalning etc.

Hos mig har de inte ens gjort hembesök utan bara registerkontroller (en om året). Det viktigaste är att man inte undviker KFM utan svarar på alla brev osv.
 
Sv: Kronofogden

Du menar att ts tar ett lån på sin lägenhet (sambon kan ju inte ta lån på en lägenhet han inte äger) för att lösa sambons skuld, så att sambon som inte skött sin ekonomi står skuldfri och ts får ett lån på 90 000? Jag tycker inte alls det verkar vara en bra lösning, särskilt som sambons återbetalningsförmåga uppenbart ärbegränsad.

Precis! Hur mycket man än älskar sin sambo så är det ett dåligt alternativ.

Flikar in:
Fördelen med att Kronofogden ser till att återbetalningen sker är att de kommer att dra mycket pengar under en ändå tämligen begränsad tid. De kommer att se till att pengarna betalas tillbaka utan att TS drabbas allt för mycket.
 
Sv: Kronofogden

Det tråkiga med sådana skulder kan vara att de galopperar iväg rejält i ränta.
Man kanske får betala 23% i ränta i stället för 3%.
Du kan ju då räkna ut själv hur mycket mera det kommer att kosta.

Jag skulle göra det för min sambo.
Men det där är ju olika.
 
Sv: Kronofogden

Precis! Hur mycket man än älskar sin sambo så är det ett dåligt alternativ.

Flikar in:
Fördelen med att Kronofogden ser till att återbetalningen sker är att de kommer att dra mycket pengar under en ändå tämligen begränsad tid. De kommer att se till att pengarna betalas tillbaka utan att TS drabbas allt för mycket.

Är man sambo så drabbas en partner alla gånger om man har löneutmätning.... Bådas inkomster räknas in i förbehållsbeloppet, tjänar då sambon riktigt bra så kan det i värsta fall bli så att den andres hela lön mäts ut. Detta eftersom man som gifta/sambos får 7736:- + hyra. Samt diverse kostnader för resor till o från arbetet samt sjukdom o läkemedel.

Än värre om man äger en gemensam bostad.... Då kan kronkalle mäta ut den andres del av bostaden... d.v.s bostaden säljs på auktion, kronis tar hälften, andra hälften får ens sambo...
Så man ska försöka hålla sig borta från kronis.... på alla sätt....
 
Sv: Kronofogden

Eller se till att ha ett samboavtal som skyddar! Jag vet inte om det är för sent att upprätta ett nu, men väl värt att kolla upp.
 
Sv: Kronofogden

Det tråkiga med sådana skulder kan vara att de galopperar iväg rejält i ränta.
Man kanske får betala 23% i ränta i stället för 3%.
Du kan ju då räkna ut själv hur mycket mera det kommer att kosta.

Jag skulle göra det för min sambo.
Men det där är ju olika.

Jo, jag vet det och jag skulle också göra det för min sambo som jag känner sedan 20 år tillbaka. Men jag tycker att det dåligt som en allmän rekommendation eftersom det är så pass vanskligt för en själv. Jag har själv bekanta som har stått där med före detta sambos lån när det har tagit slut.

Visst kan man skriva skuldebrev. Men efter att själv ha försökt att driva in ett skadestånd från en person som har skulder som har gått till kronofogden så vet jag att man som privatperson inte direkt står först i kön när man kräver sina pengar.
 
Sv: Kronofogden

Det känns ju väldigt väsentligt hur sambon i fråga har hamnat hos kronofogden.
Jag skulle också vilja hjälpa min sambo men bara om det var någon slags olycka som lett personen i skuld. Inte slarv eller andra tänkbara orsaker som kan göra att jag troligen inte får tillbaka mina egna pengar i slutändan..
 
Sv: Kronofogden

Kan inte sambo göra upp avbetalningsplan med den/de han är skyldig? Det är ju i sammanhanget ingen jättesumma.
 
Sv: Kronofogden

De tar inte saker som normalt ingår i ett bohag, dvs normal tv, normal dator etc. Däremot ifall ni har värsta bioanläggningen hemma kan de nog plocka den.

Bilar tar de normalt sett inte, ifall inte bilen är någonting extra typ en Porsche eller sådär. Men normala bilar tar de inte. Sommarstuga kan de ta, men det är faktiskt väldigt sällan de tar sånt när en person har lön.

Däremot ska din sambo se till så att han förhandlar med sina fodringsägare så att han får ner räntan och lite sånt. Allting som inte är skulden ska ni försöka få ner kostnaderna på. Men KFM är väldigt väl bemötande och sköter allt sånt där riktigt fint i de flesta fall.
 
Sv: Kronofogden

Tack för all svar!

Sambon har hamnat hos KF pga att han har varit vårdslös med sina pengar och hamnat i sms-låns härvan. Därför kommer jag inte gå in och hjälpa honom med lån eftersom jag anser att man får ta konsekvenserna av sitt handlande och jag tror aldrig man lär sig vikten av pengar om man inte får ta ansvaret själv, han har haft många chanser på den fronten.

Hur menar ni som skrev att min inkomst kommer att tas i beräkning? Min lön ligger på 16500kr innan skatt, hyran på lägenheten är totalt 6000kr, betyder det att jag kanske kommer få stå för hela hyran själv?

Sambon har en speldator, köpt för ca 15000kr som idag är värd ca 8000kr max. För ett år sedan bär jag fyllde 25år fick jag en MBP av honom för 13000kr som han är rädd att KF kommer att ta, men det är det enda av värde som han äger/har köpt.

På vilket sätt skulle ett samboavtal hjälpa oss och hur ordnar man det?
I KFs ögon skulle han väl lika gärna kunna vara min inneboende, men det kanske inte spelar någon roll?

Hans förfallna räkningar är alltså från olika lånföretag och som nu har hamnat hos inkasso och påväg mot KF. Han har inte pratat med inkassobolagen om betalnibgplan för han säger att det inte är lönt för han har inte råd att betala av det...
 
Sv: Kronofogden

Har han ingen inkomst alls? För dom brukar nog tycka att det är bättre att han betalar lite till inkassobolaget än ingenting alls. Jag hade nog gått på honom om att iaf ringa inkassobolagen och prata med dom. Har ni tur kanske dom lägger upp en avbetalningsplan och plockar bort honom från kf.
 
Sv: Kronofogden

han säger att det inte är lönt för han har inte råd att betala av det...
och han tror då att det blir bättre av att det går till kronofogden?
Jag undrar nog snarare var han gör av alla sina pengar, om han inte har råd att betala av SMS-lånen med den lönen?? Dags för lite budget kanske?

Sparka på honom att ringa inkassobolagen INNAN de skickar det till fogden.
Eller kanske inte förresten, för om han väl finns i registren där så kan han inte låna mer dum-lån...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 083
Senast: Skjøldur
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 328
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 416
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Gammal medlem under anonymt nick Vi funderar på att skaffa barn men har svårt att bestämma när Han: har fast jobb, inga konstigheter...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 992
Senast: Anonym6
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp