Bukefalos 28 år!

Kroppstemperatur

A

ang

Hur många av er har tempat era hästar så att ni vet vad normal kroppstemperatur är?
 
*räcker upp en tass* Min häst har 37,3 i normaltemp, ganska lågt i jämförelse med andra misstänker jag.
 
För mig är det självklart att veta vad de har för normaltemp. När man står där med en häst med 38.5 så är det himla bra att veta om det är feber eller normalt för just den hästen.

Valacken ligger på 37.4 - 37.5 i normaltemp, så har han 38.5 så är det något på tok riktigt.

Stona jag haft har dock legat på 38 - 38.1 i normaltemp och där är 38.5 inget att hetsa upp sig för utan bara hålla lite koll. Med valacken däremot så är han SJUK om han har 38.5.
Inatt var ju vet ut och behandlade förstoppning, då hade han 38.2 vilket vet tyckte var "ingenting" tills jag sa att han hade 37.5 som högsta normaltemp, då bekymrade ju temphöjningen vet mer.

Hade åringen (som ligger rätt högt i normaltemp, aldrig tempat henne under 38.5) haft 38.2 hade jag gäspat och gått och lagt mig ;)

Så svaret är: Jag har koll på normaltempen på alla mina hästar OCH alla hästar i min vård (dvsäven andras). Annars står jag där som ett fån och vet inte om det är en normaltemp eller en förhöjd när de ligger på 38.5 t ex
 
Självklart vet jag normaltempen på plutthästen.
38.2
ganska högt, men ok.
 
Arabhingst nr 1 - 3 år = 37,4
Arabhingst nr 2 - 2 år = 37,7
Arabvalack 3 år = 37,2
 
Normaltemp på mina araber skiljer sig lite:
Sto 7 år 36.9 på morgonen och 37.4 på kvällen
Vallack 9 år 37.4 på morgonen och 37.8 på kvällen
 
Javisst, men jag kan dom inte precis i huvet. Det är ju ett par hästar att hålla koll på så det står uppskrivet i min stallbok.:)
 
Jo..tempa har jag naturligtvis gjort..och mina ston ligger båda kring 37,4-37,6...ungstona några tiondelar högre....men valacken har en normaltemp som är betydligt lägre...bara kring 36,6-36,9..så det gör ganska stor skillnad när jag skall bedöma dem.
 
Så klaaaaaaaaaaaaaaart :D det ska vara 37,4 :banana:.
Fast kan man död på mer än ett sätt ;), "rätt döda" och vilket var då alternativet, "fel döda" :banana:.

Lycka till med dina hästproblem Alexandra och jag håller tummarna både för Keles hov/knä och Visions has o dyl.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
874
Senast: Habina
·
Hästvård Någon mer som upplever att hästarna är trötta av pälssättningen redan nu? Min är sedan några veckor tillbaka. Till och med kollat temp...
Svar
10
· Visningar
1 049
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
676
Hästvård Kom till stallet idag och upptäckte att hästen är väldigt svullen och jätte öm undertill på käkbenen. Svullnaden känns hård och jag får...
Svar
17
· Visningar
1 462
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp