Krossad eller hel havre ?

E

Emmizen85

vad är "funktionsskillnaden" egentligen ?
Förut körde ja alltid med krosshavre , eftersom min häst svalde havren hel hon liksom bara kastade i sig den , så den kom även ut hel, då fick ja för mig att man skulle ge krossad havre för att då skulle den göra mer nytta... men nu har jag hört att det inte alls gör mer nytta... någon som har lite tips på va som e bäst ? :confused:
 
Hel havre är svårare att ta upp all näring från. Krossad är lättare, hel har en tendens att glida rakt igenom.
Fördelen med hel är att den håller mycket längre än kross. Vad jag har hört skall man använda kross inom en vecka-14 dagar.
Det är vad jag har lärt mig.
 
Mina hästar får hel havre och inte är det många kärnor som kommer ut hela hos dom, en av ponnyerna har tre knytnävsstora stenar i sin krubba för att minimera *glufset* :cool:!
 
Hästen har väl ändå tänder att tugga med?! Var du fått ifrån att det är svårare att ta upp näringen ur hel havre?

En frisk häst som tuggar sitt foder tar upp näring lika bra som från kross. Varför öppna en redan perfekt förpackning?!
 
Hur mycket kom ut hel? 1 kg havre är typ 200.000 havrekorn, hur många hittar du i en bajshög? Och hur många är det verkligen KÄRNA i och inte bara skal?

Har hästen problem att tugga havren är det ju läge att se över tänderna och magen istället för att dölja symptomen med att krossa havren (om nu hästen inte råkar vara gammal och har dåliga tänder därför).
 
Funktionsskillnaden är väl egentligen noll.

Personligen ger jag hel havre eftersom krossad havre "dammar" rätt mycket.
Är enklare att hålla på med hel havre i alla avseenden tycker jag.

/M
 
En del hästar som blir lite " tossiga" på helhavre kan bli bättre i temperamentet på krosshavre, förmodligen för att en del av energin går förlorad när havren är krossad. Om du inte hittar mer än 250-300 havrekorn/ hög så går havren inte igenom för fort- inget patologiskt att tala om iaf.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 103
Senast: Norma
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 305
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 570
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp