krossad fingertopp

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har arbetat lite på egen hand :angel: och lyckats "klämma" fingertoppen mellan en bräda och en handslägga. :arghh:
jag länkar till bilden, för att känsliga ska slippa se... : https://1drv.ms/i/s!AkAN4VzLhiGI_CYW573LByj7q654

Det känns lite som att det knakar i fingret när jag klämmer på det - och det kan man ju undvika... Men det får mig att misstänka att jag lyckats göra lite åverkan på skelettet också... :meh:
Jag har läst på lite och det verkar vara samma råd som för tår, att de läker bra av sig själva om de bara ligger rätt. Och det ser det ju ut att göra. Men att man kanske bör kolla upp det om man tror att en led är inblandad. Och nog borde väl leden ha klarat sig? (jag vill ha medhåll om att det är onödigt att belasta vården med detta.... :p )
 
Det ser ut ungefär som när mina fingertoppar diskuterar med lastpallarnara vart de ska stå ... Brukar "aja" lite tills man vet hur man ska använda fingrarna efteråt. Inget att bry sig om så länge fingertoppen inte leker "geleklump" och söker sig mot golv/mark oavsett hur du håller handen ...
 
Hade du sökt oss på akuten hade vi röntgat eftersom du ändå sökt fast det sannolikt inte lett till något. För egen del hade jag inte sökt om jag kunde räta o böja i leden med bra kraft. Men jag är jag o jag har inte ditt finger :)
 
På min aktiva volleybolltid så tejpade vi ihop ömma fingrar. Hindrade för mycket rörelse och tog emot smällar bra.

Kanske något att testa under några dagar ifall det gör för ont? Alltså linda ihop fingret med en granne.
 
Hade du sökt oss på akuten hade vi röntgat eftersom du ändå sökt fast det sannolikt inte lett till något. För egen del hade jag inte sökt om jag kunde räta o böja i leden med bra kraft. Men jag är jag o jag har inte ditt finger :)
tack för svar!
det knakar rejält i det när jag försöker böja det, så jag låter bli det... Just nu gör det knappt ens ont, det är mest bara bedövat.
Men frågan är ju om det är troligt att det gör någon skillnad om jag ägnar några timmar åt att vara lägst prioriterad på akuten eller om det högst troligt läker lika bra ändå? Vad är det värsta som kan hända om jag låter bli? Det känns ju inte så akut att jag har nån större lust att belasta jouren med det, liksom...
På min aktiva volleybolltid så tejpade vi ihop ömma fingrar. Hindrade för mycket rörelse och tog emot smällar bra.

Kanske något att testa under några dagar ifall det gör för ont? Alltså linda ihop fingret med en granne.
sporttejp är bra skit! :up: :D
fast det blöder fortfarande (bra att det gick hål, så hela fingret slapp bli blått...) så jag har tejpat in en kompress som jag byter ut då och då....
 
När jag stängde en bildörr över min tumme uppsökte jag akuten för det gjorde galet ont (alltså inte då på en gång utan efter ett par timmar). Leden visste jag inte var skadad men röntgen visade att yttersta biten av skelettet hade en fraktur.

Fick en påse citodon och ett recept på fler. Värt tiden på akuten alla dagar. Men hade det inte gjort så förbannat ont hade jag inte åkt in.
 
Det där ser inte ut som om leden är inblandad. Borde läka bra.
Tack! :bow: precis det svar jag önskade... :D
När jag stängde en bildörr över min tumme uppsökte jag akuten för det gjorde galet ont (alltså inte då på en gång utan efter ett par timmar). Leden visste jag inte var skadad men röntgen visade att yttersta biten av skelettet hade en fraktur.

Fick en påse citodon och ett recept på fler. Värt tiden på akuten alla dagar. Men hade det inte gjort så förbannat ont hade jag inte åkt in.
Mitt medicinskåp innehåller typ alla sorter smärtstillande som jag tål, så just för den sakens skull behöver jag inget akutbesök.
 
Fast är det inte märkligt att det inte gör minsta lilla ont när jag låter bli att klämma på det?
 
Fast är det inte märkligt att det inte gör minsta lilla ont när jag låter bli att klämma på det?

Nja, snarare skönt än märkligt :D

Jag fick en fraktur i handen i december 2015, och även om fingret/benet/fingerbenet var brutet så gjorde det inte ont om jag inte var där och kände och/eller försökte röra (på) det. Fick det bara ifred gjorde det inte ont. (Första timmen gjorde det visserligen ont hela tiden, sen tog väl endorfinerna över.)

Håll fingret högt och stilla, är mitt tips. Tejpa när det har slutat blöda, undvik infektion i såret (händer är så lätta att skita ner...) och ta en värktablett om du behöver. Ge det ett dygn, är läget samma/sämre efter 24 timmar får du nog rava dig till vårdcentral eller akutmottagning.
 
Fast är det inte märkligt att det inte gör minsta lilla ont när jag låter bli att klämma på det?
Jag hade fraktur så där ytterst på fingret. Efter några timmar kändes det inte alls.Så länge jag inte nuddade något med fingret, då märktes det. Var lillfingret som är lätt att hålla undan och ändå kunna göra ganska mycket med handen. Så gjorde typ en boll av papper och lade på utsidan som stötdämpning. Och glömde nästan bort tills jag missade att vara försiktig med vad jag kom åt med handen.
Eftersom jag hade sår som gick ända in till benet fick jag någon förebyggande antibiotika när jag ändå var där, men annars bara ett plåster. Håll bara koll så det inte blir infekterat så bör det räcka.
 
Håll fingret högt och stilla, är mitt tips. Tejpa när det har slutat blöda, undvik infektion i såret (händer är så lätta att skita ner...) och ta en värktablett om du behöver. Ge det ett dygn, är läget samma/sämre efter 24 timmar får du nog rava dig till vårdcentral eller akutmottagning.
blöder gör det litegrann fortfarande, jag byter mitt bandage ett par ggr/dygn och det finns alltid lite spår från såret på kompressen. Jag ser det som positivt att det kan pysa ut lite där, så slipper jag ha övertryck i fingret.
Det råder inget tvivel om att det är brutet. Jag kan vicka på fingertoppen och det knakar lite i den då. Några värktabletter utöver min vanliga medicinering har jag inget behov av, det gör inte ont. Inte ens när jag vickar försiktigt på den...
Jag har gjort ett bandage av en kompress under och stadigt lindad sporttejp utanpå. Funkar bra, ger både stöd och skydd mot stötar. (och är ivägen när jag skriver på datorn... :p )

Jag är nyfiken på hur du tänker när du menar att jag ska ta mig till vårdcentralen om det är oförändrat?

Och generellt då.
Mina vänner går i taket och tycker jag är oansvarig (typ...) som inte gått till läkaren och kollat upp det. Och jag förstår fortfarande inte varför jag ska dit... Skulle jag ringa 1177 så skulle de troligen be mig åka in och kolla det, för att de bör säga så. Men, jag är inte ett dugg säker på att det skulle göra någon skillnad.
Men för säkerhets skull - kan ni inte vara snälla och ge mig era bästa argument för och emot ett besök på vårdcentralen med mitt skadade finger?
Är risken så stor som mina vänner tjatar om, att jag får minskad rörlighet i det om jag inte går dit?

14947525_10154080000867404_7189208694186536884_n.jpg


14591843_10154080001127404_7608561993997991321_n.jpg


åsså bandaget...

14947713_10154080544152404_6240603943786704950_n.jpg
 
blöder gör det litegrann fortfarande, jag byter mitt bandage ett par ggr/dygn och det finns alltid lite spår från såret på kompressen. Jag ser det som positivt att det kan pysa ut lite där, så slipper jag ha övertryck i fingret.
Det råder inget tvivel om att det är brutet. Jag kan vicka på fingertoppen och det knakar lite i den då. Några värktabletter utöver min vanliga medicinering har jag inget behov av, det gör inte ont. Inte ens när jag vickar försiktigt på den...
Jag har gjort ett bandage av en kompress under och stadigt lindad sporttejp utanpå. Funkar bra, ger både stöd och skydd mot stötar. (och är ivägen när jag skriver på datorn... :p )

Jag är nyfiken på hur du tänker när du menar att jag ska ta mig till vårdcentralen om det är oförändrat?

Och generellt då.
Mina vänner går i taket och tycker jag är oansvarig (typ...) som inte gått till läkaren och kollat upp det. Och jag förstår fortfarande inte varför jag ska dit... Skulle jag ringa 1177 så skulle de troligen be mig åka in och kolla det, för att de bör säga så. Men, jag är inte ett dugg säker på att det skulle göra någon skillnad.
Men för säkerhets skull - kan ni inte vara snälla och ge mig era bästa argument för och emot ett besök på vårdcentralen med mitt skadade finger?
Är risken så stor som mina vänner tjatar om, att jag får minskad rörlighet i det om jag inte går dit?

14947525_10154080000867404_7189208694186536884_n.jpg


14591843_10154080001127404_7608561993997991321_n.jpg


åsså bandaget...

14947713_10154080544152404_6240603943786704950_n.jpg

Har du en olycksfallsförsäkring är det ju nice att få lite pengaplåster på såren, vilket jag tycker är ett rimligt argument för att uppsöka vårdcentral. Just fingrar som får frakturer kan behöva lite särskild rehab för att komma tillbaka på banan, och ibland är det nerver som är skadade = ej skönt = bra att ha det dokumenterat om det börjar spöka framöver.

Min policy för att söka vård (som inte är akut) är alltid "Ge det ett dygn" och har det inte blivit bättre efter ett dygn så går jag till vårdcentralen, det känns som att jag är snäll mot kroppen om jag är en duktig vaktmästare (my body is my temple, du vet) som går till botten med grejer och tar reparationer på allvar. Jag tror dock inte att de kommer att göra något häftigt åt ditt finger, är det bara fingertoppen som är skadad så finns det inte så mycket att göra mer än att typ ge dig en skön slinga för att enkelt kunna att sätta ihop det med fingret bredvid.
 
Har du en olycksfallsförsäkring är det ju nice att få lite pengaplåster på såren, vilket jag tycker är ett rimligt argument för att uppsöka vårdcentral. Just fingrar som får frakturer kan behöva lite särskild rehab för att komma tillbaka på banan, och ibland är det nerver som är skadade = ej skönt = bra att ha det dokumenterat om det börjar spöka framöver.

Min policy för att söka vård (som inte är akut) är alltid "Ge det ett dygn" och har det inte blivit bättre efter ett dygn så går jag till vårdcentralen, det känns som att jag är snäll mot kroppen om jag är en duktig vaktmästare (my body is my temple, du vet) som går till botten med grejer och tar reparationer på allvar. Jag tror dock inte att de kommer att göra något häftigt åt ditt finger, är det bara fingertoppen som är skadad så finns det inte så mycket att göra mer än att typ ge dig en skön slinga för att enkelt kunna att sätta ihop det med fingret bredvid.

Fingertoppsfrakturer behöver ingen särskild behandling eller rehabilitering.
 
Jag fortsätter på min tråd i ämnet.
Två veckor sedan jag klantade mig och jag antar att det läker sakta men säkert. (min misstanke är att det är ett smärre pussel som ska pusslas ihop och fogas samman, med tanke på hur skadan uppstod och hur det går att vicka på fingertoppen = både i höjd, och sidled :p ) Funkar hyfsat med mitt sporttejpsbandage, men man slår ju i det då och då... Fortfarande ingen smärta, annat än när jag slår i det.

Men det jag funderar på är varför det skadade fingret tenderar att bli kallt/frysa mer trots vantar på? Övriga fingrar kan vara ganska varma medan den skadade fingertoppen är iskall. Brukar inte skador öka blodcirkulationen? Är det lokal homeostaspåverkan som gör att det funkar annorlunda? Eller nåt annat?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 548
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp