Bukefalos 28 år!

Krossad råg?

Oliven

Trådstartare
Nu är det så här att vi har en foderblandning som innehåller krossad korn och krossad råg. Jag har aldrig hört/läst om att ge råg till hästar men jag undrar nu om det är okej att göra det..? Att det inte är skadligt på något sätt eller så..

:confused:
 
Sv: Krossad råg?

Så här står det på Hippocampus sida om råg.

Kan man ge hästar råg och rågvete?
Det kan man efter en viss tids "prövning" . De allra flesta hästar tål råg bra, men ett fåtal kan visa allergiska reaktioner, och de bör självklart inte ges råg. Rågen ger samma "klistrighet" som vete och många hästar tycker inte att det är speciellt smakligt. Rågvete är, vad jag vet, inte vetenskapligt utprovat på hästar men inget tyder på att det ska vara några som helst problem att utfodra rågvete till hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
770
Senast: lillan222
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 262
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp