Krubb-bitare

B

**BORTTAGEN**

Hej alla ni som har krubb-bitar hästar. Hur gör ni? Jag har inte problem med min häst, han går utan rem och har en speciell påle i hagen som han får krubbbita på så han inte drar ner staketstolparna.

Men med andra hästmänniskorna har jag problem. Det råder så mkt missuppfattningar om krubbitare och jag har blivit nekad stallplats och blivit ombedd att flytta p.g.a. min häst krubbbiter. Har ni upplevt detta??
 
Är väl inget svart på din fråga direkt men jag har hört att det finns teorier om att krubb-biteri kan bero på magproblem.

Någon som har några åsikter om detta?

/Snorpan
 
Ja, ofta är det nog en bidragande orsak till varför de börjar. För små grovfodergivor kan göra att de får obehag..

Förr trodde man ju att krubb-bitare fick magproblem på grund av krubb-bitningen, nu vet man att det oftast är tvärtom. Hästar med magproblem har lättare att bli krubb-bitare.

Min häst har dock fri tillgång på grovfoder för att eliominera problem med stressmage o magsår o.dyl. :)
 
Min kärlek har varit krubbitare i över 17 år nu. Han blev det som liten då uppfödaren stallar in alla hästar efter sommaren och fölen binds då upp i spiltor. Där får de sedan stå tills någon behagar köpa dem eller så slaktas de när nästa sommar kommer. Självklart leder detta till någon form av olat att stå uppbunden halva sitt första år när man bara vill springa. Ingen avvänjning heller så magen måste bara kollapsa.
När vi köpte honom som ettåring så försökte vi med krubbitarrem men han var så stressad så detta gick inte att ta ur honom, det enda som hände var att han kämpade ännu mer och fick skavsår efter remmen.
Det man märkt genom årens lopp är att andra nyfikna hästar undrar vad han gör och ibland vill prova själva, därmed rädslan från andra hästägare och att man ibland blir behandlad som pest.
Ett stort problem är stallets väggar men det kan man bara sätta plåtkanter så blir inte boxväggarna förstörda, men var noga med att sätta dit en träpinne som hästen kan bita på i stället, plåten sliter nämligen enormt mycket på tänderna. Idag har min herre mer än 1cm glapp mellan under ock överkäke. Man kan tänka lite på pinnens placering i förhållande till andra hästarna i stallet, kan man sätta den utom "synhåll" för de andra så minskar risken att de andra undrar vad som försigår.
Om någon annan häst i stallet börjar gnaga på träet för att göra lika dant så smeta in gnagställena med tex kribox eller likanande då slutar de oftast väldigt fort.
/Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp