Krubbitare!?

JennieTapper

Trådstartare
Hej hörrni!
Jag har nyss skaffat mig min första häst, en unghäst som nu är 5 år. Jag köpte honom i september och stod då i ett stall med ganska dåliga/obefintliga rutiner (jag har läst lite om att rutiner kan spela roll när det gäller krubbitning..) Den 2 december flyttade vi till ett nytt stall som är super bra och vi har jättebra rutiner där, regelbundna fodringar, fyra gånger/dag, ridning 5-6 dagar i veckan och utevistelse från ca klockan sju till klockan sex. Min häst har aldrig visat tecken på krubbitning förrän igår, när en stallkompis såg honom stå bredvid en ponny som krubbiter och immitera hans beteende.

Denna ponnyns brukar stå vid ett nerfallet träd och dra luft, min häst stod alltså bredvid honom och med mulen mot trädet, men hon hörde ej att han drog luft.. Men i hennes ögon så försökte han.

Denna ponnyn utvecklade beteendet i ett annat stall, alltså inte i det vi står nu. Och min teori är att då min häst aldrig tidigare gått med hagkompisar (förutom de 3 månader vi stod i det tidigare stallet) att han immiterar detta beteende för att han inte vet hur han skall uppföra sig och tror att detta är normalt.

Min fråga är nu alltså, har ni hört om detta tidigare? Tror ni att jag är ute och cyklar? Har ni egen erfarenhet om krubbitning? Jag vill jättegärna veta om ni har någon idé eller tanke om detta.!

Tacksam för svar, MVH Jennie
 
Sv: Krubbitare!?

Vi hade en luftsnappare i flera år i stallet, ingen tog efter. Han har tagit med sig beteendet från ridskolan där han stod i många år innan han kom till oss.
 
Sv: Krubbitare!?

Vi hade en luftsnappare i flera år i stallet, ingen tog efter. Han har tagit med sig beteendet från ridskolan där han stod i många år innan han kom till oss.

Hej! Tack för svar. Du tror inte att min teori om att han är ung och påverkbar kan ha med saken att göra? Jag är så orolig :/
 
Sv: Krubbitare!?

Jag har haft min häst i snart elva år och han har krubbat hela tiden, spelar ingen roll vad jag ger för tillskott eller vad han har för rutiner. Dock blir det värre när han äter...
Jag har för länge sen slutat med remmar och tillsägelser, ju mer jag bråkar desto mer krubbar han. Sätter tom in ett grimskaft i boxen för honom att dra i då det är snällare mot tänderna än att ge sig på trät i stallet.
 
Sv: Krubbitare!?

Jag hade en krubbitare och hon gick ihop med min fölunge och han stod sedan bredvid henne i 4 år utan att ta efter. :)
 
Sv: Krubbitare!?

Tack för era svar!
Jag har bytt hage, och har inte sett honom göra så i denna nya hagen, eller inne. Så jag hoppas att jag bytte i tid så att inte beteendet har blivit rotat ännu.Vi får hålla tummarna helt enkelt :) Tack för era svar!
 
Sv: Krubbitare!?

Fast smittar och smittar, det måste ju till viss del bero på vilket kynne som hästen har. En del unghästar är ju väldigt snabba på att plocka upp hyss av sina äldre kompisar, medan andra inte skulle komma på tanken att härmas. Om man märker, som i ts fall, att ett beteende man aldrig sett förut dyker upp när hästen får en ny kompis, tycker jag inte att de måste gå tillsammans.

Om inte annat förstärks säkert en ovana av att utföras i grupp, flockmentalitet osv.
 
Sv: Krubbitare!?

Fast smittar och smittar, det måste ju till viss del bero på vilket kynne som hästen har. En del unghästar är ju väldigt snabba på att plocka upp hyss av sina äldre kompisar, medan andra inte skulle komma på tanken att härmas. Om man märker, som i ts fall, att ett beteende man aldrig sett förut dyker upp när hästen får en ny kompis, tycker jag inte att de måste gå tillsammans.

Om inte annat förstärks säkert en ovana av att utföras i grupp, flockmentalitet osv.

Tack! Det är precis såhär min teori är. Min häst är väldigt påverkbar, så jag hoppas det kommer försvinna nu när jag har bytt hage. Nu går han med två ston och han verkar trivas bra där också, utan hyss. :)
 
Sv: Krubbitare!?

Svarar kort. Krubbitning kan utvecklas pga. magproblem. Kan ha med PH-värdet i magsäcken att göra. Läste någon forskningsartikel om detta, borde kunna gå att googla upp.

/V
 
Sv: Krubbitare!?

Det ska väl egentligen inte smitta men jag hade inte vågat chansa utan jag hade gjort som du och flyttat hästen till en annan hage.
 
Sv: Krubbitare!?

Fast smittar och smittar, det måste ju till viss del bero på vilket kynne som hästen har. En del unghästar är ju väldigt snabba på att plocka upp hyss av sina äldre kompisar, medan andra inte skulle komma på tanken att härmas. Om man märker, som i ts fall, att ett beteende man aldrig sett förut dyker upp när hästen får en ny kompis, tycker jag inte att de måste gå tillsammans.

Om inte annat förstärks säkert en ovana av att utföras i grupp, flockmentalitet osv.

Men det finns inga studier på hästar som stödjer din teori. Så jag tror att vi rätt tryggt kan avfärda den. Det som stör mig med den här typen av resonemang är att ägare till krubbitare får svårt att ha sina hästar med andra, då många är rädda för just denna "smitta". Helt i onödan.
 
Sv: Krubbitare!?

Krubbitning smittar inte. Orsaken till att flera hästar i samma stall kan utveckla krubbitning är dåliga rutiner, kanske dåligt foder eller långt emellan fodringarna så att hästarna står utan mat länge. Mycket spring i stallet, kort utevistelse, frånvaro av bra kompisar eller annat som gör att hästarna inte trivs kan göra att vissa individer utvecklar krubbitning.
Magsår kan vara en orsak till krubbitning. När hästen biter så frigörs endorfiner vilket dämpar smärtan i magen.
Man ska inte försöka få bort beteendet med hjälp av remmar och annat otyg. Det enda man gör är att hindra hästen att bli av med stressen och då tar den sig andra uttryck istället.
Det bästa man kan göra är att sätta en krubbitare på lösdrift med fri tillgång på bra grovfoder. I vissa fall har man sett att kraftfoder triggar igång krubbitningen eftersom det för många hästar är en stressad situation. Om en krubbitare verkligen måste få kraftfoder så ska man därför i största möjliga mån bland det med grovfodret.
 
Sv: Krubbitare!?

Det där med magsår stämmer inte. Jag har en krubbitare och han har inga som helst problem med magen. Veterinär inkopplad. Hästen mår prima.
 
Sv: Krubbitare!?

Men det finns inga studier på hästar som stödjer din teori. Så jag tror att vi rätt tryggt kan avfärda den. Det som stör mig med den här typen av resonemang är att ägare till krubbitare får svårt att ha sina hästar med andra, då många är rädda för just denna "smitta". Helt i onödan.

Jag vet det, men oavsett så har ju just ts häst visat beteendet när han gick med en kompis som krubbade. Då känns det onödigt att de går tillsammans, oavsett om han kunde det sen innan eller inte.
 
Sv: Krubbitare!?

Om man utgår från att hästar som krubbar har ont i magen så kan man ju fråga sig varför inte alla hästar som har ont i magen krubbiter?
Jag tror inte att krubbitning orsakas av magbesvär.
 
Sv: Krubbitare!?

Fast det finns flera studier som säkerställer det sambandet. Bla gjort på föl som blivit avvanda. tror även det är en studie gjorda på fullblod.

Har för mig att det var någon som gjorde en avhandling för några år sedan som tog upp det här på Buke.

Har för mig att de finns på SLU. Tror att det även finns en studie som gjorts på Pronutrin. Har även läst någon engelsk avhandling, tror den var från USA.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 929
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 121
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp