Bukefalos 28 år!

Krubbiter?

T

Throlla

Jag har en 6-årig valack som jag för första gången kom på med att krubbita idag!! :(
Han har haft en svår period i några månader förra året men har sedan i oktober 2002 levt ett "normalt" liv. Under denna period tvingades han stå endel på boxvila och gå i sjukhage och då såg jag vissa tendenser till krubbitning. Tycker att det är lite konstigt om han skulle börja krubbita nu! Vad kan man göra för att förhindra detta?
Han går i hage ca 12 h/dag med andra hästar. Han har mycket stråfoder under natten och han motioneras dagligen.
 
Kolla näringsvärdet på stråfodret. Det finns dom som inte har problem med magkatarr/magsår eller andra smärtor som kan bita för att dom får i sig förlite näring.

Pepparmynta kan vara ett alternativ eftersom det har en lungnande effekt på magen/matsmältningen.
 
Höet är analyserat och han har en "hyffsat" uträknad foderstat.
Det kan alltså vara magen som är problemet?
Slutade att ge betfor för någon månad sedan. Kan linfrö vara något som hjälper?
 
hej

krubbitning beror oftast på magsår,pröva ge han medecin som veterinären skriver ut,det blandar du i fodret.

mvh kamilla :d
 
Är det torrt hö eller hösilgae?

Slemmet som bildas när Linfrö ligger i vatten är ju bra för tarmen. Jag vet inte vad som är bäst för din häst.
 
Isåfall kan han inte stå på box för det är ju en kant runt hela boxen :smirk:
 
Ja, svårt att veta så här över internett.
;)
Dricker han tillräckligt eller tycker han att vattnet är för kallt vatten på vintern?

Du får hålla ögonen öppna och fortsätta obeservera och kanske köra uteslutningsmetoden. Testa dig fram.
Hoppas det ordnar sig.
 
Han har varit det förut och visst skulle jag kunna släppa ut honom igen (har ju lösdrift) men nu är han ju klippt och rids dessutom dagligen. :smirk:
Ursch vad jag är trött på det här... Sist han skulle säljas, våren 2002 blev han skadad och nu när han ska säljas så händer det här, hoppas att det bara var något tillfälligt... :(
 
Jo, det är ju sant.
Men det finns ett problem till: Han kan inte gå med stona :( Han har inte fattat att han är valack...
 
Bara undrar om dom går ute 24 t/d? Positivt i så fall.
Det går inte att ordna en egen hage under natten?

LIA
 
Japp, lösdriftshästarna går ute 24 h/dygn.
Jo, det finns möjlighet att ha honom själv på natten med tillgång till ligghall (det är ligghall i den hagen som stallhästarna använder dagtid).

Funderade vidare på det här med magen, finns möjligheten att det kan bero på mask?
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 742
Senast: Egonson_
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 658
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nattliga tankar och funderingar, tillika mitt första dagboksinlägg. Ursäkta om det blir rörigt. För några dagar sedan skrev jag i...
2
Svar
29
· Visningar
2 928
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 200
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp