Krubbitning

Elo

Trådstartare
Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan?

(Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har några veterinära avvikelser i den meningen; inget magsår, tänderna är ok, ingen smärta generellt)

Hästen är svår att hålla i hull då den krubbiter för varje tugga den äter och därför tar det väldigt lång tid för den att äta. Den går inte att hålla i hull på enbart silage (tröts höga energinivåer i fodret) och har tekniskt sett fri tillgång men äter inte mer än kanske 10-12kg/dygn. Hon krubbiter sig också till gaskolik flera gånger i veckan. Hon krubbiter lika mycket inne som ute. Även om man tar bort krubba, vattenhink osv så hittar hon något att bita mot.

Hon får, som sagt var, i stort sett fri tillgång på grovfoder. Ute i medelstor hage med gräsparti, skogsparti och grusad del. Hon är ute/inne ca halva dygnet var. Motioneras måttligt utifrån ålder och utbildningsgrad. Inget kraftfoder alls, utan bara lucern, mineraler och yea-sacc i krubban.

Hon visar inga andra tecken på stress/att hon inte trivs. Hon är trevlig att rida/arbeta/hantera. Hon är trevlig mot andra hästar (förutom Divan, för Divan är ful eller dryg eller nåt) både i hagen och i stallet. Hon har tidigare stått på lösdrift där hon också krubbet extremt mycket (kunde inte hålla hull, ansågs vara 'maghäst').

Så vad gör man? Vad har vi inte testat?
 
Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan?

(Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har några veterinära avvikelser i den meningen; inget magsår, tänderna är ok, ingen smärta generellt)

Hästen är svår att hålla i hull då den krubbiter för varje tugga den äter och därför tar det väldigt lång tid för den att äta. Den går inte att hålla i hull på enbart silage (tröts höga energinivåer i fodret) och har tekniskt sett fri tillgång men äter inte mer än kanske 10-12kg/dygn. Hon krubbiter sig också till gaskolik flera gånger i veckan. Hon krubbiter lika mycket inne som ute. Även om man tar bort krubba, vattenhink osv så hittar hon något att bita mot.

Hon får, som sagt var, i stort sett fri tillgång på grovfoder. Ute i medelstor hage med gräsparti, skogsparti och grusad del. Hon är ute/inne ca halva dygnet var. Motioneras måttligt utifrån ålder och utbildningsgrad. Inget kraftfoder alls, utan bara lucern, mineraler och yea-sacc i krubban.

Hon visar inga andra tecken på stress/att hon inte trivs. Hon är trevlig att rida/arbeta/hantera. Hon är trevlig mot andra hästar (förutom Divan, för Divan är ful eller dryg eller nåt) både i hagen och i stallet. Hon har tidigare stått på lösdrift där hon också krubbet extremt mycket (kunde inte hålla hull, ansågs vara 'maghäst').

Så vad gör man? Vad har vi inte testat?
Går det att ändra innemiljön på något sätt? Att boxen är i en lugnare del av stallet, att ha öppet till boxgrannar så att den kan ha social samvaro även inomhus?

Fick hon gasgolik även på lösdriften? Går det att testa en lösdrift som är en paddock paradise så att det blir mer lågaktiv rörelse i hagen?
 
Går det att ändra innemiljön på något sätt? Att boxen är i en lugnare del av stallet, att ha öppet till boxgrannar så att den kan ha social samvaro även inomhus?

Fick hon gasgolik även på lösdriften? Går det att testa en lösdrift som är en paddock paradise så att det blir mer lågaktiv rörelse i hagen?

Hon har stått med och utan boxgranne, vilket inte verkade ge nån större skillnad. Hon var inte direkt intresserad av samvaro, utan hon sover eller äter/krubbiter. Det som gjort lite skillnad är att kunna öppna fönstret ut.

Vi tolkar det som om hon fick gaskolik även där, men det omnämndes endast som "maghäst". Paddock paradise har vi inget i närheten, men oron är ju kanske att hon blir ännu svårare att hålla i hull om hon rör sig mer.
 
Veterinär är ju alltid första steget.
Är det kollat hade jag hade gett riskliolja. Det innehåller gamma-oryzanol som är naturligt anabolt och ger ökad muskeltillväxt utöver att det ju är en olja och såklart är energitätt. Det är stärkelsefritt som är bra för magsårshästar.
Gamma-oryzanol är registrerat som aptitstimulerande veterinärt i en del länder och ger ökad aptit. Det ordineras också vid magsår i många länder. Jag har sett många magsårsbenägna hästar som upprepat haft besvär och inte mer uppvisar symptom på magsår då de får riskliolja dagligen efter att veterinär avslutat behandling.
 
Har hon någon hagkompis? Är miljön stimulerande?
 
Har hon någon hagkompis? Är miljön stimulerande?
För tillfället ingen hagkompis (hagkompisen flyttade nyligen - ingen annan vill släppa ihop. Dock samma beteende med krubbitning nu som innan. (hästar i hagar på båda sidor, där hon och en fuxponny ofta hänger ihop/kliar varandra över staketet osv.

Vad i miljön skall vara stimulerande? Hon har tillgång till mat dygnet runt. Hon går i hage med gräs och träd som är relativt stor.
 
För tillfället ingen hagkompis (hagkompisen flyttade nyligen - ingen annan vill släppa ihop. Dock samma beteende med krubbitning nu som innan. (hästar i hagar på båda sidor, där hon och en fuxponny ofta hänger ihop/kliar varandra över staketet osv.

Vad i miljön skall vara stimulerande? Hon har tillgång till mat dygnet runt. Hon går i hage med gräs och träd som är relativt stor.
Tänker att om hästen står i en liten tom fyrkantshage så är det inte så konstigt om hon mår dåligt. Men om hagen är stor och varierande så är det ju bra :up:

Hästar är ju flockdjur djur och behöver närhet för att må bra. Socialt samspel, mat och sömn är deras mest basala behov. Jag hade ordnat en hagkompis. Kli över staketet är ju inte riktigt samma sak.
 
Tänker att om hästen står i en liten tom fyrkantshage så är det inte så konstigt om hon mår dåligt. Men om hagen är stor och varierande så är det ju bra :up:

Hästar är ju flockdjur djur och behöver närhet för att må bra. Socialt samspel, mat och sömn är deras mest basala behov. Jag hade ordnat en hagkompis. Kli över staketet är ju inte riktigt samma sak.

Som sagt var, samma beteende oavsett 1 kompis, 3 kompisar eller ingen. Möjligtvis är hon något lättare att hålla hull utan kompisar då hon då har möjlighet till fri tillgång ute.

Det är inte jättelätt att fixa sällskap när man står inackorderad. Jag kan inte tvinga någon annan att släppa ihop hästar.
 
Viktigt i sammanhanget är att hon INTE krubbiter sig till gaskolik. Detta är viktigt att veta.

Om det är något så är det tvärtom; att gaskoliken/magen är orsaken till krubbitandet. När man vet det är det lättare att börja i rätt ände, vilket de flesta här inne är inne på redan.

Man kan bara ändra ett stereotypt beteende genom att ändra något annat än själva beteendet. Man ska inte ta bort krubbor eller annat de tar stöd mot, tvärtom så är det bra att de krubbiter då det lindrar besvären som gör att de måste krubbita. Ingen halsrem heller.

Orala beteenden har oftast en direkt koppling till mat och mage. Hade det varit vävning och vandring hade det varit andra orsaker till beteendet.

Det KAN vara miljö som får hästen att få stressmage/magsår och då finns det utrymme för ändring MEN det kan lika bra vara att den ska ha mer lugn som att den ska ha mer stimuli. Detta måste man testa sig fram med.
Dock är jag helt överens med de övriga som sagt att man ska utreda med veterinär och med dennes hjälp testa något sorts magsårhämmande medel "bara för att" och kolla om det är något sådant.
 
Hur noga utredd är hon i mag/tarm? Tänker om det skulle vara aktuellt med en mer omfattande utredning där eller om ni redan har gjort allt?

Det låter ju som att miljön inte påverkar så mycket, och då kan man antingen tänka att beteendet är så pass inlärt att det inte kommer gå att förändra eller att det ändå finns någon magproblematik som ställer till det. Med upprepad kolik, svårigheter att hålla hull osv så tänker man ju att det kanske ändå är något i magen som ställer till problem?
 
Hur noga utredd är hon i mag/tarm? Tänker om det skulle vara aktuellt med en mer omfattande utredning där eller om ni redan har gjort allt?

Det låter ju som att miljön inte påverkar så mycket, och då kan man antingen tänka att beteendet är så pass inlärt att det inte kommer gå att förändra eller att det ändå finns någon magproblematik som ställer till det. Med upprepad kolik, svårigheter att hålla hull osv så tänker man ju att det kanske ändå är något i magen som ställer till problem?

Har ju liksom litat på att veterinär gjort sitt jobb. Fick som svar att hon inte hade magsår (just nu/då) och ingen egentlig påpekan om att ytterligare utredning behövdes. Krubbitningen startade efter ett rejält kolikanfall där hon blev stående på klinik i flera veckor.

Men ja, det blir väl att söka veterinär igen och be om vidare utredning själva.
 
Viktigt i sammanhanget är att hon INTE krubbiter sig till gaskolik. Detta är viktigt att veta.

Om det är något så är det tvärtom; att gaskoliken/magen är orsaken till krubbitandet. När man vet det är det lättare att börja i rätt ände, vilket de flesta här inne är inne på redan.

jag vet det här egentligen men det finns ett jobbigt mönster:

Om hästen får gå in i boxen och äta (och därmed äter+ krubbiter) svullnar hon i magen, börjar skjuta rygg, hugger mot magen, börjar piska med svansen osv osv. Om man serverar samma mat när hon står uppbunden på gången (där hon inte kan krubbita) får hon inga tecken på kolik.

(detta upptäcktes av slump; vill att hon ska ha nåt i magen innan motion, pga hennes mage. Oftast skedde detta genom att släppa in henne i boxen innan man gör iordning henne där hon får äta lite lucernhack. Några gånger har jag istället gett henne hacket för hand på gången i stället och någon form av mönster blev det ju. Även om det kan vara ren slump).
 
jag vet det här egentligen men det finns ett jobbigt mönster:

Om hästen får gå in i boxen och äta (och därmed äter+ krubbiter) svullnar hon i magen, börjar skjuta rygg, hugger mot magen, börjar piska med svansen osv osv. Om man serverar samma mat när hon står uppbunden på gången (där hon inte kan krubbita) får hon inga tecken på kolik.

(detta upptäcktes av slump; vill att hon ska ha nåt i magen innan motion, pga hennes mage. Oftast skedde detta genom att släppa in henne i boxen innan man gör iordning henne där hon får äta lite lucernhack. Några gånger har jag istället gett henne hacket för hand på gången i stället och någon form av mönster blev det ju. Även om det kan vara ren slump).

Du vet att det egentligen är så men tar ändå bort krubbor och hennes förmåga att utöva beteendet? Du förstår väl att det inte kan anses vara till hästens fördel?

Jag skulle se det från andra hållet. I boxen är hon så stressad att eventuellt magsår gör sig påmint och hon måste krubbita för att få det att försvinna men det går inte då problemet är större än hon kan häva. Det gör så ont att hon biter mot magen.

I gången känner hon inte samma stress och således är magen lugn och hon får inte samma symptom.
 
Du vet att det egentligen är så men tar ändå bort krubbor och hennes förmåga att utöva beteendet? Du förstår väl att det inte kan anses vara till hästens fördel?

Jag skulle se det från andra hållet. I boxen är hon så stressad att eventuellt magsår gör sig påmint och hon måste krubbita för att få det att försvinna men det går inte då problemet är större än hon kan häva. Det gör så ont att hon biter mot magen.

I gången känner hon inte samma stress och således är magen lugn och hon får inte samma symptom.

Jag har inte sagt att jag tagit bort krubba? Eller förmågan att utöva beteendet (förutom de gånger jag matat henne för hand). Krubban har gått sönder (hon drog ner den) och då började hon krubbita mot alla möjliga ställen (som inte var så bra - tex fläkte hon upp en vass metallkant och bet mot :nailbiting:)
 
En mycket dum fråga kanske?
Har en inte krubbitarremmar längre, modell stigläder löst spänt runt halsen?
För hundra år sedan hade vi det på en märr som annars svalt ihjäl trots att hon gick på bete. Idag borde hon säkert ha utretts men det hindrade henne åtminstone från att dö av svält.
 
En mycket dum fråga kanske?
Har en inte krubbitarremmar längre, modell stigläder löst spänt runt halsen?
För hundra år sedan hade vi det på en märr som annars svalt ihjäl trots att hon gick på bete. Idag borde hon säkert ha utretts men det hindrade henne åtminstone från att dö av svält.

Inget hindrande av beteendet ska ske. Detta är enligt de, som vet mycket om stereotypa beteenden, djurplågeri.
 
Hon krubbiter lika mycket inne som ute. Även om man tar bort krubba, vattenhink osv så hittar hon något att bita mot.

Detta, skulle jag säga, betyder att du tagit bort krubba, vattenhink osv. Hur kan jag tolka det på annat vis?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
13 897
Senast: warg
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 777
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 754
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp