KRUBBITNING!!

J

Just_me

hur pass "smittsamt" är krubbitning?
räker det med att hästen ser en annan som gör det??

/me & bellis :confused: :confused: :confused:
 
det är nog inte så vanligt men min ena häst tar efter när det gäller krubbitning och äta staket. :devil:
 
Krubbitning är inte smitsamt.

Hästar krubbiter för att de inte får utlopp för sina naturliga behov, (födosökande, sällskap, springa) de kan oxå göra det för att de är stressade.

Så folk säger att det smittar för att många hästar kan börja krubbita i samma stall, pga att de har för dålig hästhållning i stallet och hästen mår dåligt..

så om din häst börjar krubbita så är det inte för att den "smittats" utan för att den hålls i en alltför onaturlig miljö.
 
Det är en myt att krubbitning är smittsamt, anledningen till att flera hästar i samma stall kan ha den ovanan beror helt enkelt på hästhållningen... hästen får inte utlopp för sina naturliga behov och börjar med en stereotypi...
 
alltså,min ponny har inte börjat krubbita men det är en annan häst i stallet men han är oxå uttråkad och så,men jag tror inte det är någon fara........
det var inte så länge sen jag flyttade dit,vill ju bara min ponnys bästa! :)
 
Jo, jeg tror det kan være smittsomt! Men det kommer mye an på hesten, ikke alle hester tar etter like lett.

På stallen hvor min hest står, er det en kaldblods som var VELDIG krybbebiter da han kom, og nå har han nesten sluttet. Mens en unghest tok etter han med én gang han så det! Og dette er en bra stall, store bokser, og hestene går ute sammen i store paddocker 12 timer hver dag.
 
Ta kontakt med tidningen Ridsport. Dom hade en jätteintressant artikel för något år sedan som handlade om krubbitning och nya rön ang detta. "Man" ansåg att det hade med störningar i hästens mage att göra och att den helt enkelt börjar krubbita för att lindra smärtan. I samarbete med några veterinärer hade man tagit fram någon slags magmedicin och alla hästarna i försöket, som fick den här medicinen, slutade att krubbita.
Detta var i England, tror jag.

Jag kommer inte ihåg alla detaljer faktiskt, men Ridsportredaktionen brukar vara väldigt hjälpsam med att rota rätt på artiklar åt en, om man ringer och frågar!
 
Så har jag också lärt mig.
Dessutom har jag aldrig sett en häst som trivts med sitt liv börja krubbita.

Men har man en konvalescent som står på boxvila, då bör man ju låta bli att ställa den bredvid stallets krubbitare.
 
Oj!! :eek:

Det måste jag gärva ned mig lite till i. Vilket bra tips!! Någon som har koll på vad det var för medel och om det finns att köpa?
 
Enligt den Norske veterinären A. Thoresen så krubbiter hästen för att frigöra endorfiner, en smärtlindring för att döva obehaget som hästen har i sin mage.

Många gånger magsår eller katarr som orsakas av stress, bristande näringsvärden i fodret eller felbalanserade foderstater.

Det smittar på så sätt att dom utlösande faktorerna kan påverka flera hästar i samma dvs. stall, skötsel, miljö, foder, träning, näring, vatten osv.
 
Ja det låter ju faktiskt väldigt troligt, i o med att krubbitning utförs när hästen har tråkigt - stressad av att stå instängd - dålig miljö - onormala hästförhållanden. Såna här saker leder ju ofta till stress - magproblem och därifrån uppkommer krubbitningen bland annat.

Vet hästar som kommit från "dåliga" ställen som krubbitit, vävt, boxvandrat, haft mugg och andra syptom som slutat elelr blivit friska bara de fått en bättre miljö.
 
tack för alla svar!

tror inte hon tar efter,hon har inte gjort det än & börjar hon är det bara på med krubbitarrem & crubnix och sen ut i hagen dygnet runt!

me & bellis :D :D :D :D :D
 
Låter intressant och troligt, för länge sedan hade jag ett halvblod i ett stall, en tjej blev fodervärd på ett fullblod som krubbet när hon fick hem den (hon visste om det). Vi trodde att det skulle gå över eftersom hästarna gick ute från sju på morgonen till sent på kvällen men han stod till och med och bet i stolparna ute på sommarebetet... Men ialla fall mitt halvblod hade tidigare innan jag köpte honom stått i stressig miljö och jag har hört att han krubbet då men hade inte gjort det de tre åren jag hade ahft honom men när han träffade på den som krubbet så började han ta efter ibland när han hade tråkigt, ung som om han blev påmind om hur det var. Men inte så allvarligt och på sommaren glömde han bort det igen när han gick ute. Hm rörigt...
Det som är mer intressant är varför så få travare har detta symtom (de har andra i stället) medans en stor del av rid och galopphästar drabbas?!
 
Intressant.

MEN - säg att resonemanget att hästen krubbiter pga magsårssmärta stämmer, är det då rätt att ge en magsårsmedicin? Ja, naturligtvis ska hästen behandlas, men den allra viktigaste åtgärden är naturligtvis att förbättra hästens miljö. Och då är man tillbaka på den vanliga krubbitarjargongen, mer grovfoder, mer utevistelse, mindre stress... osv. Att bara ge medicin (Pronutrin heter den) är som att sätta på krubbitarrem - man döljer symptomen på psykisk/utfodringsfysiologisk ohälsa.

Personligen tror jag inte att man kan säga att krubbitning är en följd av magsår. Endorfinerna lindrar även själslig smärta och de faktorer som orsakar stereotypa beteenden överensstämmer i mångt och mycket med orsakerna till magsår. Alltså - en felaktig miljö/utfodring kan leda till ett eller båda av magsår och krubbitning. Tror jag.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 876
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter En av de äldsta hästarna i startfältet för årets världscupfinal är Catch Me Not S. Hans ryttare Peder Fredricson ser fram emot en...
Svar
0
· Visningar
106
Senast: Gunnar
·
Övr. Djur Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: Sassy
·
Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
10 787
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp