Krubbskrammel

Piek

Trådstartare
Vad ger ni som krubbskrammel? Hästen behöver något för att få i sig mineraler och hovtillskott. Har nu gett en näve lucernhack och en näve med någon müsli från st hippolyt. Müslin fick vi ärva när en annan häst i stallet togs bort i början av sommaren, så det valet baseras helt på gott. Ger jag bara lucern lämnas mineralerna.

Jag vill ge en sak för att ha det så smidigt som möjligt och förvaringsbrist i stallet. Behoven täcks helt av höet+mineraler. Det behöver vara godare än havre ex. vad ska jag hitta på? 😊
 
Är det bara krubbskrammel kan du nästan köpa vad som helst som hästen tycker är gott ☺️ Vi har Granngårdens egna orginal pellets är min farbror som mest bara får för att det andra får. Sen får han betfiber mash som han älskar.
 
Jag ger lusern hack och müsli (köper den som ser godast ut på granngården 😁)

Jag gav ett tag Low Starch Muesli för det är müsli och hack i ett. Men det var för lite hack enligt ena stoet så då ville hon inte äta upp.
 
Mash är suveränt. Kan ju bli "endel" i gruppen även om du bara ger en liten näve pga vattnet. Behöver bara blötläggas ca 15 min så ingenting man direkt behöver tänka på där heller.
 
Jag håller med om mash! Jag ger en liten mängd för att blanda i mineraler och annat jag behöver dölja - det behövs bara några dl. Jag har varmvatten i stallet, men det går bra att blanda med kallvatten med.
 
Jag har Swedfed All-In, det är en mash som hästarna tycker vansinnigt gott. Jag gillar att det är svenska ingredienser och spannmålsfritt. Blandar med kallvatten.

Min har också gillar Agrobs mash, Krafft Low Starch, och betfor som skrammel.
 
Vad ger ni som krubbskrammel? Hästen behöver något för att få i sig mineraler och hovtillskott. Har nu gett en näve lucernhack och en näve med någon müsli från st hippolyt. Müslin fick vi ärva när en annan häst i stallet togs bort i början av sommaren, så det valet baseras helt på gott. Ger jag bara lucern lämnas mineralerna.

Jag vill ge en sak för att ha det så smidigt som möjligt och förvaringsbrist i stallet. Behoven täcks helt av höet+mineraler. Det behöver vara godare än havre ex. vad ska jag hitta på? 😊
Hippo mash är suverän att gömma mineraler och tillskott i. Hippo Musli funkar också fint.
 
Vad ger ni som krubbskrammel? Hästen behöver något för att få i sig mineraler och hovtillskott. Har nu gett en näve lucernhack och en näve med någon müsli från st hippolyt. Müslin fick vi ärva när en annan häst i stallet togs bort i början av sommaren, så det valet baseras helt på gott. Ger jag bara lucern lämnas mineralerna.

Jag vill ge en sak för att ha det så smidigt som möjligt och förvaringsbrist i stallet. Behoven täcks helt av höet+mineraler. Det behöver vara godare än havre ex. vad ska jag hitta på? 😊
Jag gömmer alla eventuella tillskott hästarna behöver få i sig i mash. Funkar finfint.
 
Min häst är jättepetig. Det får absolut inte blandas nått i mashen. Då rör hon den inte. Det går inte att ge tillskott i pulverform torrt om det ges ihop med pellets eller nått annat torrt, för det hamnar på botten på krubban och hon är inte den som står och slickar tallriken om man säger så. Jag fuktar lite lätt så det precis håller ihop pellets och pulver. Men det får inte bli för blött för då rör hon det inte. Det bästa har varit att blanda med nått kladdigt, typ b-vitamin. Blir perfekt konsistens. Betfor är heller ingen idé. Det avskyr hon.
 
Jag har Swedfed All-In, det är en mash som hästarna tycker vansinnigt gott. Jag gillar att det är svenska ingredienser och spannmålsfritt. Blandar med kallvatten.

Min har också gillar Agrobs mash, Krafft Low Starch, och betfor som skrammel.

Det tänkte jag köpa nästa gång om jag inte fortsätter med örterna han äter nu som han är helt galen i 😅

St Hippolyts Glyxx mash får man i mina hästar i stort sett vad som helst med. 😊.

Det har varit min go to när min häst varit lite kinkig (pga får allt salt i maten). 1 dl lägger jag till och saken är löst.


@Piek
Annars äter min året runt 1 dl svensk gräspellets utan tillskott från Salsa. Hade han ätit alla tillskott utan knussel hade jag bara gett det.

Just nu har han börjat äta 1 dl örtblandning och han är helt galen i den så någon ört/krydda kanske hjälpt annars?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 240
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 328
Senast: Alexandra_W
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 875
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp