Krukväxter som överlever året runt

TheRedLightning

Trådstartare
Vad finns det för fina krukväxter som överlever ute året runt?
Jag sitter och försöker läsa på lite om det där, hittar några som överlever ute i frostfria uterum där det är ljust osv.
Funderar på om det finns några växter som kan överleva i uterum men där det kan bli frost i också, dvs de inte är frostfria.

Finns det några växter som är väldigt lätthanterliga när det gäller det biten (och gärna ser snygga ut)? Känner att jag har noll koll på detta då jag inte riktigt satt mig in i det. 🙈 😅
 
Jag vet inte men följer gärna tråden!

Min mynta har överlevt vintern ute. Men den vissnar ju å andra sidan ner helt och ser inte fin ut på vintern. Men kommer igen nu.
 
Hur vet man om en murgröna är härdad? Vintergrön buske? Vilka typer av buskar är det?
Man härdar växterna själv, det innebär att gradvis låta dem vänja sig vid kylan. Vill du ha murgröna är det säkrast att köpa den i trädgårdsbutik skulle jag tro. Inte någonstans där de bara säljer krukväxter.
Oj, det finns massor! Det betyder bara att de inte fäller bladen, du får googla eller fråga vad som finns tillgängligt där du bor. :) Tujor är också fina i kruka tycker jag och verkar trivas rätt bra så.
 
Man härdar växterna själv, det innebär att gradvis låta dem vänja sig vid kylan. Vill du ha murgröna är det säkrast att köpa den i trädgårdsbutik skulle jag tro. Inte någonstans där de bara säljer krukväxter.
Oj, det finns massor! Det betyder bara att de inte fäller bladen, du får googla eller fråga vad som finns tillgängligt där du bor. :) Tujor är också fina i kruka tycker jag och verkar trivas rätt bra så.
Det är just det där, så mycket att tänka på. Jag har helt kommit av mig då jag inte längre är så insatt. Ett tag var jag det men inte längre och så fick jag förfrågan till att hjälpa till och välja, kände att det var dax att uppfriska kunskaperna igen. :p
 
Jag har rätt mycket perenner i kruka på balkongen, och en hel del har överlevt även denna vinter med perioder av -10°C. Får du bara "några" minusgrader borde mycket i form av ormbunkar, murgröna, funkia, fuschia, jordgubbar och smultron, akleja mm må alldeles utmärkt. Vilken typ av växter är du ute efter? Hur ska de se ut? Hur är växtläget på sommaren? (Stekande sol, skugga, morgon- eller kvällssol?)
 
Jag har rätt mycket perenner i kruka på balkongen, och en hel del har överlevt även denna vinter med perioder av -10°C. Får du bara "några" minusgrader borde mycket i form av ormbunkar, murgröna, funkia, fuschia, jordgubbar och smultron, akleja mm må alldeles utmärkt. Vilken typ av växter är du ute efter? Hur ska de se ut? Hur är växtläget på sommaren? (Stekande sol, skugga, morgon- eller kvällssol?)
Oj, det är svårt. Nu minns jag inte riktigt hur solen gick, men misstänker att det är sol i princip hela dan. 🙈

Någon växt som gör sig fin i kruka och överlever vintern t ex. genom att stå i en inglasat uterum som kan bli frost i.
 
Slutade med att vi körde på lite sommarblommor i en kruka.

D1EE3911-F762-4545-99C8-B795B239C7E1.jpeg
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Twihard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 559
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp