Krupp - eller vad?

Blueberry

Trådstartare
När jag var 18 fick jag krupp.
Det var oerhört otäckt, jag fick tack och lov hjälp snabbt eftersom min bror ringde 112 (jag fick åka ambulans till vc (150 meter :angel:) och blev undersökt, läkaren konstaterade krupp och jag fick medicin (adrenalin och kortison, om jag inte minns helt fel)). Sedan dess har jag inte haft något anfall - förrän nu i kväll.

Det är över 10 år sedan jag var 18, men jag kände igen det ganska omedelbart. Det är fruktansvärt, paniken i att inte kunna andas in mer än i bästa fall någon procent av ett normalt andetag... Fy! :crazy::(:cry:

Jag har pratat med sjukvårdsupplysningen, som bland annat sa att jag borde gå till vc på måndag och försöka få medicin utskriven (och att jag ska se till att förnya så att jag alltid har hemma). Tänker dock att det kan bli ganska svårt att för det första få en läkare att tro på mig när jag som snart 30-åring säger att jag fått ett kruppanfall och för det andra få medicin utskriven "bara sådär".

Är det någon annan bukefalist som har fått krupp som vuxen?
Och om det inte är krupp, vad är det då?
Jag hade återkommande kruppanfall när jag var liten också, om det har någon betydelse.
 
Saknar erfarenhet men borde de inte kunna se i din journal att du haft krupp för 10 år sedan? Du borde ju bara kunna säga att du känner igen känslan du hade då? Det borde ju inte vara några bekymmer att få hjälp då tycker jag.
 
När jag var 18 fick jag krupp.
Det var oerhört otäckt, jag fick tack och lov hjälp snabbt eftersom min bror ringde 112 (jag fick åka ambulans till vc (150 meter :angel:) och blev undersökt, läkaren konstaterade krupp och jag fick medicin (adrenalin och kortison, om jag inte minns helt fel)). Sedan dess har jag inte haft något anfall - förrän nu i kväll.

Det är över 10 år sedan jag var 18, men jag kände igen det ganska omedelbart. Det är fruktansvärt, paniken i att inte kunna andas in mer än i bästa fall någon procent av ett normalt andetag... Fy! :crazy::(:cry:

Jag har pratat med sjukvårdsupplysningen, som bland annat sa att jag borde gå till vc på måndag och försöka få medicin utskriven (och att jag ska se till att förnya så att jag alltid har hemma). Tänker dock att det kan bli ganska svårt att för det första få en läkare att tro på mig när jag som snart 30-åring säger att jag fått ett kruppanfall och för det andra få medicin utskriven "bara sådär".

Är det någon annan bukefalist som har fått krupp som vuxen?
Och om det inte är krupp, vad är det då?
Jag hade återkommande kruppanfall när jag var liten också, om det har någon betydelse.

Varför skulle en läkare tro att du ljuger om du berättar att du plötsligt fått andnöd? Såklart dom måste ta det på allvar!
Framförallt när du berättar att du hade likadant för 10 år sedan och fick åka in akut.
 
"Äkta" krupp är egentligen samma sak som difteri, det borde du vara vaccinerad mot.
Falsk krupp?
Struplocksinflammation (epiglottit)?
Astma?

Tack för alternativ :bow:

Astma är väl när man har svårt att andas ut?

Vad är det för skillnad på hur krupp och falsk krupp beter sig?
 
Astma är väl när man har svårt att andas ut?

Astma kan liknas med att man andas IN genom ett smalt sugrör. Alltså har man svårt att andas IN. Man kan också få problem med hosta.

Jag har problem med mina luftrör och får "kruppliknande" hosta när jag blir förskyld. Alltså "skällande hosta". Låter förskräckligt och man skrämmer ihjäl sin omgivning ;)

Jag får också "förkylningsastma" och "köldastma". Vid förkylningar får jag ta astmamedicin för att kunna andas. När det är kallt ute så får jag problem med hostattacker och rosslingar.

Dessutom är jag doftöverkänslig och får då astmaliknande reaktioner - doftöverkänsligheten är värst eftersom det inte finns några mediciner som jag kan ta. Det är inte kul att få totalt andnöd pga folk ska dränka in sig i dofter...

/Lizzie
 
Astma kan liknas med att man andas IN genom ett smalt sugrör. Alltså har man svårt att andas IN. Man kan också få problem med hosta.

Jag har problem med mina luftrör och får "kruppliknande" hosta när jag blir förskyld. Alltså "skällande hosta". Låter förskräckligt och man skrämmer ihjäl sin omgivning ;)

Jag får också "förkylningsastma" och "köldastma". Vid förkylningar får jag ta astmamedicin för att kunna andas. När det är kallt ute så får jag problem med hostattacker och rosslingar.

Dessutom är jag doftöverkänslig och får då astmaliknande reaktioner - doftöverkänsligheten är värst eftersom det inte finns några mediciner som jag kan ta. Det är inte kul att få totalt andnöd pga folk ska dränka in sig i dofter...

/Lizzie


Jag förtydligar med att man har svårigheter att andas ut också, alltså inte bara in.

/Lizzie
 
Tack för alternativ :bow:

Astma är väl när man har svårt att andas ut?

Vad är det för skillnad på hur krupp och falsk krupp beter sig?

Stämmer, när det gäller astma, men det kan också bli svårt att andas in.

Falsk krupp - eller pseudokrupp - drabbar barn, ofta efter en virusinfektion i luftvägarna. Det handlar om att luftvägarna svullnar.
Difteri har blivit så sällsynt att man faktiskt har börjat kalla falsk krupp för bara krupp.

Jag skulle utifrån min ortopediska synvinkel gissa på epiglottit, svullet och inflammerat struplock.

Det finns säkert de som kan mer om detta här på forumet.
 
Jag skulle utifrån min ortopediska synvinkel gissa på epiglottit, svullet och inflammerat struplock.

Tror inte jag. Epiglottit är livshotande och man skickas INTE hem så som TS beskriver att man gjorde för 10-talet år sedan.

Jag har inte hört talas om falsk krupp hos vuxna men det kan väl säkert finnas.

Annars kan ju astma eller panikångestattack vara förklaringar till akuta andningssvårigheter hos vuxna.
Eller en akut retning på stämband eller möjligen struplock av "främmande kropp".
Jag lyckades en gång sätta ett korn till en punschpralin i halsen. Fick ordentlig andnöd även om jag insåg att det inte är fysiskt möjligt att kvävas av ett sådant korn.
 
Tror inte jag. Epiglottit är livshotande och man skickas INTE hem så som TS beskriver att man gjorde för 10-talet år sedan.

Jag har inte hört talas om falsk krupp hos vuxna men det kan väl säkert finnas.

Annars kan ju astma eller panikångestattack vara förklaringar till akuta andningssvårigheter hos vuxna.
Eller en akut retning på stämband eller möjligen struplock av "främmande kropp".
Jag lyckades en gång sätta ett korn till en punschpralin i halsen. Fick ordentlig andnöd även om jag insåg att det inte är fysiskt möjligt att kvävas av ett sådant korn.

Tack. Du har nog bättre koll här :-)
 
När jag har astma (förkylnings- och ansträngningsastma) känns det som jag inte får ner luften i lungorna. Har aldrig känt igen beskrivningen av att man inte kan andas ut. Känns som om luften stannar halvbägs och inte kommer ner i lungorna. Hostar massor, den där skällande hostan som någon annan beskrev.
 
Astma kan variera ganska mycket. För mig (förkylnings- köld- och ansträngningsastma) är det största problemet att det gör fruktansvärt ont i luftvägarna, dessutom får jag ihållande slemhosta. Andra får mer akut andnöd "som att andas genom ett sugrör" eller pipande andning.
 
Jahapp.
Nu hände det igen.

Hostade lite (har varit lite förkyld i några dagar, med plötsliga hostattacker med tjockt slem), tänkte kväva hostan med lite vatten. Svalde vattnet, det gick någon sekund och sen ba: SNÖRP!

Trångt att andas, och ganska snart slut på luft.
Sedan värre: Kunde inte andas in alls. Kunde inte andas ut alls. Började bli lite yr.
Provade att öppna fönstret, funkade inte, lyckades till slut svälja, vilket gav utrymme för ett litet väsande andetag. Efter en (evighetslång) stund kunde jag ta ett till. Sedan andas ut, för första gången på alldeles för länge.
Sen var det över.
Herregud.

Skräckslagna kollegor är en kraftig underdrift.
Blir uppringd av VC om några minuter.
 
Jahapp.
Nu hände det igen.

Hostade lite (har varit lite förkyld i några dagar, med plötsliga hostattacker med tjockt slem), tänkte kväva hostan med lite vatten. Svalde vattnet, det gick någon sekund och sen ba: SNÖRP!

Trångt att andas, och ganska snart slut på luft.
Sedan värre: Kunde inte andas in alls. Kunde inte andas ut alls. Började bli lite yr.
Provade att öppna fönstret, funkade inte, lyckades till slut svälja, vilket gav utrymme för ett litet väsande andetag. Efter en (evighetslång) stund kunde jag ta ett till. Sedan andas ut, för första gången på alldeles för länge.
Sen var det över.
Herregud.

Skräckslagna kollegor är en kraftig underdrift.
Blir uppringd av VC om några minuter.

Laryngospasm, kanske?
Det har jag fått någon gång när jag fått en vattendroppe (när jag drack vatten) i fel strupe.
Härom dagen fick en av vår personal det. Gick förstås över av sig självt efter en stund.
 
Tror inte jag. Epiglottit är livshotande och man skickas INTE hem så som TS beskriver att man gjorde för 10-talet år sedan.

Jag har inte hört talas om falsk krupp hos vuxna men det kan väl säkert finnas.

Annars kan ju astma eller panikångestattack vara förklaringar till akuta andningssvårigheter hos vuxna.
Eller en akut retning på stämband eller möjligen struplock av "främmande kropp".
Jag lyckades en gång sätta ett korn till en punschpralin i halsen. Fick ordentlig andnöd även om jag insåg att det inte är fysiskt möjligt att kvävas av ett sådant korn.

Mamma har haft det. Hon fick åka med syrgastub i handen på sjukhuset.
 
Fick inhalator.
Lungor och hjärta lät fint, blodtrycket var utmärkt. Ingen mer utredning än så.
 
Laryngospasm, kanske?
Det har jag fått någon gång när jag fått en vattendroppe (när jag drack vatten) i fel strupe.
Härom dagen fick en av vår personal det. Gick förstås över av sig självt efter en stund.
Laryngospasm är nog min bästa gissning också.
 
Hej fick diagnos av läkare falsk krupp för första gången när jag var 46.
Så visst kan man få det som vuxen.
Själv trodde jag att det var astman som spökade.
Fick betapred o lepheton för att underlätta .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 431
Senast: Hazel
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 574
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 616
Senast: tott
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 489
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp