"krusar" ihop sig...

G

Gifted

En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så springer jag fortare, det är nog det hon där uppe vill. vill jag ha roligt så springer jag fortare osv. ni förstår typen.

Har haft henne i snart två år, men hon har varit ridhäst i fyra-fem-sex år. dock aldrig riktigt tränad eller så, var en 12-årig tjej som hade henne först som hopphäst. fort - över -fort vaddå dressyr??

I våras hade vi kommit till punkten då det gick lagom fort i alla gångarter i skogen, kunde galoppera och sedan skritta på lång tyglar utan att hon drog eller började tjafsa om tempot.
På banan gick det också bra, gick i form i skritt och trav, kunde galoppera på volt utan att lägga sig och utan att bråka järnet med mig. hon var mer tillfreds när hon visste vad som väntades av henne och jag var lycklig. allt gick åt rätt håll, åsså pang. i sommras tyckte jag att hon kändes lite ojämn när jag red, folk sa att det var i mitt huvud, åkte till klinik iaf, kotledsinflammation båda fram.. :cry:

Vi vilade och hon blev bra efter en sprutning, vet var imponerad, hade verkligen inte trott det. hon sattes igång mycket försiktigt. är livrädd att orsaka att ngt blir fel igen. nu är hon igång rids i skogen 3 dagar i veckan och på bana 1 dag. som regel ibland blir det mer skogen och ibland blir det lite nh någon kväll osv. jag jobbar mycket och är dessutom mörkrädd så min medryttare rider i skogen i alla gångarter 2 dagar i veckan. (jag rider alltså bara typ 2 dagar/vecka)
Vi har sakta med säkert kommit tillbaka till att det faktiskt är trevligt att ta det lungt, oftast är hon lugn i skogen med några undantag, på banan är det till och från. jag har inga krav direkt men hon är väldigt "på".

Nu till problemet. i skritt går hon fint i form gör bra halter óch halvhalter. skäkelvikning och öppna fungerar också smärtfritt. är en avslappnad och samarbetsvillig häst helt enkelt.
men i traven funkar det inte som jag vill. i höger varv går hon bra tar fint stöd och balanserar upp sig bra, större och lite mindre stora volter. I vänster däremot så krusar hon ihop sig något så kopiöst, nosen är nästán vid min v. skänkel vare sig jag har långa eller korta tyglar. har jag mycket stöd på ytter tygel så går näsan in i bogen, om jag driver för att få henne att öka så hamnar bakbenen långt bakom oss och näsan i vädret alternativt bakbenen kommer in under och nosen är oförändrad i bogen/vid skänkeln. tänk rollkur så ser ni det framför er. självklart är det inte rollkur jag rider eller strävar efter eller något sånt alls. Det är bara hon som verkar vilja det.:confused:


Jag kräver inget omöjligt av henne, det jag vill är att hon ska lyssna på mig och får jag ett varv på volten i ärlig form så är jag nöjd, vi ska inte tävla eller så utan bara samarbeta och ha roligt. hon älskar att göra rätt och älskar att jobba, men vi är i ett moment 22. hon gör vad hon tror är rätt, jag försöker förklara något som hon inte förstår... osv. vi blir aldrig arga på varandra men jag blir så trött på att ideerna är slut. på rakt spår fungerar det okej några steg. brukar ge mig och göra ngt annat efter några steg i ärlig form, typ sakta av, byta varv osv. galoppera på bana har vi bara gjort några gånger sedan hon kom igång, galoppfattningen blir bra ibland om hon inte stressar, sedan blir det bara hej kom och hjälp. tror inte hon har musklerna än och därför har jag låtit det vara. det är något som får tränas i skogen så länge, när hon orkar öka och minska galoppen i skogen på rakt spår och gör det utan eld i svansen så tar jag in det även på banan.

Oj vad långt det blev. problemet är fetstilat om det är någon som inte orkar läsa alltihop. men något tips på hur jag ska göra???
Jag har kört fast. vi gör mycket annat roligt tillsammans också men det känns som om det här är ett problem som vi måste lösa för att kunna jobba vidare...
har planer på en tränare men hon har inte tid förrän framåt mars, så kanske något litet råd?

Ps. hon är kollad av vet i dec. i samband med uppförsäkring, kollas (och behandlas vid behov) av ET var fjärde vecka, så nej hon har inte ont.
 
Sv: "krusar" ihop sig...

Det låter på dig som att klassisk ridning, (barock) skulle kunna vara något. Ofta är det en intressant aproach för personer som har "problem hästar", då både klassisk och barock fokuserar på en kommunikation - avslappning, snarare än "fin form". Läs lite under klassisk ridning, se om du kan finna intresse i den aspekteten av ridning, och ställ i sådant fall din fråga där :)

(övrigt är det tipset jag skulle ge, att inte ge ett stöd när hästen krullar ihop sig, utan tvinga hästen att söka ett stöd frammåt/nedåt, men det är ju inte riktigt så enkelt, rider du för en tränare? det är svårt att avgöra vilket spår som är bäst att ta, utan att ha sett hästen live)
 
Sv: "krusar" ihop sig...

tack för svaret :)
Jag har varit inne lite på dom tankarna med att "byta" till klassisk ridning men efter vad jag har hittat om tränare och liknande så är det inte det lättaste att hitta häromkring, speciellt då fröken hatar transport, så jag vill ju helst ha någon som kommer till mig. men jag ska finula vidare. Man kan kanske åka på någon helgkurs eller så mot sommaren.. då slipper hon åka mycket på samma dag..

Att inte ge något stöd alls ger ingen effekt, hon går där hon går och är "nöjd" om jag släpper på tyglarna och samtidigt driver så går hon kvar, om jag även slutar driva så går hon kvar en stund innan hon inser att jag inte bestämmer längre och då far hon iväg i högsta fart eller stannar, beroende på humör.
En vanlig tränare är påtänkt men hon hade inte tid förrän längre fram i vår, samtidigt som jag är lite tveksam eftersom hon är väldigt "engelsk".

Jaja, vi får väl traggla vidare och se om vi kan komma runt det här.. försöker ju att alltid byta övning/sluta när hon gör rätt, så hon måste väl förstå någon gång... tycker man iaf.
 
Sv: "krusar" ihop sig...

Klassisk/akademisk ridkonst är bra för alla hästar, skulle jag vilja påstå.
I TS fall funkar det säkert jättebra att börja rida akademiskt, men problemet är ju ett grundproblem som går att lösa även på andra sätt.

I egenskap av moderator på Klassisk Ridkonst har jag tagit bort tråden därifrån, just eftersom jag inte anser att frågan är specifik för akademisk/klassisk ridkonst. Dessutom tror jag att TS kommer att få fler svar på sina frågor här, under Ridning.
 
Sv: "krusar" ihop sig...

Det håller jag med om :) var bara mitt personliga tips utifrån de erfarenheter jag har och vad ts berättade om sig och sin häst.

till TS: tar hon förhållande hjälper från sits?
 
Sv: "krusar" ihop sig...

hon tar förhållning för sitsen, men mer som samling än som "saktare".
från skritt funkar det att göra halt för sitsen, från trav är det svårare då hon gärna tolkar det som "samla ihop och gå fortare" men det har mest att göra med att hon gärna tolkar allt som fortare om hon är det minsta tveksam till vad jag egentligen vill, och när jag gör halt för sitsen i skritt så blir det en mycket samlad halt, då första reaktionen är "samla ihop". Med röstkommando samtidigt som sitsen så är det inga problem, oavsett gångart. (om hon inte har stressat upp sig till tusen, då behövs tygeln också)

Hon försöker alltid, vilket gör mig än mer frustrerad eftersom det uppenbarligen är ett missförstånd som leder till detta beteende i v. varv. Men vad kan jag göra??
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
7 913
Senast: Marvin
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp