Krydda kyckling

Jamtland

Trådstartare
Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp!

När kycklingen är stekt och kryddad så ska jag tillsätta broccoli och kokosmjölk/ creme fraiche om det spelar någon roll.
 
Vitlök och diverse grönt? Apelsinskal/klyftor och senap? Sweet chili? Curry och paprika eller chili? Kyckling är tacksamt att krydda med nästan vad som helst ju. :)

Ja, jag använder den kryddning som resten av rätten ska ha sen. Massa örtkryddor, gärna i en kryddolja som man låter kycklingen dra i när den är stekt. Eller ett par olika milda chilisorter (ancho, pasilla och liknande). Eller något fruktigt och syrligt; sumak, en skvätt balsamvinäger, lite citron-eller limezest och en dutt socker. Kyckling i sig smakar ju sällan något direkt.
 
Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp!

När kycklingen är stekt och kryddad så ska jag tillsätta broccoli och kokosmjölk/ creme fraiche om det spelar någon roll.

Jag brukar marinera i sweet chilisås, lite olja, soja, salt o peppar eller använda 'grillkrydda kyckling' från Borgeby.
 
Jag gillar att marinera den med soya, honung, torkad chili, vitlök, ev ingefära och olja.
Steker och äter sen tillsammans med tex broccoli, morötter, röd lök, gärna stekt tillsammans med kycklingen. Servera med ris.
Är övertygad om att detta hade funkat med kokosmjölk
 
Jag tror kanske inte att det jag ofta gör funkar med kokosmjölk, men kanske ett tips till en annan gång :) ? Jag brukar göra en marinad på olja, kinesisk soja, ketchup, honung, salt och peppar. Den passar inte bara till kyckling utan funkar jättebra till fläskkött också.
 
Jag har börjat köra dry rub. Blandar ihop lite brunt socker med paprika (rökt och även söt men man kan använda vanlig), vitlök och lök pulver, citronpeppar, herbs de provence (jag föredrar italiensk salladskrydda). Lite grillkrydda, cayenne, chipotle, särskilt om man inte använt rökt paprika, flingsalt och lite senapspulver om man så önskar. Blandar och häller i en kryddburk. Sedan kryddar man och gnider in kycklingen med blandningen. Den kan stå från 15 minuter till övernatten.
 
Bryner lite yta på köttet. Lägger den i en gryta och häller på kokosgrädde. Lägger i en torkad lime och en buljongtärning. Får sjuda i grytan tills köttet släpper från skrovet eller är helt mör (om man gör fileer) Plockar ur limen innan servering - det kan bli lite väl stark limesmak om den går sönder i grytan.
Ris till.
 
Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp!

När kycklingen är stekt och kryddad så ska jag tillsätta broccoli och kokosmjölk/ creme fraiche om det spelar någon roll.
Salt, vitpeppar, kycklingkrydda och vitlök exempelvis brukar jag ha. Eller salt, peppar, kycklingkrydda, curry och ingefära. Dragon kan även vara gott, likaså basilika.

Sedan i med kycklingfond i såsen och en buljongtärning.
 
Bryner lite yta på köttet. Lägger den i en gryta och häller på kokosgrädde. Lägger i en torkad lime och en buljongtärning. Får sjuda i grytan tills köttet släpper från skrovet eller är helt mör (om man gör fileer) Plockar ur limen innan servering - det kan bli lite väl stark limesmak om den går sönder i grytan.
Ris till.

Åh, torkad lime var längesen. Kanske ska ändra middagsplanerna. :d
 
Alltid paprikapulver till kyckling. Struntar jag i det så ångrar jag mig när jag äter sen för det är godare med.
 
Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp!

När kycklingen är stekt och kryddad så ska jag tillsätta broccoli och kokosmjölk/ creme fraiche om det spelar någon roll.
Dragon och citronpeppar.
 
Ungefärlig mått?

Tyvärr... men saffran är ju drygt så kanske ett kuvert till en burk kokosmjölk? Jag kör ofta med rejält het chili så där är det verkligen vad en själv klarar av (är en väldigt försiktig vad gäller hetta så går det bra med färsk spansk peppar eller paprikapulver också). Vitlök är ju också efter smak men kanske en till två klyftor per kokosburk? Särbon avskyr vitlök så ska han äta kör vi bara med rödlök.

Sedan är det gott att krydda både med kycklingfond (jag kör alltid på Bongs) och lite salt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp!

När kycklingen är stekt och kryddad så ska jag tillsätta broccoli och kokosmjölk/ creme fraiche om det spelar någon roll.

I det läget kryddar jag såsen, inte kycklingen. Kycklingen får bara salt och peppar vid stekning. Och det finns många sätt att krydda såsen på.

Red curry paste + kokosmjölk (här är det gott med thailändsk fisksås också!).
Dijonsenap + crème fraiche + timjan
Saffran + soltorkade tomater + crème fraiche
Crème fraiche + oregano + balsamico vinäger
Soltorkade tomater + färsk bladspenat + grädde
Soltorkade tomater + västerbottensost + grädde

Det är bara några kycklingrecept vi lagar där kycklingen är i sås.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 663
Senast: Dentaku
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 214
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 451
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 689
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp