Kryddiga revben?

Mia_R

Trådstartare
Jag tänker damma av grillen i helgen och grilla revben, jag vet att det redan är mitten av februari men vädret har inte direkt varit lockande att grilla i så det är lite sen början på säsongen. :o

Nu är jag dock sugen på att testa något nytt, jag vill ha era absolut bästa recept på kryddiga och goda marinader och gärna tips på vad ni serverar till. Jag kommer göra hemlagad coleslaw från grunden, dvs slå egen majonnäs, ugnsstekt klyft- eller bakpotatis, ev grillade körsbärstomater, ruccola, gurka ... Några tips på tillbehör, nån god sås? :d
 
@Mia_R: Gör en glaze! Den nedan (citerad från titta in i köket-tråden) har jag testat på både helgrillad fläskfilé och kycklingdelar. Särbon åt tills han var proppmätt (och ledsen för att det inte fick plats mer :D).

Oj... lite av varje? :o men typ något sådant här (är väl eg en korsning mellan glaze och bbq-sauce):

2 dl whisky (jag hade Grant's hemma)
2 dl passerade tomater
1 dl socker (jag använde råsocker)
1/2 dl vinäger (jag tror jag använde äppelcidervinäger)
lite pressad citron
svartpeppar
en drös chiliflakes (för att jag har lite mycket olika sorters chili :o :o)
vitlök
salt
en skvätt kycklingfond

Om man vill: Worchestershire sauce och/eller senapspulver eller Dijonsenap.

Låt koka ihop tills det blir gott.

Jag testade att göra en annan glaze också men där har jag ingen koll på vad jag hade i. Typ råsocker, rejält rökig single malt, lite passerade tomater (inte så mycket som i ovanstående recept), kycklingfond, svartpeppar, vinäger, en drös chili-flakes (:o), vitlök och salt. Det blev rejält drag i den :up:

Det är sällan jag följer recept när jag lagar mat men jag måste nog börja ha lite koll. En del av det jag gör blir ju faktiskt gott ;) :D

När jag gör sådant här vill jag inte använda halvfabrikat (undantaget fonden då), då kan man lika gärna köpa färdig glaze eller bbq-sås (vilket inte är fel, jag använder ofta Jack Daniels bbq-såser). Det är liksom kul att experimentera och göra från grunden. Att jag började experimentera med glaze när jag grillar är för att jag blandade min Jack Daniels-sås med krossade enbär som glaze när jag helgrillade en bit älgfilé och det blev så vansinnigt gott.
 
Min standardmarinad till revben:

Kinesisk soja
Sweet chili
Pressad vitlök
Salt
Peppar

Ha ungefär lika myket soja som sweet chili.
Vill du ha lite mer sting ha i cayennepeppar eller Sambal olek - efter smak.

Pensla flera gånger under tiden du grillar/ungssteker.
 
ps mitt bästa tips är att förkoka revbenen - så de nästan släpper från benen. De blir underbart möra då.

koka med lagerblad, svartpeppar, morötter, lök och buljong/fond. - tar en stund (1-2h) men brukar klara sig på egen hand ganska bra ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp