Kryddor i Sverige ...

hastflicka

Trådstartare
Det ar svart att hoppa mellan spraken. I dag forsokte jag hitta cilantro ... det fanns inte farskt i affaren och da jag inte visste vad det heter pa Svenska blev det ingenting utan jag fick aka hem utan. En googling talade om att det ar koriander ... MEN ... det ar fron. Jag letar efter bladen fran koriander vaxten. De ser ut som "platta" persilja blad men smakar helt annorlunda. Liksom frona smakar annorlunda an bladen. HJALP, jag behover bladen.
 
Det ar svart att hoppa mellan spraken. I dag forsokte jag hitta cilantro ... det fanns inte farskt i affaren och da jag inte visste vad det heter pa Svenska blev det ingenting utan jag fick aka hem utan. En googling talade om att det ar koriander ... MEN ... det ar fron. Jag letar efter bladen fran koriander vaxten. De ser ut som "platta" persilja blad men smakar helt annorlunda. Liksom frona smakar annorlunda an bladen. HJALP, jag behover bladen.
Du kan köpa färsk koriander i de flesta större butiker. Då får du ju bladen. Både ica maxi och Coop forum har iallafall. De står bland grönsakerna
 
Det fanns inte farsk i den Coop jag handlade i dag. Det var farsk jag letade efter, men de enda blad jag hittade var persilja. Det far bli ett nytt forsok i morgon pa ICA alltsa.
 
Titta på frukt & grönt-avdelningen, färska kryddor finns lite var stans nu för tiden :) Är du nära Uppsala han du hämta lite här hos mig, jag odlar själv :)
 
Det ar svart att hoppa mellan spraken. I dag forsokte jag hitta cilantro ... det fanns inte farskt i affaren och da jag inte visste vad det heter pa Svenska blev det ingenting utan jag fick aka hem utan. En googling talade om att det ar koriander ... MEN ... det ar fron. Jag letar efter bladen fran koriander vaxten. De ser ut som "platta" persilja blad men smakar helt annorlunda. Liksom frona smakar annorlunda an bladen. HJALP, jag behover bladen.

Tips! Åk till typ blomsterland eller plantagen och köp kruka där. De färska örter brukar säljas på ica och coop i kruka är i regel snabbväxta avsedda för snar konsumtion och de blir förväxta om man mot förmodan lyckas hålla liv i dem. Smaken är opfta lite sparsam på dessa. En riktig planta är både mer ekonomisk och smakrik.
 
Som någon annan skrev, koriander står bland de färska kryddorna i rumstemperatur, dvs inte med dill, persilja och gräslök, som nästan alltid står i kylen :)
 
Det fanns inte farsk i den Coop jag handlade i dag. Det var farsk jag letade efter, men de enda blad jag hittade var persilja. Det far bli ett nytt forsok i morgon pa ICA alltsa.

Bladen finns dels torkade på burk (värdelöst), dels odlade färska på kruka, dels färska blad om du går till en thaibutik, dels hackade frysta i små kartonger från Findus.
 
Färsk koriander brukar finnas bland de färska kryddorna i kruka i svenska livsmedelsbutiker.

Just Koriander fanns inte i butiken jag tittade i idag. Jag far leta vidare i morgon. :)

Bladen finns dels torkade på burk (värdelöst), dels odlade färska på kruka, dels färska blad om du går till en thaibutik, dels hackade frysta i små kartonger från Findus.

Tack, ska kolla om det finns nagon Thai butik i narheten. Det ar exact vad jag letar efter. Frysta kan ju fungera som en nodlosning. Finns det alltsa i frysdisken da?
 
Just Koriander fanns inte i butiken jag tittade i idag. Jag far leta vidare i morgon. :)



Tack, ska kolla om det finns nagon Thai butik i narheten. Det ar exact vad jag letar efter. Frysta kan ju fungera som en nodlosning. Finns det alltsa i frysdisken da?
Bladen man köper i thaibutikerna är mer prisvärda, men de är flygimporterade, så ekologisk krukodlad är det miljömässigt bättre alternativet. Frysta finns i frysdisken, Findus har en hel serie med olika frysta kryddörter. Finns det Picard där du är har de också fryst koriander, eget märke. Små vita förpackningar.
 
Men varför vill du förstöra maten med koriander? :eek:

Vad vore himmelriket utan koriander?

;)

Hon har rätt gener! ;)

Vad vore en thailändsk biffsallad utan färsk koriander? :d

Vad vore salsa utan koriander?

Nu blev det roligt - jag läste detta som "God" på engelska, alltså Gud. Gud gillar alltså thaimat och koriander. Betyder det att vi med koriander-gener är små änglar? :angel:

Absolut! Angel ar vad jag ar. ;)
 

Liknande trådar

Mat Min Chrons har beslutat att vara riktigt besvarlig igen och just nu ar jag lite "lost" i vad jag kan fixa for mat som ocksa smakar som...
2
Svar
24
· Visningar
2 089
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 802
Senast: cucoomber
·
Övr. Hund Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga...
Svar
7
· Visningar
865
Senast: Lager
·
Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp