Kryp på min hund!!! HJÄLP!

Tenenbaum

Trådstartare
Hej, har vid 2 tillfällen, när min hund legat bredvid mig i soffan o sovit upptäckt ett myr/ spindel liknande kryp. Otroligt snabb. Trodde det var fästing men kryper asfort och har 6ben
Vet någon? Hundlus, hundfästing, osv osv
0,5 - 0,6cm
 

Bifogade filer

  • 1DFE5C99-A202-4ECF-AE31-DE6C42AF7324.jpeg
    1DFE5C99-A202-4ECF-AE31-DE6C42AF7324.jpeg
    188,5 KB · Visningar: 164
Plockade 2 ur håret på mig själv igår och en på ryggen från min hund. Tycker också det ser ut som en älgfluga.

Äckliga små djur
 
Jag är född i Norrbotten, uppväxt i Västerbotten, sedan mitten av 80-talet boende söder om Dalälven och sedan -89 i Stockholmsområdet och har aldrig sett dem annat än på bild! Jag har ingen aning om hur många tusentals timmar jag varit ute i skog om mark till fots eller till häst men aldrig någonsin råkat ut för dem själv, på någon hund, häst eller ko så att så konstigt kan det ju inte vara att aldrig ha sett några?
 
Jag är född i Norrbotten, uppväxt i Västerbotten, sedan mitten av 80-talet boende söder om Dalälven och sedan -89 i Stockholmsområdet och har aldrig sett dem annat än på bild! Jag har ingen aning om hur många tusentals timmar jag varit ute i skog om mark till fots eller till häst men aldrig någonsin råkat ut för dem själv, på någon hund, häst eller ko så att så konstigt kan det ju inte vara att aldrig ha sett några?

Aldrig hört någon som sagt att dom aldrig stött på älgflugor tidigare, därav min undran :) Men då har jag lärt mig något nytt idag. Själv håller jag på att bli galen på dom och knott just nu och längtar efter minusgrader...
 
Jag har träffat en när jag körde bil med öppet fönster (postbil med KD) och höll på att köra av vägen i förskräckelsen. Jag har nyss läst om den så jag vet att det var en sån. Men jag såg aldrig nån när jag red i skogen.
 
Upptäckte en i håret igår när jag satt framför datorn🤮 bor nära skog och kryllar av dom här. Bor i Finland i höjd med Umeå. Likaså fästingar,myggor,knott och bromsar. Tacka vet jag vintern!
 
Bott i Västernorrland, Västerbotten och nu Västra Götaland. Rör mig i skogen men hundarna och heller aldrig träffat på någon (vilket jag är glad för).
 
Bor i västra götaland vid kusten och här kryllar det av dem. Tog en på mig igår och två på hunden.
Även när jag bodde i Dalsland och Dalarna så var det mer regel än undantag att man fick minst ett sånt as med sig hem från skogen.
 
Lusflugans värddjur är hjortdjur, så de tenderar att vara som mest frekvent där det finns just mycket hjortdjur- älg, hjort främst.
 
Jag har aldrig sett någon heller, och har bott hela vägen från Norra Västerbotten till Uppsala, (Här snackar vi rådjur!) Stockholm och Skåne. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 784
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Patellaluxation operation blivit sämre !!! Hej snälla behöver hjälp!! Just operera min hund för patella . Vi skött rehab exemplariskt...
Svar
3
· Visningar
642
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp