Kryp på min hund!!! HJÄLP!

I norrköping fanns det mängder, men måste ha kommit efterhand för när jag började ha häst på 90-talet fanns de nästan inte. När jag flyttade 2003 fanns det massor.

Här uppe i västernorrland har få hört talas om dem.
 
Har heller aldrig sett någon, bodde många år i tiomilaskogen, både i Värmland o Dalarna, red iofs inte när jag bodde i Dalarna.
 
Hittade tre nya på Skägget ikväll. Två vid rumpan ganska nära anus (de vill gärna sitta där) och en i skägget vid kinden.
 
Har sett dem på bild förut men aldrig upplevt. Tills jag flyttade blott 1,5 mil bort från senaste bohaget. O_o Nu går det inte att gå ut i skogen utan att få minst tre stycken i håret.
 
Upptäckte en i håret igår när jag satt framför datorn🤮 bor nära skog och kryllar av dom här. Bor i Finland i höjd med Umeå. Likaså fästingar,myggor,knott och bromsar. Tacka vet jag vintern!

Men nej jag bor också i det området! Trodde inte det fanns här men då har jag inte varit ute mycket i skogen, iaf inte på hösten. Fästingar har jag faktiskt aldrig sett heller.
 
Mitt yngsta barn hade en i håret häromdagen :wtf: . Hen hade kliat sig i hårbotten ett par dagar och eftersom kliande inföll ett par veckor efter terminens förskolestart tänkte jag självfallet att det var avlusningsdags. Jag blev ganska förvånad när jag kammade fram en älgfluga istället. Hen har bara varit på tomten, vid affären och i förskolan. Vi har hästar men jag har inte sett någon på dem (än) i år. Rådjuren går ganska nära tomten, kanske det är anledningen...
 
Men nej jag bor också i det området! Trodde inte det fanns här men då har jag inte varit ute mycket i skogen, iaf inte på hösten. Fästingar har jag faktiskt aldrig sett heller.
Det är nog väldigt skillnad på ställen. Hade aldrig sett en fästing när jag flyttade hit och då bodde vi också nära skog men i en annan by 10km bort.

Vi har massor av älgar, hjortar och rådjur runt knutarna, därav alla kräk.
 
Den näst senaste jäkla älgflugan överlevde en hårfärgning här hemma på kvällskvisten - så dom är sega dom jäklarna :crazy: den kröp ner för halsen lite senare på kvällen efter hårfärgning, hårtorkning med fön osv :cautious:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 784
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Patellaluxation operation blivit sämre !!! Hej snälla behöver hjälp!! Just operera min hund för patella . Vi skött rehab exemplariskt...
Svar
3
· Visningar
642
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp