Kryper mera igen

tott

Trådstartare
Är lite fundersam...(jag ÄR sån)
Min systers dotter är nu 1 år och 2 månader. Hon går sedan ca 2 månader och har också kommit på att man kan springa. Nu, sedan ca 1 vecka har hon börjat krypa mera igen. Varför det? Växtvärk? "Bara en sån period"?
Enligt hennes far brukar både han och stora sonen (14 år) krypa då de "jagar" lillflickan och pappan tror att det är därför hon börjat krypa mera igen.

Vad tror ni?

Den oroliga (barnlösa) mostern är rädd att nåt är fel:crazy:
 
Sv: Kryper mera igen

Nu är jag ingen expert och har inte läst en enda bok om barns utveckling..

Så jag kan bara relatera till mina och barn i min omgivning!

Det här med gåendet är så himla individuellt!
Min minsta åkte fram som en groda på rygg tills han plötsligt en dag bara reste sig upp och gick.
Vilket han har gjort sedan dess!

Min systers äldsta pojke försökte gå från 6-7 månaders ålder men ramlade precis hela tiden!
Oavsett hur många blåmärken han fick!
Den går tidigt trodde vi men han var trots alla "övningar" inte säker på foten förräns han var närmare 16 månader!

Min minsta kröp tills han var 10-11 månader.
Då tog han sina första stapplande steg.
Därefter valde han på nytt att krypa!
Något som han fortfarande kan göra trots att han blir två år till sommaren!
Därimellan springer, hoppar, går och studsar han!

Så jag tror absolut inte att ni/du behöver vara orolig!
Hon har ju visat att hjärnan och kordinationen fungerar genom att hon har börjat att gå!

Det är sällan en "tillbakagång" tyder på någonting!
Dessutom antar jag att det bara är inom rörelsespektrat som ni upplever en tillbakagång?

Det är inte inom "talet" eller någonting annat?
 
Sv: Kryper mera igen

Tack för ditt svar till den fundersamma mostern;)

Har inte träffat lilltösen på ett tag men jag tror absolut inte att det är något annat som "gått tillbaka" - bara att hon börjat krypa mera igen (men springer och går också).
 
Sv: Kryper mera igen

Ibland brukar man säga att något får stå tillbaka om något annat utvecklas snabbt. T.ex. när man lär sig gå så går inte talet framåt så mycket utan står mer eller mindre still. Om man utvecklar talet mycket så står det motoriska still. Det är väl sällan i verkligheten som det blir så här renodlat, oftast blir det väl "mer eller mindre".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 340
Senast: turbofling
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Hedinn
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp