kryptorchid

Poisonous

Trådstartare
Eller bara sen?

Vi var på 12 veckors vacc. idag och bad då vetten känna om kulorna trillat ner men de hade dom inte.
Läst runt lite och en del anser att det inte gör något, de kan dröja upp till fem sex månader och en del anser att dom borde trillat ner redan vid 8v.
Vet. sa ökad risk för tumör/cancer? (Om jag minns rätt) men hann inte prata mer med henne för det var drop in på ögonlysning = ruschigt med mycket folk o hunder och oljud.

Hur hanterar man det i framtiden? Min tanke med honom har ju varit utställning och om det visar sig vara en bra individ att importera en tik och avla på.
Utställning så är det ett diskvalificerande fel såvitt jag kan förstå?
Och även om dom trillar ner sent så ska man tydligen inte avla på dem för det kan vara genetiskt?

Input, tips, råd, egna historier, tankar.
Allt är välkommet.
 
Sv: kryptorchid

Kollar de inte sånt på veterinärbesiktningen?

Har ingen egen erfarenhet men som jag förstått det så kan kryptorchider ha ökad risk för cancer om testikeln får ligga kvar i buken, och därför kastrerar man dem (rädda mig gärna om jag har fel).

Trillar de inte ner så är det tyvärr inte aktuellt med varken utställning eller avel. Vid vilken ålder den räknas som krypt vet jag inte.

Har ingen av de kommit ner alltså?
 
Sv: kryptorchid

Jo absolut :) Men då hade dom inte kommit ner och det var eg. ua enligt vet. Men det står att dom ej trillat ner
Ingen av dem
 
Sv: kryptorchid

Kan tillägga, hunden är inte köpt med de målen att ställa ut och avla utan det är något som vuxit fram.
Det kan ju också vara "smekmånaden" där man vill prova allt iom. att jag inte haft hund förut :)
 
Sv: kryptorchid

Alla valpar ska säljas veterinärbesiktigade inom 7 dagar före leverans oavsett vid vilken ålder de flyttar från uppfödaren. På besiktningsintyget finns en punkt om testiklarna med. Står det UA där så anses det att testiklarna är normala just då, att de sitter så att veterinären kan få dem att bli synliga. Sen kan de åka upp och ner någon/några månader. Så länge testiklarna är små åker de upp och ner på de flesta valpar. När de börjar växa till i storlek kan de fastna uppe eller nere. Det bästa är att massera ner dem ofta (dagligen), dels så märker man när de börjar växa till i storlek och dels är chansen mycket stor att de hamnar på "rätt" ställe d v s nere/synliga. Om testiklarna sitter så högt upp att de inte går att få ner, så bör det stå notering/anmärkning om det på veterinärintyget. Tidigare fanns det en liten ruta på stamtavlan där vetten kunde fylla i att hunden hade normala testiklar och det kunde man göra efter 6 månaders ålder.

Jag har aldrig hört att man inte skulle kunna använda en hane i avel som har fått ner testiklarna sent. Det enda ska i så fall vara att han kan vara steril för att testiklarna har suttit i för varm miljö. Det stämmer att testiklar som fastnar uppe sägs vara en tumör/cancerfara.
 
Sv: kryptorchid

Nu håller jag på med illrar och där finns det två "skolor". En skola som säger att det är helt ok med en kula och att trillar den ner året efter så är det helt ok och inte något som är ärftligt.

Den andra skolan säger precis tvärtom. Och själv håller jag till den andra skolan. Vill inte riskera framtida avel.

Efter vad jag har förstått är kryptochism väldigt vanligt bland fancy-tecknade illrar, såsom svarta, panda, harlequin osv. Själv har jag en svart iller som bara har en kula. Bakåt i stamtavla finns det mycket som skulle gynna min avel men eftersom han är kryptochid så går han bort. Han chip-kastrerades i januari.

Det borde väl vara ärftlig på hund eftersom det är det på iller?
 
Sv: kryptorchid

Här kommer definitionen för kryptorchid:

Att en hanhund är kryptorchid innebär att den ena eller båda hans testiklar finns kvar uppe i bukhålan. Normalt vandrar de ner i pungen runt 6-8 veckors ålder, men det kan dröja fram till 6 månaders ålder, i något enstaka fall ännu längre. En hane som inte får ner båda testiklarna i pungen får ej ställas ut eller användas i avel. Defekten är ärftlig och båda föräldrarna är anlagsbärare.

kopierat från agrosofen.se

Det är alltså helt normalt att det tar fram till 6 månaders ålder innan de sitter helt på plats i pungen. Endast hundar som är kryptorchida skall ej användas i avel.
 
Sv: kryptorchid

Min 6-åriga hane är krypt, han har bara en kula och hade det som valp när jag tog honom så jag visste att det fanns en risk att den aldrig skulle trilla ner. Uppfödaren trodde att han hade haft båda kulorna på plats så vi hoppades att den skulle trilla ner så småningom, de kan ju åka lite jojjo när de är valpar, men det gjorde den aldrig. Jag har dock inte kastrerat honom, kändes som att risken med sövning osv. var större än att han skulle utveckla cancer under sitt liv.
 
Sv: kryptorchid

Jag har en (kastrerad) kryptochid hane. Han var min första hund och jag hade som du planer på att ställa ut och försöka visa han som en lämplig avelshane vilket uppfödaren visste om. Uppfödare bodde 40 mil enkel resa ifrån mig och han besiktades någon dag innan jag skulle hämta honom. Fick då på mail veta att besiktningen hade gott bra, att han var utan anmärkning och att kullen hade fått mycket beröm! Toppen!

När jag kom ner, precis innan vi skulle skriva på papperna så inflikar hon lite fint att han bara har en kula nere, men att den enligt veterinären skulle trilla ner inom den närmaste tiden. Att det var helt normalt! Dum som jag var, första hund och allt, så lita man blint på det. Han var ju så liten...

Gissa hur ledsen jag vart när jag kom hem och googlade på problemet och fick upp information om avelsförbud, cancerrisker och bara får ställa ut i specialklass, inte kan ta ut champion ex. Fick erbjudande att lämna tillbaka honom, men det är inte så lätt när man fäst sig vid den lilla krabaten. :grin:

Men det jag vill säga är att det är inte normalt att kulorna inte kommit ner vid 12v ålder och jag skulle tro att chansen för dom att trilla ner nu är ganska liten. Om jag vore du skulle jag kontakta din uppfödare och informera om problemet. Vet man inte vad kryptochism är och innebär så ska man inte vara uppfödare.

Jag försökte också massera ner kulan. Jag lät en veterinär undersöka honom vid fyra månaders ålder och även hon försökte, utan resultat. Den satt alldeles för långt upp i kanalen.

Jag stod länge i valen och kvalet om jag skulle kastrera honom, då jag vet att det finns risker vid narkos. Men tillslut så tog jag beslutet att göra det då kulan i buken var ett stort orosmoment för mig. Hans bitestiklar började växa och svullna och jag klämde och kände på dom regelbundet då jag var orolig att något skulle bli fel. Jag tyckte även att testikeln i buken började "fastna" mer och mer och jag var då rädd att detta skulle kunna leda till smärta.

Men jag måste tillägga att jag tyckte att ingreppet var ganska jobbigt efteråt. Såret efter kulan i buken var cirka 8cm långt och det andra såret cirka 4cm. Som tur var kunde dom sy med upplösningbar tråd, men det är inte alltid dom kan göra det på buksåret. Ena såret vart infekterat och fick gå på lokal behandling. Efteråt så var det såklart skönt att få bort orosmomenten, men han förändrades lite i sin personlighet - både på gott och ont. Efter ingreppet så fick jag se pungkulorna och den såg verkligen inte frisk ut den som varit i bunken. Defekt och rejält förstorade bitestiklar på båda kulorna. Kulan i buken hade även varit in nystad i en drös av nervtrådar som gjorde att det tog lite längre tid att få bort den. Veterinären trodde även detta hade gjort att han kunde känna lite obehag vid kulan i buken.

Skulle aldrig kastrera en frisk och kry hund efter att ha kastrerat min.

Kan även tillägga att han var svår att lägga i narkos. Svarade först ingenting och sen jättemycket så hon fick hjälpa igång han med andningen. Tur att inte jag var med för då hade jag dött på plats :(

Ursäkta min onödigt långa inlägg och säkerligen en drös med stavfel. :angel:

Kan tillägga att idag så är han mattes hjärtegryn och jag skulle inte byta han mot något :love:
 
Sv: kryptorchid

Min hade också en besvärlig och väldigt smärtsam eftervård. Inget jag rekommenderar...

gick på ca 4500:-
 
Sv: kryptorchid

[...]Men det jag vill säga är att det är inte normalt att kulorna inte kommit ner vid 12v ålder och jag skulle tro att chansen för dom att trilla ner nu är ganska liten. [...]

Det där går verkligen inte att säga generellt. Vissa är senare utan att det är något konstigt, helt enkelt. Jag uppfattar det som att det kan vara familjebundet. Har i min egen, mycket begränsade uppfödning exempel på fyra bröder som alla hade båda testiklarna vid fem veckors ålder och tre andra bröder där bara en var ok vid åtta veckor, men alla tre vid tretton veckor. Viss variation förekommer, förmodligen både mellan familjer och raser. Att vi är så inriktade på just åtta veckor beror ju enbart på att många valpar levereras då.

Däremot skulle jag själv aldrig tag hem (eller sälja) en hanvalp om utställning fanns med i planen om inte båda testiklarna varit på plats. Men det är en annan sak.
 
Sv: kryptorchid

Var din oxå krypt?

4500 är ändå mindre än vad jag fått info om att det går på. Ringde och frågade (i Lkpg) vad en kastration av en krypt hane går på och de sa att det beror på lite på hur svårt det är att hitta kulan som inte trillat ner men att det går på ungefär 6000.

O förresten, vad var anledningen till kastrationen av din hane?

Blev lite avskräckt nu.. Inte av priset utan av att det kan vara så smärtsamt för dom efteråt. Men samtidigt tänker jag hela tiden på cancerrisken.. :/
 
Senast ändrad:
Sv: kryptorchid

Han kastrerades pga krypt. och den ökade cancerrisken. Tidigare ägaren som gjorde.
 
Sv: kryptorchid

Just det här med att säga att allt gått bra/ua på besiktningen och sen när man hämtar valpen är det visst nåt där, är nåt jag vet flera exempel på och inte förstår mig på. I ditt fall påverkade det ju dessutom funktionen (extra illa), men även om det inte gör det.

Kan man känna kulan i buken? (ingen erfarenhet av krypt).
 
Sv: kryptorchid

. Jag har dock inte kastrerat honom, kändes som att risken med sövning osv. var större än att han skulle utveckla cancer under sitt liv.

Ja så börjar veterinärer mer och mer resonera. Är ju inte så riskfritt med op heller eller eftervården alla gånger..
 
Sv: kryptorchid

Kan man känna kulan i buken? (ingen erfarenhet av krypt).

Inte om den är innanför bukväggen. Om den ligger i kanalen ner mot pungen kan den gå att känna, beror på var den sitter och hur hunden är konstruerad (dvs är den ofattbart fet lär det inte vara så lätt att känna den).

*kl
Som tillägg i den övriga debatten ang när kulorna "ska" vara nere så är det inom min ras inte helt ovanligt att de ramlar på plats mellan 6-12mån ålder. Så jag utgår från att det är ärfligt och rasberoende. Kanske även hundstorleksberoende? Tycker jag hör oftare om "sena" kulor hos småhundar, men å andra sidan umgås jag mest med uppfödare av småhundsraser, så bilden kan ju vara något skev :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp